Alla inlägg under november 2008

Av Ewa - 30 november 2008 17:50

Det är den 19:e dagen då jag skriver vad jag är tacksam för.

Det är på den 19:e dagen som det tar stopp.

Idag kan jag inte.

Det mesta känns för dj-t.


Fridens.

Av Ewa - 30 november 2008 17:44

Endast 1 elljusstake av 3 fungerar och då handlar felet om mer än bara trasiga lampor.

Den stora adventsstjärnan av papp har vi slängt då den gick sönder förra gången.

De gamla adventsstjärnorna av plåt vill jag inte se i mina fönster igen.

Elin har den enda fungerande ljusstaken som dessutom ÄR hennes.

Vi har ingen julgransfot eftersom den senaste gick sönder.

Julgransbelysningen är, mer eller mindre, kasserbar.

En hel del av julpyntet är gammalt, tråkigt och/eller trasigt.

Vi är oense om vi ska spendera pengar på mer än julklappar till Elin. Julterroristen i mig vill inte låta en endaste krona gå till sådant, inte ens till julklappar.

Det är mörkt hos oss.

Bildligt och bokstavligt.


Fridens.

Av Ewa - 30 november 2008 11:38

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: när första adventsljuset väl är tänt, så säger det bara SVISCH!!! och så är det julafton. Tro mig!


Fridens.

Av Ewa - 29 november 2008 12:54

Min bärbara dator.

Pär kan så mycket om datorer och hur man gör när de krånglar.

Dagens ensamma timmar.


Fridens.



Av Ewa - 29 november 2008 12:37

.......min bärbara dator än vad som känns riktigt bra. :-P

Jag använder datorn till allt det vanliga som mail och internet med allt vad det innebär. Jag använder datorn väldigt mycket till olika spel som jag laddar ned från diverse spelsidor t.ex "Big Fish Games". För ett par månader sedan upptäckte jag att jag inte längre kunde installera spel eller ens läsa bilagor till mail. Pär tog in datorn för en grundlig undersökning som gjorde att den piggade på sig lite grand, men jag kunde fortfarande inte installera spel eller läsa bilagor. Pär sa att han nog behövde installera om hela datorn och eftersom det inte är gjort i en handvändning, så sköt jag upp det. Jag vande mig vid att inte kunna prova på nya spel. Sedan började jag själv må sämre och sämre vilket tog sig uttryck i dålilg initiativkraft och svåra koncentrationssvårigheter (på vanlig svenska heter det att jag tappade lusten för nästan allt och har svårt att läsa böcker). Då brukar det vara skönt att sätta sig vid datorn och spela. Igår var en riktigt, riktigt dålig dag och det fick mig att samla ihop dator, mus och sladd och dumpa den hos Pär. "Nu vill jag att du fixar det här eländet!" Han satt med den hela kvällen parallellt med det han pysslade med för egen del. I morse fixade han det sista och NU ÄR DEN FRISK!!!! Jag har installerat flera nya spel (oftast handlar det om att prova ett spel i 1 timme) och ser verkligen fram emot att prova dem! Samtidigt lyssnar jag på "En geishas memoarer" (den nya CD-spelaren är kanonbra!). Dessutom får jag vara ensam i flera timmar medan Pär och Elin är hos hans föräldrar. Det visade sig bli en bättre dag än det var igår.


Fridens.

Av Ewa - 28 november 2008 14:42

Jag fixade en tillfällig frist från tandläkaren

Jag fick pengar över tack vare bytet av tandläkartid.

Om allt blir mig övermäktigt, så finns alltid det slutgiltiga alternativet.


"Suicide is painless. It brings on many changes and I can take or leave it if I please...."


Fridens.



Av Ewa - 28 november 2008 14:18

Handkirurgen ringde som avtalat. Nästa vecka får jag ett brev med tid för operation och vad jag ska tänka på innan. Vi bestämde redan nu att jag ska sövas helt i stället för att bara bedöva armen för jag vill inte riskera att höra något av operationen.


Ett sätt att underlätta för mig själv, tycker jag, är att skjuta på tandläkarbesöket så länge det bara går. Jag ringde och fick tiden flyttad till mars nästa år. Dessutom blir det hos en annan tandläkare eftersom min vanliga kommer att vara barnledig. Jag gillar egentligen inte henne, så inga sura miner över det bytet.


Flytten av tandläkarbesöket innebär ett plötsligt plus i plånboken på ca 800 kr. Vad ska jag göra med dem pengarna?

1. Se till att de hamnar på matkontot.

2. Se till att de går till eventuella räkningar.

3. Köpa julklappar åt Pär och Elin och förhoppningsvis bli glad av det.

4. Hålla hårt och länge i dem.

5. Köpa någonting fullständigt onyttigt (inte ätbart) till mig själv i hopp om tröst och shopping-endorfiner.

6. Spara dem till det faktiska tandläkarbesöket i mars. (Gud vilken korkad idé!!)

7. Köpa SL-remsor för alltihop, så att jag har ett lager.

8. Resa så långt bort som jag kan komma; ingen returbiljett.


Svärmor ringde och bjöd in oss 3 i morgon eftermiddag. Hon är bekymrad över allt det här med Elin och hur hon mår. Jag tänker inte följa med för jag har blivit omvänt sällskapssjuk. Nästan fobisk. Jag har sagt till Pär att jag inte följer med på eventuellt julfirande heller och jag säger det redan nu, så behöver vi inte tjafsa om det som vi gjorde förra året. Han minns inte att vi tjafsade. Läs mitt inlägg som jag skrev på julafton förra året strax innan vi åkte till svärföräldrarna. Vi tjafsade.


Fridens.




Av Ewa - 28 november 2008 09:51

Elin lade sig tidigt igår. Pär och jag blev kvar i köket med varsin dator tills klockan var halv 24. Då kommer Elin upp igen för hon kan inte sova. Har hon legat vaken hela tiden? Pär pratar med henne i vardagsrummet där hon för tillfället väljer att sova. Jag hör inte mer än "Det är skola i morgon som gäller".

Pär går och lägger sig.

Jag sitter kvar i köket och läser försöker läsa.

Efter ett tag hör jag att Elin gråter. Igen. Det kanske låter kallt, men jag vet att jag inte kan trösta henne, så jag låter bli. Hon fortsätter att gråta och jag frågar henne om det är något särskilt. "ALLT!" blir svaret. Vid det laget är klockan midnatt, så jag säger att hon får vara hemma från skolan, men att jag vill att hon lägger sig i sin egen säng.

Hon gör så.

Eftersom Pär inte har somnat än, så talar jag om för honom vad jag har lovat Elin, men han vill inte höra på. Han är trött på att Elin och jag hela tiden bryter överenskommelser.

Jag sätter mig i soffan, som nu är ledig och läser försöker läsa.

"Jag tänker gå ut en sväng" säger Elin när klockan har passerat midnatt.

Jag studsar upp ur soffan och in i hennes rum där hon klär på sig.

"Det gör du INTE." säger jag och bemödar mig för att inte gapa och skrika av frustration och egen ångest. "Om det är ångesten som får dig att vilja sticka härifrån, så får du ta 2 droppar till i stället."

Pär kommer upp och han tycker inte heller att Elins lust att promenera är någon god idé.

Elin tar 2 droppar.

Pär sitter inne i hennes rum och pratar med henne.

Jag sitter rakt upp och ned i soffan och koncentrerar mig på att andas och att lugna ned min egen panik och lust att fly.

Pär lägger sig igen.

Jag släcker lampan och sitter kvar. Jag fortsätter att koncentrera mig på andningen. Det går inte bra.

Det hörs inget mer från Elins rum.

Det som hörs är blåsten utanför - nästan storm.

Klockan är halv 1.

Tjugo minuter senare låter det som att Pär har somnat och då går även jag och lägger mig. 

Natten blev inte bra med konstiga drömmar och jag är medveten om att jag har försökt väcka mig själv ur dem genom att skrika.

Pär åkte tidigt till arbetet.

Jag vaknade en bra bit efter 9.

Inget SATS idag heller.

Frågan är om jag kan lita så pass på Elin och att hon inte sticker hemifrån, så att jag kan komma iväg på en promenad?

Vilken mardröm detta är!

Jag hatar mitt liv just nu.

HATA HATA HATA HATA HATA HATA HATA


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards