Direktlänk till inlägg 5 oktober 2009

Föräldraransvar

Av Ewa - 5 oktober 2009 11:05

Justitieminister Beatrice Ask föreslår att föräldrar ska bli ersättningsskyldiga för vad deras avkomma kan ställa till med. Som förälder ska man inte längre kunna skylla ifrån sig genom att säga att man inte hade en aning om vad avkomman hållit på med. Det är BRA, riktigt bra! Idén, alltså. Däremot undrar jag hur den ska genomföras rent praktiskt.


Som förälder ska man INTE anta att skolan har en uppfostrande uppgift.

Som förälder ska man INTE skylla på att man inte har tid pga. arbete (sänk levnadsstandarden om det är det som krävs för att det ska bli möjligt att tillbringa mer tid hemma).

Som förälder ska man INTE skylla på att man har många barn (det här argumentet har jag personligen hört).

Som förälder ska man INTE säga att man inte har någon aning om vad ens barn gör eller inte gör.


Så det så!


Fridens.

 
 
Viktoria

Viktoria

5 oktober 2009 13:44

Exakt!
Har många barn, det var lite märklig bortförklaring, som faktiskt får mig att småle. Vilka barn hinner man hålla reda på, de två yngsta eller äldsta kanske mellanbarnen? Eller håller man ordning i bokstavsORDNING? Kör man ett roterande schema eller skiter man i alla, just för att de är så många? Kan du fråga, den/de som sade så?

http://vickileh.bloggagratis.se

 
Nannis

Nannis

5 oktober 2009 14:00

Helt rätt tycker jag, och det borde inte vara så svårt att genomföra egenltligen. Upp med plånboken för den förälder vars unge sabbar nåt, allt klappat å klart ;)

Lycka till med lilla Lotta! *kram*

http://nannis.blogg.se

 
margus

margus

5 oktober 2009 20:02

Instämmer till fullo, Ewa! Detta är enligt min mening det enda bra förslaget som Alliansen kommit med.
Föräldrarnas ekonomiska ansvar fanns fortfarande när jag var liten - och det fick man höra. Barn vill ju som regel inte heller åsamka sina föräldrar problem.
Fattar inte varför ansvaret togs bort en gång.
Att regeringen nu vill sätta gränsen vid 8000 kr är nog också vettigt.

http://margus.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

5 oktober 2009 22:51

Ett bra förslag. Ett föräldraansvar som innebär betalningsskyldighet för föräldrarna bör väl sätta fart på en del föräldrar. Vi har ju ett strikt ansvar för våra husdjur, så det vore inte mer än rätt att vi även ska ha koll på våra barn.
Jag förstår inte varför folk skaffar barn för att lämna dem till dagis, nattis och fritidshem. En del stackars barn lämnas vid 06.00 och hämtas vid 18.00 Vad är det för liv och uppväxt? Nääe, skärpning till de föräldrar som väljer heltid för en högre levnadsstandard istället för att gå ner i arbetstid och ägna sig åt att umgås med de barn de själva valt att sätta till världen.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards