Alla inlägg under januari 2008

Av Ewa - 31 januari 2008 19:14

Den förutspådda stormen. Det blåser som 17 här!

Håll i hatten hela natten! (desperatrim, jag vet *skäms*)

Av Ewa - 31 januari 2008 18:53

Visst är det otroligt irriterande när någon sjunger med, men har lurar så att musiken inte hörs utåt? Det kan låta hemskt, men det gäller inte mig och min väna stämma. Jag har nyss diskat och hade, som vanligt, MP3:n och sjöng, som oftast, med. Hellre än bra. När jag städar, så brukar jag ta i lite extra för att överrösta dammsugaren. Pär och Elin klagar och påstår att det låter illa. Fnys! Jag brukar kontra med att det inte är alla som har en fru respektive mamma som sjunger när hon diskar och städar! Så det så!


Ett citat från min almanacka:


De flesta människor är inte tråkiga - det ser bara så ut när de åker buss.

Stig Johansson

Av Ewa - 31 januari 2008 16:15

Träning: promenerade i 60 minuter och det var kallt och till och med soligt! Tempot var motsatsen till raskt och benen kändes tunga och stumma. Jag har en rent löjlig träningsvärk från yogan på baksidan av låren, i rumpan och hela skulderpartiet. Ujuj. Det var inte förrän efter hela 50 minuter som jag fick upp farten och kunde ana endorfinerna. Det var så dax då! Nu skriker hela kroppen att den behöver ännu en vilodag, så jag åker inte till SATS i morgon utan tillbringar dagen i soffan i stället.


Min hjärna fungerar så väldigt bra medan jag promenerar själv! Eftersom promenaderna huvudsakligen är i motionssyfte med en hägrande viktnedgång, så gick tankarna i de banorna. "Varför håller jag på så här?" "Varför ger jag mig själv dåligt samvete om jag inte tränar?"  "Varför ska jag inte kunna äta mindre nyttigt de gånger jag är sugen på det utan att piska mig själv?" Naturligtvis inser jag hälsofarorna med min övervikt och jag kommer aldrig att slå om till soffpotatis-livsstilen och tillåta mig att öka ännu mer i vikt. MEN nu har jag tröttnat på mitt dåliga samvete, på mitt dåliga självförtroende vad gäller det kroppsliga utseendet och på de små pikarna från Pär (men de har minskat avsevärt). Nu vill jag stressa av ytterligare genom att dra ned på den psykologiska pressen som jag utsätter mig själv för. Från och med idag, den sista januari 2008 kommer jag att ta till en ny strategi som går ut på att jag ska MÅ BRA ÄVEN PSYKISKT OCH UTAN DÅLIGT SAMVETE.


Jag fortsätter att träna eftersom jag TYCKER OM det.

Jag fortsätter att träna eftersom jag VET ATT JAG MÅR BRA av det.

Jag fortsätter att äta så nyttigt och varierat jag kan UTAN ATT FOKUSERA PÅ FETT OCH KALORIER.

Jag kommer att äta det jag är sugen på NÄR JAG ÄR SUGEN på det.

Om jag går ned i vikt, så är det lysande, men det kommer inte att vara min målsättning för jag orkar inte hålla på så längre.

Jag kommer att väga mig var fjärde vecka - inte oftare.

Jag kommer inte att tillåta mig själv att väga mer än jag gör nu.


Nu vet jag att Pär nästan får panik när han läser detta för han tror alltid att jag kommer att barka iväg åt helt motsatt håll och att jag inte fixar att hålla mig i skinnet. Skillnaden mellan honom och mig är att om det t.ex står en skål med godis framme, så tar han en bit varje gång han passerar, medan jag tar en bit bara när jag är sugen och jag är definitivt inte godissugen jämt.


Jag är så fruktansvärt trött på detta vikttjat och det inkluderar även det jag själv bloggar om. Det har redan börjat dyka upp reportage om hur man kan bli av med kilona inför strandsäsongen 2008!! Antingen så är GI-metoden den enda lösningen eller så är den hälsofarlig. Atkins-dieten är genial eller förkastlig. Viktväktarnas inställning är att ändra livsstil och det är ju det det handlar om, men efter ett tag blir points-räknandet hysteriskt. Undvik fett!! Ät inte socker!!! Vitt mjöl är boven i dramat!!! När jag matas med för mycket information, vare sig den är korrekt eller inte, så kortsluter jag och kan inte ta emot mer. Sedan drar jag mig tillbaka och bara vägrar göra något. Efter ett tag kommer jag igen med en ny strategi. Det finns bara en av mig och jag känner mig själv bäst. Jag vet vad och hur mycket jag orkar. Jag litar mycket på min intuition och när något inte känns rätt, så får det vara. Jag vet numera mycket om hur jag reagerar i olika situationer och jag kan därför undvika situationer som får mig att må dåligt.


Nu är jag inne i en det-ska-vara-läskiga-filmer-period och har precis sett om alla Grudge-filmer. De var bättre andra gången för då förstod jag bättre. Idag beställde jag "The ring"-trilogin och jag gjorde mitt bästa för att få iväg beställningen till Discshop före klockan 16, så att jag får de redan i morgon och kan bli lite skrämd när jag kurar i soffan. Hihi.


Efter middagen (viktväktarnas kryddiga jambalaya med korv och kyckling) blir det semla och när jag läser senare ikväll kommer jag att knapra litet choklad (Fazers blå som är varken ljus eller mörk utan mitt emellan).


Fridens.




Av Ewa - 31 januari 2008 11:39

When your day is long and the night

The night is yours alone

When you're sure you've had enough of this life

Hang on

Don't let yourself go

'Cause everybody cries

Everybody hurts sometimes


R.E.M

Av Ewa - 30 januari 2008 16:57

Träning: yoga i ca 40 minuter inklusive avslappning. (Eftersom det regnar och regnar och regnar idag, så blir det stavgång i morgon i stället.) Det var tufft. Det var svettigt. Det var skönt. Nu känner jag mig avslappnad och uttänjd och inte det minsta stel. När jag började med yoga för x antal år sedan, så köpte jag en bok av Tara Fraser med tydliga instruktioner, bilder och förslag. Jag provade mig fram och satte ihop en egen serie som jag sedan har tuffat till, ändrat och anpassat allt eftersom. I början gjorde jag yoga 3-4 ggr i veckan, men då tränade jag ingenting annat; inga promenader till exempel. Sedan tröttnade jag. Fick ett kortare yoga-ryck för att tröttna igen. Idag var nog första gången sedan i våras och det kändes..... Jag har inte samma uthållighet längre och är lite stelare, så jag kortade ned serien för att inte chocka kroppen allt för mycket. Jag håller till i vardagsrummet och stänger dörrarna mot sovrummet och mot hallen för att värmen ska stanna kvar. Jag brukar tända ljus oxå. Sedan njuter jag av tystnaden och kan (oftast) koncentrera mig på rörelserna. Det finns endorfiner med här oxå!


Eftersom man bör vänta med yogan i alla fall en timme efter att man har ätit, så passade jag på att plocka undan tvätt, hänga tvätt, göra i ordning tidningar och kartonger för återvinning och annat småplock. För en stund sedan städade jag hos grisarna och medan jag höll till vid nedre buren, så stod Nåna bakom avspärrningarna och väntade otåligt på att jag skulle bli färdig. Hon är som en yttepytte vovve ibland.


Igår läste jag ut "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". Jag vet inte vad jag tycker om den. Faktiskt. En vacker bok med ett underbart språk. Beskrivningarna av naturen, årstiderna och ljuset kände jag så väl igen från när jag bodde Kiruna. Det är inte en bok som jag kommer att läsa flera gånger även om den var bra på sitt sätt.  Det är många som säger att det var ett väldigt snyftande när de läste den, men jag snyftade betydligt mer när jag läste att Jennifer tagit det svåra beslutet att avliva Zelma. DÅ rann tårarna kan jag tala om! Nästa bok blir "Mitt livs roll" av David Nicholls. På omslagets framsida står det att han även har skrivit den engelska TV-serien "Kalla fötter" och eftersom jag tycker att den serien är en av de absolut bästa som gjorts, så blev jag nyfiken på boken.


Fridens.

Av Ewa - 29 januari 2008 18:10

Betoningen ligger på vilo-delen. Elin ville ha sällskap i morse, så jag lyckades få mig själv ur sängen - det är inte samma sak som att jag är vaken... -  strax före klockan 7. Hon sa att jag ju kunde lägga mig och sova när hon hade gått och det hade hon rätt i och det gjorde jag bland kuddarna i soffan och under filten. Tre timmar blev det, men jag sov inte hela tiden och jag hade skumma drömmar.


Pär och jag veckohandlade på Konsum. Annars har jag int' gjort nå'. Är det vilodag, så är det och det har känts behövligt och skööööönt.


När Elin gick till skolan igår, så var det -3.

När jag kom hem från SATS vid 13-tiden, så var det +2.

I morse var det +6 och när jag gick till Konsum var det nästan +9.

Det är sjukt!!! Det borde vara MINUS 9 OCH SNÖÖÖÖ!!! >:-(


Fridens.


Jag köpte tulpaner när vi handlade: flikiga i rött med gula kanter.

Av Ewa - 28 januari 2008 15:57

Träning: SATS och det var skönt. Det var tungt i början och jag kände mig matt, men jag skärpte till mig genom att vila 60 sekunder mellan varje set (i stället för de vanliga 45 sekunderna). 15 sekunder låter inte mycket, men det fungerade väldigt bra och jag orkade igenom allt. Den nya magmaskinen hade jag bättre kläm på idag och direkt efteråt kändes det att sidmusklerna hade fått sig en omgång. På vägen hem bestämde jag mig för att lägga upp ett träningsschema för resten av veckan. Det kan kännas skönt att veta vad som "står på programmet" och kanske att det blir lättare att motstå soffans lockrop. Tisdag: vilodag. Onsdag: stavgång. Torsdag: yoga. Fredag: SATS. Lördag: stavgång och på söndag är det dax att städa. Det känns rimligt.


Efteråt gick jag till Body Shop i Gallerian för att prov-sniffa på deras nya doft. Den luktade goooott! Medan jag stod och sniffade, så dök en säljare upp och hon hade ett försäljningsargument som jag, som konsument, omöjligt kunde säga var sant eller falskt: "Det här är ett tillfälligt parti och det som står här på bordet är allt vi har. Det kommer inte att ingå i det ordinarie sortimentet."  Jag köpte duschtvål och lotion till medlemspriset som var 104 kr billigare än det ordinarie. Dessutom köpte jag Eau de toilette oxå. Jag vet inte när jag köpte "parfym" senast och det är ytterst sällan som jag använder det, men den här kunde jag inte stå emot. Japansk körsbärsblom som doftar ljuvligt! Den påminner väldigt mycket om en duschtvål som Fleur de Santé hade för många år sedan som hette "Honeysuckle" (kaprifol) och som jag faktiskt saknar.


Efter "Vigilante" började jag läsa "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. En bok i långsamt och beskrivande tempo. Den är skriven på engelska (i original) av en svensk författare som bor i Nya Zeeland och den utspelar sig i Dalarna.


Fridens.

Av Ewa - 27 januari 2008 16:05

Jag fick ett ryck och köpte tre olika hälsotidningar och i en av dem nämndes en undersökning om varför en del personer har ett större sug efter choklad än andra. Det har att göra med bakteriesammansättningen i magsäcken. Det är inte självförvållat, det är inget onaturligt, men bäst av allt - varför säga nej till choklad när magen faktiskt kräver det? DET är ett argument och ett försvar och en förklaring som heter duga! Var så goda, alla bloggande chokladälskare, det är fritt fram att försvara chokladsuget!


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards