Alla inlägg under november 2010

Av Ewa - 30 november 2010 20:05

Jag sov till 11, men skulle ha kunnat sova längre.

Frukostlunch.

Vid 13 gick Elin och jag ned till tåget för att åka till ett uppföljningsmöte på BUP med både psykologen och läkaren.

Pär var oxå med på BUP och efteråt åkte vi och STOR-handlade på Coop i Södertälje (jag avskyr den Coop-affären - den är helt fel upplagd och ologisk!).

Halvdan middag.

Datorn.

Jag har fått årets sista nummer av LCHF-tidningen och den ser jag fram emot att läsa och jag var supersnabb med att förnya prenumerationen!

Det är fortfarande vinter där ute med vit och fin snö som ligger kvar (och fylls på ibland) tack vare att det hela tiden är flera minusgrader och jag har svårt att vänja mig faktiskt! Jag är så himla van vid att snön vräker ner och sedan rinner bort lika fort.

I övrigt mår jag inte bra och har haft en dj-a ångest både igår och just nu.


O-fridens.


Av Ewa - 29 november 2010 16:50

Det är inte bara jag som ifrågsätter det positiva tänkandet! Barbara Ehrenreich gör det oxå. Ett äldre inlägg.


Fridens.

Av Ewa - 29 november 2010 10:12

Det är inte av lathet som jag repriserar ett inlägg från förra året och det beror inte på att jag inte har något nytt att skriva om utan för att jag fortfarande tycker att detta inlägg är akutellt och det kommer förmodligen att vara aktuellt varje år vid den här tiden. Det handlar om julklappar......


  



Snart är det jul och då går min hjärna igång som vanligt. Deppigt. Ilsket. Nekande. Ifrågasättande. Det är 10 år sedan min pappa dog på självaste julafton (så'nt borde förbjudas enligt lag!) respektive att jag är leds på allt vad jul heter när vi har kommi till lucia respektive att jag INTE VILL fira jul respektive varför julen anses vara endast för barnen?


En sak i taget. Trots att FK:s stora och kvävande skugga hänger över mig, så har jag den uppfattningen att jag mår bättre än jag gjorde vid samma tid förra året. Av den anledningen tror jag inte att själva julafton blir något problem även om det är ett sorgligt 10-årsjubileum.


När jag var i sta'n idag, så blev jag chockad så som jag blir varje år när december månad är här; köphysteri och pynthysteri. All reklam och allt skriveri och allt  T J A T om julklappar och julmat. När vi har kommit till lucia, så är jag kräkfärdig!


Varför fira jul över huvud taget? Varför delta i detta smått äckliga frossande i mat och prylar? Om jag var religiös och verkligen trodde på storyn om Jesus & Co, så hade det kanske gett mer tyngd och mening åt denna så kallade högtid, men ateist/humanist som jag är, så är denna helg bara ännu en period av koncentrerat tuggande och minglande. Jag föredrar att sprida ut det över hela året. En dutt här och en dutt där, tugga här och mingla där.


Vem myntade uttrycket att julen är BARNENS högtid? Är man barn tills man blir myndig? Är man barn även sedan man har upptäckt att tomten är fejkad? Är det tillåtet att vilja få julklappar även när man är över 40? Varför är det ok att bli till sig i trasorna för födelsedagspresenter på 44-årsdagen, medan julen ska gå presentfri förbi? Handlar det om dubbel-moral, så till vida att köphysterin minskar något ifall endast barnen får klappar?


I min lilla familj, mamma, pappa och barn, så har Elin naturligtvis aldrig blivit utan julklappar. Pär och jag gav varandra klappar innan Elin föddes, men efter det har det varierat väldigt. Ibland har vi köpt till varandra. Ibland har vi köpt något gemensamt. Ibland har vi hoppat över. Julen 2007 var den senaste julen då endast Elin fick julklappar och det var så himla trist att sitta och titta på hur hon försvann bland papper och kartonger och sedan se samma sak igen när vi var hemma hos svärisarna. Det var så pass trist att jag sa ifrån: "Nästa jul ska ALLA köpa julklappar till ALLA!" (inom vår lilla familj). Pär var med på noterna, så förra året fick alla plural i julklappar och stämningen blev mycket trevligare och jämnare fördelad. Jag skäms inte för att vilja ha julklappar. Jag tycker inte att jag är girig och definitivt inte barnslig.


När barn får frågan om de längtar till jul(afton), så blir svaret alltid ja. När de får följdfrågan varför, så svarar majoriteten att det är för alla julklappar. Jag undrar vad svaret skulle bli om de fick frågan om de tror att deras föräldrar längtar till jul(afton) och varför? I många, många situationer SKA barnen sättas främst. Det är inget snack som saken! Bland de mindre allvarliga situationerna kommer födelsedagen då jag inte har något emot att man öser gåvor över dem. Julen är däremot ALLAS högtid och inte bara barnens. Utan att vara religiös, så handlar väl julen om empati?  Empatin är en förmåga som måste utvecklas; den finns inte bara där. Om barn får lära sig att julen inte bara handlar om att köpa allt på deras önskelistor utan att det även handlar om att uppfylla mammas och pappas önskningar, så kan man nog ändra nutida barns giriga inställning till julen. Elin köpte Pärs julklappar när vi var i sta'n idag. Det var för hennes pengar och det var ingenting dyrt, men hon köpte inte bara för att köpa något utan det låg omtanke bakom och det är DET jag vill att hon ska lära sig.


Slut på reprisen!  




När vi var hos svärisarna och firade Elins kusin, så började julplaneringen så smått och svärmor ställde frågan "Vem vill ha julklappar i år?" litet lättsamt och förmodligen främst riktat till barnbarnen, men svägerskan och jag räckte ivrigt upp händerna. Varför inte? Barnbarnen är 17, 16 och 14 år gamla; Elin blir myndig om några månader. Hur länge räknas de tillhöra den barnaskara som julen påstås vara till för?


Fridens.

Av Ewa - 29 november 2010 08:49

Sovit dåligt eftersom jag inte var speciellt trött eftersom jag sov till 12 igår.....

Gick upp halv 8 enligt planeringen, men vid frukosten kändes Motståndet i form av en liten knut i magen och trötthet.

Jag hade ingen som helst lust att åka till SATS och träningen ska vara lustfylld även innan jag har börjat dvs på vägen dit, under tiden och efteråt och så är det ju för det mesta, men inte idag.

-10 grader och strålande sol - vackert!

Tågen är, enligt SL:s sida, inte försenade - kors i pendeltaket!

Jag skulle ha haft min röda, tjocka vinterkappa eftersom - och det tar emot att erkänna det - min ursnygga, lila yllekappa inte pallar för så här många minusgrader om jag inte är väldigt påbyltad under vilket jag inte gillar att vara.

Jag måste sluta äta godis! Jag har inte ens något godissug att kämpa emot utan jag äter av gammal vana, därför att jag är van vid att vara sugen! Det är ju helflängt!! Jag känner mig som en rökare som precis har slutat och inte riktigt vet vad h*n ska göra av händerna som ju är vana vid att pyssla med cigaretten. Det som gör mig lättad är att vikten, trots detta, står stilla. Det hade inte hänt så mycket på centimeterfronten heller när jag mätte igår. Men jag mår inte bra, vare sig kroppsligt eller rent samvetemässigt av att äta så mycket socker.

Elin är i skolan för fjärde dagen i rad! *fanfar*

Nu sitter jag här i mitt tysta kök med endast ljudet av tangentbordsknatter och höprassel från marsvinen.

Välsignade tystnad!

Det som var jobbigt med att vara i Stockholm i lördags var just ljudnivån. Den är så fruktansvärt stressande! För att inte tala om ljudnivån på bion.....

"Restaurang Flax" (vår servering av fågelmat och nötter) öppnade för säsongen i fredax och förmodligen har rådjur, fåglar och ekorrar någon form av djungeltelegraf för de kommer till oss och äter och det känns så bra! När naturen vilar som bäst, så har vi ett ordentligt djurliv och det värmer mig ända in i hjärteroten! 

Vi ska köpa nya köksmöbler + lampa! De möbler vi har nu är 16 år gamla och knakiga. Vi har limmat alla stolarna och klätt om dynorna, men nu ska de få gå i pension på övervåningen och användas endast när Vårat Gäng kommer på middag. Det finns ett bord + fyra stolar i ek med vita sitsar från IKEA som vi lutar mest åt. Jag gillar ek! Så småningom ska vi även måla om här inne.

Jag dricker te.

Frågan är vad jag ska göra. Spela Sims, spela något annat eller sova? Svåra val! Det tog faktiskt en evinnerlig tid för mig att bestämma mig om jag skulle pressa iväg mig själv till SATS eller inte. Det som avgjorde var att jag sällan får ut något bra av att pressa mig och att det blir ganska mycket i morgon (möte på BUP med både läkare och psykolog och efter det storhandling på Coop - blä!).


Fridens.


Av Ewa - 28 november 2010 12:44

Alla ni vuxna bloggare. Alla ni bloggare som är äldre än 14 år. Skärp er! Sluta gnälla över alla 14-åriga bloggare vars bloggar ni finner så fruktansvärt ointressanta och korkade. Låt bli att läsa dem! Alla vi bloggare som är äldre än 14 år har faktiskt varit just 14 år och vi var precis lika egotrippade, ointressanta och fåniga, men skillnaden är att vi inte hade internet. Man är sällan en intressant människa när man är 14 eftersom det inte har hänt så mycket mer i ens liv än just kompisar och skola. Ni har för litet att bry er om eftersom ni kan hetsa upp er så över denna "företeelse".


Fridens.


PS. När blev "fjortis" ett skällsord?

Av Ewa - 28 november 2010 12:42

Elin och jag såg Harry Potter igår och jag tyckte mycket om den. Den kändes väldigt annorlunda eftersom de inte var på Hogwarts, men den var riktigt bra och 2,5 timme flög förbi.


Fridens.    


  

Av Ewa - 26 november 2010 13:04

Ett litet PS till mitt inlägg om negativ positivitet. Tanken kom till mig medan jag dammsög i hallen som så många tankar kommer till mig när jag gör något fysiskt.  


Det är väl inte helt omöjligt att vissa människor är positiva av den anledningen att de inte tycker att de negativa, tunga, jobbiga känslorna och tankarna egentligen fyller någon funktion. Det negativa leder endast till mer negativt och bör därför blockeras.   


Om man hela tiden motar bort det negativa och tråkiga hur kan man då veta/känna skillnaden när något är riktigt bra?


  


Jag har lunchpaus från städningen. Det är bara vardagsrummet kvar, men det är det pyssligaste och plockigaste rummet att städa, så jag brukar pausa innan det är dax för det.


Elin är i skolan för tredje dagen den här veckan. Från inga dagar till 3 från en vecka till en annan - härligt! Hon mår bra just nu och jag hoppas att hon kan njuta av det utan att oroa sig för att det inte ska hålla.


Det är -6 och sol med lätta snöbyar. Det är vackert!


Vi missade en födelsedag i tisdags och jag skäms som en hund. Humlan fyllde 2 bast! Flockens minsting, storleksmässigt och spattigaste ā la kvicksilver marsvin. Jag gillar henne skarpt! Grattis i efterskott Humlis!

  


Fridens.




Av Ewa - 25 november 2010 18:04

.....där det stod att läsa att bloggaren äntligen kunde betala av sina små kreditkortsskulder. En av de små skulderna var på 22.000 kr. Det är väl för tusan inte en liten skuld! Det är ju mer än en månadslön för många! Vad har man för begreppsvärld där drygt 20.000 är lite?! Men det är väl den sortens människor som köper läsplattor till julkapp....


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards