Alla inlägg under juli 2008

Av Ewa - 31 juli 2008 15:42

En sallad som jag har klurat fram på egen hand och som serveras upplagd på tallrik dvs portionsvis.


I botten lägger jag en blandning av ruccola- och isbergssallad.

Sedan tar jag 2-3 skivor parmaskinka och delar i munsbitsstora bitar och fördelar över salladen.

"Små-tomater" på kvist tycker jag är de godaste (jag tror de kallas för Romantica) och de delar jag i fyra delar och fördelar över sallad och skinka.

Tärnad Feta-ost i valfri mängd.

Svarta oliver, kärnfria av bekvämlighet som delas i halvor.

Honungsmelon i små bitar som smakkontrast till den salta skinkan och oliverna.

En dressing gjord av olivolja, äppelcidervinäger, salt och svartpeppar.


Det är mycket tuggande vilket ger en mättnadskänsla.


Bon appétit!


Av Ewa - 31 juli 2008 12:37

Vår lilla snorpa har namnsdag idag!

Det som är lite lustigt är att Pär och jag talade i telefon med varandra för första gången den 31 juli 1990 och sedan får vi en dotter som vi döper till just Elin + jag inte hade med det namnet på listan över tänkbara namn! Pär och jag träffades med hjälp av SSKF (Stor Stockholms Kontaktförmedling) och det var han som ringde till mig en svettig tisdag kväll i juli.

"Åh, nej!" tänkte jag när jag hörde hans dialekt "Inte en till norrlänning!". Jag hade haft dåliga erfarenheter av tillknäppta norrlänningar säger jag som själv kommer från Norraste Norrland. :-P  Han var inte det minsta tillknäppt och vi pratade på i ett par timmar. Vi hade vår första träff fredagen den 3 augusti från klockan 16 till klockan 23 och resten är historia.


Vi har haft marsvin i fyra år och precis när jag tror att jag har kommit underfund med hur de fungerar, så gör de precis tvärtom. När jag tänker efter, så är det likadant med Elin.... Det handlar om Mysan. Igen. Jag satten en gräns igår; om hon inte åt ordentligt när jag satte in kraftfoder åt dem, så skulle jag boka tid för avlivning. Sagt och gjort. Senare när jag gosade med henne här vi datorn, så åt hon energiskt och det fortsatte hon med resten av dagen precis som om hon måste äta ikapp. Då slog det mig att Pär inte hade stödmatat henne på hela dagen och att hon helt enkelt var hungrig! Följande frågeställning infinner sig: ett marsvin slutar att äta och behöver stödmatas, men hur länge ska man stödmata? Tills marsvinet visar tecken på att piggna till eller tills det inte är någon idé längre ELLER som det visade sig vara fallet med Mysan, tills man kommer på att hon är FÖR LAT för att äta själv så vida hon inte blir tillräckligt hungrig...... Åååh, vad de kan vara luriga de som små liven! Stämningen här hemma är i alla fall MYYYYYCKET bättre jämfört med igår och Mysan mår bra. Alla grisarna är slöa för att det - återigen -  är idiot-varmt.


Fridens.

Av Ewa - 30 juli 2008 20:57

"Tack för en underbar vanlig dag" med Agnetha Fältskog.

Av Ewa - 30 juli 2008 20:49

"Down under" med Men at work från Australien. En höjdare! Videon är ovanlig så till vida att bilderna FAKTISKT hänger ihop med texten. Lyssna och se och le!

Av Ewa - 30 juli 2008 20:35

Bryan Ferry "Kiss and tell" från hans soloalbum "Bête Noir".

Den är STARKT förknippad med en walkman jag hade som vände på bandet utan att jag behövde ta ut kassetten. Oooo - teknikens under! ;-)

Av Ewa - 30 juli 2008 20:32

Bryan Ferry är sliskig. Det har jag alltid tyckt. Jag har oxå alltid tyckt om "Avalon" som han gjorde när han var med i Roxy Music.

Av Ewa - 30 juli 2008 15:32

....att vi beslutat att låta Mysan somna in och hade även en tid i morgon. Så sitter jag här i köket med Mysan på en handduk och gosar och småpratar. När jag tog henne i buren så satt hon i ett hörn som en rugguggla. Pär och Elin kom in med gräs och maskrosblad och få fick hon nytt liv. Hon satte i sig det med god aptit och nu sitter hon och knaprar pellets. Då vacklar även jag i mitt dödsdömda beslut, så Pär får lämna återbud på veterinärens telefonsvarare (jag känner mig för dum för att göra det) och Ölands-resan är åter på tapeten.


Åsa: jag tog bort din kommentar och hela inlägget; du förstår nog varför. Mysan och Maggan är kullsyskon.


Just nu är Pär och Elin på utflykt för att köpa mer CC-pulver, en packning till vår kökskran som inte vill ge oss varmt vatten och kebab till middag. Jag har inte haft lust att äta sedan frukosten och även om det bara är sallad planerad till middag, så saknas ändå energin.


Lajv-rapport: efter ett intensivt mumsande, så slickade Mysan mig på armen och lade sig sedan tillrätta på handduken. Hon är förmodligen konfys över denna koncentrerade uppmärksamhet, men jag tänker inte släppa ned henne. Ester gör tok-rusningar på köksmattan.


Själv är jag helt färdig av alla känslokast och all beslutsångest och vill helst av allt att det blir fredag om en kvart ungefär, så att de kommer iväg till Öland ochjag blir ansvarsbefriad för ett tag.


Fridens.

Av Ewa - 29 juli 2008 19:34

När Tinke dog (hon och Tösen var våra första marsvin)  i februari 2006, så var Pär och Elin på Öland över sport-lovet. Tinkes död tog ordentligt på mig och jag reagerade bl.a med att blunda för eventuella krämpor hos de övriga grisarna. Nu är det tre veckor sedan Maggan dog och även då var jag ensam hemma. Reaktionen är densamma och det är väl det som gjorde att jag inte lade märke till att Mysan inte åt. Jag orkade inte ta in det. Mysan hänger med ännu, men jag är pessimistisk. Jag ringde till veterinären för att fråga var gränsen går för hur länge vi ska stödmata. Naturligtvis får vi avgöra det själva. Innerst inne begrep jag nog det. Då blir frågan i stället var gränsen går för vad som är en värdig behandling av Mysan? Vi kan ju inte tvinga henne att äta bara för att det är lättare än att ta beslut om avlivning. Efter det telefonsamtalet har jag varit ledsen och tårarna har än en gång runnit. Det är inte mycket som känns roligt. Jag har oxå hemskt dåligt samvete som djurägare även om jag intellektuellt sett VET att jag inte har gjort något fel. Marsvin är på samma gång både känsliga och tåliga. Blir de sjuka, så är förloppet snabbt och de slipper plågas långa perioder. När man vet vad som är fel, så är förloppet lika snabbt åt andra hållet och de piggar på sig mycket snabbt.


På fredag åker alltså Pär och Elin till Öland igen. Tidigare år har de och resten av gänget tillbringat en vecka i Grövelsjön, men redan förra året sa Elin att hon inte ville åka dit fler gånger. Pär vill inte åka själv. Huset på Öland behöver en husvakt och någon som vattnar allt växande, så då åker de dit i stället. Nu är Mysan alltså sjuk och i mina pessimistiska ögon ser jag en upprepning av Maggan och jag har inte lust eller ork att ta ansvaret för det en tredje gång. Lösningen blir, vare sig det är klokt eller inte att Mysan följer med till Öland och får med sig Lotta och Nåna som sällskap. Det får bära eller brista.


DJ-A SKIT.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards