Alla inlägg under juni 2014

Av Ewa - 30 juni 2014 21:14

.....att göra sociala saker som tar emot och när försöket inte får det positiva utfall som jag behöver för att vilja försöka igen, så drar jag mig in i mitt skal och det ska mycket till för att jag ska vilja försköka igen.


  

Av Ewa - 30 juni 2014 21:10

En kortare, men rask promenad på 45 minuter med paraplyet i beredskap som en stafettpinne i handen. Det är klart att det inte började regna just därför...... Jag är inte i någon vidare form konditionsmässigt pga. min vikt, men jag måste säga till mitt försvar att det är lätt att tappa lusten när man ska konditionsträna släpandes på 100 kg. Jag avskyr konditionsträning!


  

Av Ewa - 28 juni 2014 20:29

65 minuters stavgång som hade kunnat stanna vid 50 minuter om jag inte hade fått skavsår igen. Nya blåsor. En ganska stor på vänster häl och den hade spruckit och en liten på höger häl, ovanpå den sprillans nya, sköra huden eftera Monsterblåsan från förra veckan. Jag hade MBT-skorna (men andra strumpor) och det är något med de och den friktion som uppstår på hälen. Om hälkappan hade varit högre och liksom haft en bättre grepp om hela hälen, så hade friktionen inte blivit lika stor. När jag var ungefär 20 minuter hemifrån orkade jag inte längre ignorera blåsjävlarna och kämpa på utan drog ned tempot till haltande styrfart och jag var frestad att ringa Pär och be honom hämta mig med bilen. Väl hemma var det bara att spola såren med koksaltlösning och ta fram alla kompresser och bandage igen. Fy fan vad leds jag blir!!! Vilken tur att jag har de vanliga gympaskorna som inte jävlas med hälarna!

 


Kanske beror det på att jag inte arbetar och därför måste lägga allt mitt hopp om avkoppling och nöjen till 5 veckors sommarledighet som jag inte tycker att årets sommarväder är värt att gnälla över. Just nu är det 11 grader, blåsigt och småregnigt, men vad gör det? Morgnarna och kvällarna är fortfarande underbart långa och ljusa och det är inte halt ute - vad mer kan man begära? Ärligt talat! Jag tycker att det är betydligt jobbigare när det är så varmt att man svettas så fort man vaknar, matlusten försvinner och det är svårt att sova. Dessutom försvinner en stor del av Hets & Press om att man ska vara ute 24/7, lättklädd, jämnt solbrun och sprängfylld av livslust. Varför är det skönare att ligga på en sandstrand och läsa än att sitta ihopkurad i soffan och läsa? Sluta gnälla och gör ett försök att hitta något positivt med det här vädret för det finns (nästan) alltid något som är bra!


  

Av Ewa - 27 juni 2014 21:42

Veckans andra och sista pass med gummiband. Vad skönt det var! Tungt på ett härligt sätt och idag gick jag upp i fullt program vad gäller repetitioner. Jag avslutar med 5 minuter på balansbrädan, men jag vet inte om det hjälper till att stärka vristerna. Balansen har blivit avsevärt bättre. Jag har alltid föredragit att träna armarna när det kommer till styrketräning, men nu uppskattar jag benövningarna mer för där upplever jag stor skillnad i styrka, väldigt stor skillnad och den har jag mycket nytta av när det gäller avlastningen av knäna. Det är väldigt tillfredsställande att orka. Däremot undrar jag om jag någonsin kommer att uppskatta konditionsträningen? Kanske om jag lyckas gå ned i vikt.....


  


Av Ewa - 26 juni 2014 21:56

  

Av Ewa - 26 juni 2014 16:35

Klockan halv 10 drog jag iväg på en rrrrrask promenad eller energigång eller kraftgång (power-walk) som höll i sig hela vägen runt Flaten (en lite längre väg) och fram till Konsum. 50 minuter. Det var bara 15 grader även om solen sken från en blå himmel, så jag hade jacka på mig vilket blev varmt och jag blev törstig och ångrade att jag inte hade vatten med mig. Inne på Konsum lade jag till en flaska Imsdal till stödhandlingen och jag hade klunkat i mig halva när jag kom hem.


Jag kände ingenting av skavsåren! För första gången på en dryg vecka gjorde det inte ont när jag hade skor på och nu är jag dessutom fri från kompresser och kirurgtejp. Jag fick använda remover för att få bort tejprester. Det är nu det gäller för mig för det kommer att finnas en massa trevlig torr och död hud som jag INTE får roa mig med att riva bort (fast jag har redan fingrat.....). Jag måste intala mig att jag vill slippa kompresser och plåster. Som ett mantra. "Bort med tassarna! Slipp kompresser! Bort med tassarna! Slipp kompresser!"


  

Av Ewa - 25 juni 2014 10:37

Mimmi blir 3 bast idag och jag tycker att hon ska uppmärksammas. Hon är ett speciellt marsvin för hon har, trots sina få år, redan gått igenom 2 operationer och visat en kämpaglöd som fick mig att häpna. Förra sommaren förlorade hon sin bästis Humlan och var deppig i många månader, men i februari blev hon fostermor till Bibbi och Vera och fick massor av ny energi. Hon är en bra mamma. Min Mimmi!


Mimmi med syrran    


På väg till veterinären

     

Mimmi & Humlan på äventyr i hallen

 

Mimmi, Bibbi & Vera


 

Min Mimmi!

 

 

 


Av Ewa - 24 juni 2014 21:04

Det bor en liten Tjurig Motvallskäring i mig som brukar ge sig till känna när jag inte har lust att göra som alla andra eller tycka som alla andra. Jag minns en film från 1988 som heter "Bagdad café" som aaaalla sa var så vansinnigt bra och att jag bara måste se den. Den Tjuriga Motvallskäringen vägrade och hon höll stånd länge, men när hon väl gav efter, så blev hon positivt överraskad för filmen var vansinnigt bra och rolig. Det var samma sak med "Avatar" och jag såg den först när den släpptes på DVD, men där blev jag grymt besviken och jag behövde inte den Tjuriga Motvallskäringen till att tycka att den bara var ett enda stort blaha. Trilogin om tjejerna i Engelsfors av M Strandberg och S Bergmark Elfgren har oxå höjts till skyarna och där har den Tjuriga Motvallskäringen hållit stånd länge. Hon är inte intresserad av att läsa om tonåringar vars öden är att rädda världen. "Kom med nåt nytt, please!" Men jag behövde en ljudbok och igår gav den Tjuriga Motvallskäringen med sig och hon blev positivt överraskad. Den är bra, riktigt bra och den är härligt lång (16 timmar) och läses av Julia Dufvenius som i och med detta kan sälla sig till den lilla skaran av Riktigt Bra Uppläsare.


Julia Dufvenius

 

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards