Alla inlägg under juni 2010

Av Ewa - 30 juni 2010 20:44

Twinings Earl Grey tröttnar jag aldrig på, men omväxling förnöjer, som man säger, så jag brukar vilja prova på nya te-sorter, men för det mesta blir jag besviken. Antingen är teet som Liptons te dvs. smäckfullt av garvsyra vilket gör att allt smakar bittert om det drar mer än 2 minuter.   


De flesta frukt-teer smakar bara sött, egentligen inte frukt och de doftar parfym.    


Ett tag trodde jag att jag hade hittat en bra te-butik i Arombodens web-shop. Deras smultronte var mycket smaskigt! Det gjorde att jag provade några av deras andra frukt-smakande teer, men det blev en nitlott direkt för de teerna var översötade av en massa gulliga sockerhjärtan som visserligen gjorde att det såg fint ut, men som var negativt för smaken. Blä!   


För inte så länge sedan hälsade jag på hos Aromboden igen för att beställa smultron-te, men den sorten finns inte längre.   


I förra veckan när jag gjorde en av rundorna på Konsum, så tänkte jag köpa Twinings Lapsang souchong (ett rökigt te), men det hade de inte. Då fick jag syn på några små svarta teförpackningar från Forsman Tea (finskt) varav några hade en rosa etikett med ett smultron på. Svart bladte smaksatt med smultronolja och jordgubbsblad. Dessutom var det rättvisemärkt. 60 g kostade ca 28 kr vilket är dyrt, men efter att ha smakat det för första gången, så är det värt varenda krona. Vilken fyllig, fruktig smak! Ingen bitterhet, ingen sötma annat än från det socker jag har i och ingen doft av parfym utan endast av smultron!    


Jag köpte 2 förpackningar och de är slut nu, men när vi handlade idag, så plockade jag på mig 3 förpackningar. Pär tycker sällan att fruktteer är goda, men av det här kan han dricka både 2 och 3 muggar. Det går att beställa via nätet oxå.

  


Ger jag intryck av att vara över-kräsen när det gäller te? Det är jag! Det finns så himla många varianter av kaffe och krav på hur kaffe ska smaka samtidigt som folk verkar tro att en tepåse med ljummet vatten räknas som te. Fnys! Jag har inget som helst emot att dricka pås-te, men det går att göra ordentligt det med.


Fridens.   

Av Ewa - 30 juni 2010 16:05

....att eftersom vår lägenhet är en bostadsrätt, så tolkas det som att vi äger vår bostad och när man äger sin bostad, så har man ingen rätt till socialbidrag. Häpp!

Det är Pärs inkomst och besparingar vi lever på nu.


O-fridens.

  

Av Ewa - 30 juni 2010 11:47

Hej.
 
Nu har jag varit utan inkomst i 2 månader.
Det är inte acceptabelt!
Ge mig ett besked!!
 
Ewa
 
Det här mailet skickade jag till min handläggare på FK och begärde läskvitto. Hon läste det klockan 5.41 i morse. Om FK tänker utnyttja sina "normala" 120 dagar för att utreda mitt fall, så kan jag räkna med att få vänta ytterligare 3 veckor. 120 dagar i "normala" fall - jag får kanske vänta längre.
  
Den här knappen läste jag om att Margus har, så jag googlade lite på den och hittade den hos Red Planet . Den kostar bara 5 kr, men med avgifter så blev det 50 kr, men det struntar jag i! Knappen är ett måste för mig. Jag känner ett stort behov av att markera att jag inte är skyldig till raserandet av välfärden.
O-fridens.

Av Ewa - 29 juni 2010 21:44

Dinah Washington sjunger "Mad about the boy". Gåshud!


Fridens.


Av Ewa - 29 juni 2010 16:30

Fem över 9 studsade jag upp ur sängen när jag insåg att det var tänkt att jag skulle gå ned till tåget inom 40 minuter för att avlägga avtalat besök hos dr Levaxin på Sophiahemmet. Klockan hade ringt halv 9, men jag tänkte att jag inte behövde stressa och sedan hade det plötsligt gått 35 minuter. Besöket hos dr Levaxin var sedvanligt kort och dyrt (men den här gången hade jag frikort) och sedan lämnade jag prover på labbet. Sköterskan var väldigt duktig på att sticka mig; det kändes nästan inget och jag kommer inte att få något gigantiskt blåmärke i armvecket. Hem igen med ett stopp hos Konsum för inhandling av ägg, bacon, grädde och drickyoughurt. Det var endast 7 små grisar hemma eftersom Elin hade åkt till pojkvännen. Jag vispade ihop äggröra med grädde och yttepytte salt, stekte halva mängen med bacon och gjorde en kanna te till lunch.


Strax före halv 16 ringde min äldre syster. Det är många månader sedan vi hördes vid och i vanlig ordning fick jag en uppdatering om alla syskon. "Den oregelbundna eländesrapporten" som jag hädanefter kommer att kalla den. Min äldsta syster, som fyllde 60 för ett par veckor sedan, har allvarliga lungproblem och kraftig benskörhet. Från att ha varit lång, över 170 cm och kraftigt överviktig, så har hon skrumpnat ihop till en 168 cm lång och 65 kg tung gammal gumma. Hon var nära att dö för bara några dagara sedan. *tjong!* Min okäre bror har tagit sin separartion hårt och blev hjärtopererad i höstas. Han var oxå nära döden för några månader sedan. Han har även ett bråck som läkarna inte vill operera. *pang!* Äldre syster nummer 2 har kraftiga ledbesvär, skolios, värk och är alldeles krokig. *smack!* Min lilla-syster har numera ett eget reklam-företag, men lär sig aldrig var gränsen för mängden arbete går, så hon går in i väggen allt för regelbundet för att det ska vara hälsosamt. *däng!* Den uppringande systern opereras hela tiden för sin reumatism och har benskörhet även hon. Nu känner hon att hon har fått nog och tänker ansöka om sjukpension. *snyting!* Ett kort ögonblick var jag nära att bara lägga på luren eller att be henne sluta. Hur mycket ska jag behöva ta in?? Kanske skulle eländet inte bli så koncentererat om vi hade regelbunden kontakt, men vis av erfarenhet, så vet jag att sjukdomspratet inte minskar även om kontakten är tätare. Jag orkar inte med dem!! De suger så mycket energi ur mig att jag blir matt och tröstlös. Nu är det tal om att vi ska samlas, senare i sommar, hos Äldre syster nummer 2 för att fira Äldsta systern, men jag sa direkt att jag inte kommer. Aldrig att jag utsätter mig för något sådant! Det har gått så många år sedan jag träffade någon av dem och de har förändrats till det sämre av sjukdomar och jag vet faktiskt inte vad jag ska prata om med dem! De känns som främlingar och att åka till Borås, där systern bor, för att dra upp gammalt elände.......  Något för masochister, men inte för mig. Vilken usel gen-pool som mina föräldrar lämnade efter sig! Jag tycker oxå att de kunde ha nöjt sig med de 4 som var i första kullen (jag och lilla-syster kom 10 restpektive 11.5 år senare). De här samtalen har alltid samma effekt på mig: jag blir trött, ledsen och fruktansvärt bitter. Fy f-n!


O-fridens.

Av Ewa - 28 juni 2010 12:10

 


Åh, vad jag håller med!


Fridens. 

Av Ewa - 28 juni 2010 11:49

Svårt att somna igår i natt. Jag var inte trött. När jag väl somnade så drömde jag så mycket konstigt. Det har kliat i näsan oxå; jag minns vagt att jag har kliat och kliat och kliat på näsan och den är faktiskt öm idag. Jag vaknade vid halv 12 med huvudvärk, nästäppa och matthet. Jag mår skit-dåligt och förstår faktiskt inte varför. Hur som haver, så blev det varken SATS eller demonstration. Det är +24 och jag har öppnat allt som går att öppna för att få luften att cirkulera. Skitdag!!

  


O-fridens.

Av Ewa - 27 juni 2010 17:40

Balkongdörr och fönster på vid gavel. Det är +21 nu, men det har varit varmare. Som tur är, så blåser det.


Jag har städat. I ett energiryck i går kväll tog jag hand om badrummet, så det slapp jag idag. Nu är det rent och fint igen; dammråttorna är utrotade för den här gången och nu kan ett nytt dammlager börja lägga sig till rätta.


Elin och jag har nu sett sista avsnittet av Dexter och jag hoppas att jag inte ska behöva vänta ytterligare ett år på nästa säsong!


I morgon är det alltså nypremiär för styrketräningen och det känns enbart bra. Jag är redo och framför allt är ryggen redo. Den där lilla, rosa massage-prylen som jag hittade på H&M i Göteborg är ett litet underverk. Jag har masserat med den 2 gånger, men redan efter första gången upplevde jag en stor skillnad. Den högra sidan känns mjukare och mindre öm förmodligen tack vare att blodcirkulationen fick hjälp.


Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska delta i demonstrationen "Sjukupproret för allas välfärd" som RESURS anordnar i morgon. Jag får helt enkelt se hur det är med orken efter träningen. Enligt SMHI kommer det att bli soligt och +26 inne i Stockholm. Hmmm......


Fridens.   

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards