Alla inlägg under april 2012

Av Ewa - 29 april 2012 14:55

Elin och jag hade tid hos Rosie igår. Det tog dryga 2,5 timme för oss 2 och faktum var att det inte var min precisa snagg som tog tid utan Elins långa hår och förberedande diskussion, men det är bl.a därför Rosie är en så lysande frisör; hon tar sig tid att prata igenom önskemålen med kunden tills alla är säkra på att de är överens. Elin blev väldigt nöjd och jag med.


Efter frisörbesöket tog vi oss till Kungsgatan. Jag som är en stugsittare på gränsen till eremit blev nästan chockad över hur mycket folk som var i rörelse och satt på alla återuppståndna uteserveringar. Vi gick till Alewalds sportaffär och bytte en av Pärs födelsedagsskjortor till en större och bekvämare storlek. Vid det laget var vi rejält tomma i magarna och vi hade bestämt att äta på McD, men den som ligger vid Hötorget var löjligt överbefolkad, så vi skjöt upp lunchen lite till medan Elin shoppade några småsaker och vi sakta men säkert rörde oss mot Centralen och pendeltåget hem. Varken Hötorget eller Drottninggatan är någon höjdare en solig lördag om man inte älskar att tränga sig fram, men jag blir, i och för sig allt känsligare ju äldre jag blir. Till slut hamnade vi på den McD som ligger på Vasagatan mitt emot Centralen och maten smakade ovanligt bra förmodligen för att det var ett tag sedan sist och för att det hade gått 6 timmar sedan frukosten.


När vi kom hem var klockan nästan 17 och vi hade varit på g i 6 timmar. Jag var sjukt trött och hade en helt vansinnig huvudvärk. Ögonen kliade och sved pga all pollen som drar igång nu när vårvärmen kommer. När vi hade varit hemma ett tag, så gav jag faktiskt efter för trötthet och huvudvärk och lade mig i soffan och halvsov i en dryg timme. Jösses, vad det var skönt! Vid det här laget var ögonen faktiskt röda, så jag tog en andra allergitablett och 1 Ipren. Idag har jag hållit mig inomhus och rullgardinerna är neddragna för att få ett skonsammare ljus för ögonen skull och det känns bättre än igår.


Fridens.      

Av Ewa - 27 april 2012 19:53

......sätts i rörelse. Promenad på 60 minuter. Fortfarande långsamt, fortfarande utan press i backarna, men mindre tungt än i onsdags och nästan skönt. Blåsippor, vitsippor, tussilago och bristande knoppar. Det verkar som om det blev vår även i år.


Fridens.    


 

Av Ewa - 25 april 2012 15:45

Promenad på 65 minuter. Tungt var bara förnamnet...... Ingen kraft. Ingen stuns. Ingen ork. Det gick långsamt oxå, knappt styrfart, men det är en början och nu har jag förhoppningsvis tagit mig över tröskeln. Väldigt blåsigt från alla håll och kanter. Inte någon bra dag för frisyrer.


Halv-fridens.

Av Ewa - 24 april 2012 16:45

Det har skrivits en del om det könsneutrala ordet "hen" och i Vårat Gäng har vi diskuterat det och en av mina blogvänner har tagit upp det i sin blog. Jag tycker att allihop är rena rama tramset, kort och gott. Det är en sak när det gäller personer som inte känner tillhörighet hos något kön, men annars har det här att göra med en rädsla för de skillnader som finns mellan det manliga könet och det kvinnliga, skillnader som alltid har funnits och som förmodligen kommer att fortsätta att finnas. Det är skillnader som är biologiska och som är nödvändiga för vår fortlevnad. I det svenska språket har man alltid refererat till människan som "hon" och varför ska man ändra på det? Vem 17 är det som känner sig hotad av det?! Det är som med diskussionen om jämlikhet mellan könen som nu har gått så långt att alltihop bara blir utslätat. Missförstå mig nu inte (jag hör hur alla jämlikhetskämpar drar efter andan och tar sats för en bitsk kommentar) för visst tusan är jag för jämlikhet mellan kvinnor och män, men jag är övertygad om att en total jämlikhet inte är möjlig att uppnå bl.a för att det finns just de här biologiska skillnaderna mellan könen. Vad finns det för spänning när det inte finns några skillnader, om alla är precis lika? Jag kommer aldrig att använda mig av ordet "hen", det är mig lika främmande som de könstillhörande skällorden k*k och f*a.


Fridens.    

Av Ewa - 24 april 2012 16:34

Handlar det fortfarande om Den Stora Tröttheten eller har det med begynnande pollenallergi att göra eller är det enbart en biverkan av Stilnoct eller börjar jag märka av bristen på fysisk aktivitet eller är det en kombination av alltihop? I vilket fall, så är jag trött, trött, trött och jag börjar få ont lite över allt. Jag har tappat lusten för i stort sett allt. Jag orkar inte bry mig om kosten och just nu struntar jag i om jag går upp i vikt igen. Jag tänker mycket på det negativa kolsesterolvärdet, men kan inte komma på hur jag ska tackla det, var jag ska börja, vad jag behöver göra. Det är en nedåtgående spiral som måste brytas å det snaraste!


O-fridens. 

Av Ewa - 21 april 2012 22:27

Gazpacho med krutonger.

Tjälknöl (gjord på fransyska) med potatisgratäng, rödvinssås och sallad.

Ost och kex, druvor och päron.

Kaffe/te och tårta.


Flera blombuketter som gör att vardagsrummet doftar blombutik.

Många presenter.


Mycket prat och många skratt.


Det är receptet på en lyckad släktmiddag med anledning av att Pär fyller 50 år i morgon.


Nu pustar vi ut.

Tillfredsställda.

På sätt och vis lättade över att det är över eftersom 50-årsnojan har pågått sedan januari......


Fridens.    

Av Ewa - 19 april 2012 11:07

Med de vanligaste biverkningarna surrande i huv'et, så tog jag den första Stilnoct klockan midnatt och läste en stund. Det var lite svårt med koncentrationen för jag satt hela tiden och väntade på ett klubbslag eller att ögonen skulle åka ihop av plötslig trötthet eller att jag skulle känna mig yrslig, men ingenting hände. Jag läste i 45 minuter utan att känna av tabletten, men jag somnade fort som tusan när jag väl kommit i säng och jag sov i ett svep till klockan 6 då jag var på toaletten och sedan till strax före 10. Det kändes som om jag faktiskt  hade sovit färdigt! Jag känner mig inte det minsta dåsig eller tung i huv'et heller, så hela Stilnoct-upplevelsen blev lite av ett antiklimax.


Halv-fridens.

Av Ewa - 18 april 2012 16:28

I måndax hade jag telefontid med läkare DS med anledning av att jag inte tycker att Imovane fungerar tillfredsställande. Han skrev ut Stilnoct i stället och jag hämtade ut medicinen idag. Jag har för vana att läsa bipacksedeln, men bara de vanligaste biverkningarna och när det gäller den här medicinen, så undrar jag om det inte är bättre att jag nöjer mig med halvbra sömn...... Yrsel, dåsighet och huvudvärk låter ju inte så oroväckande, men förvärrad sömnlöshet, minnesstörningar och hallucinationer!!! Bland de vanligaste!!! Jag provar en gång, så får jag se sen.


Jag hade värsta flytet idag när det gäller köer. När jag kom till Apoteket, så var det ingen före. När jag kom till ICA för att hämta ut inte mindre en 3 paket varav ett skulle betalas, så var det ingen före och när jag kom till den sista anhalten på dagens turné, Filmkedjan, så var det ingen kö där heller utan jag fick mitt stora bokpaket på en gång. Innan jag gick hemifrån, så kollade jag posten och där låg ännu en avi (till paket nummer 3) vilket jag hade upplevt som jäkligt irriterande om jag hade kommit hemsläpande med de andra paketen bara för att hitta avin i brevlådan.Ibland måste man få ha flyt! Ett av paketen var den stora klädbeställning jag gjorde hos Ellos, men jag vet inte om jag ska behålla något faktiskt. Mjukisbrallorna och legginsarna behåller jag, men linnena var flaxiga under armarna och går i retur utan vidare funderingar. Jag hade beställt sammanlagt 5 långärmade t-shirts (mitt absoluta favoritplagg) i olika färger, men allihop visade sig vara korta i kroppen, knappt höftlånga. Nu ligger alltihop i fönstret i sovrummet och så ska jag sova på saken för att sedan bestämma mig för vad jag ska behålla. Besviken!


Halv-fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards