Alla inlägg under juni 2008

Av Ewa - 30 juni 2008 17:52

Det har regnat idag. Skurar. Kraftiga. Dusch-liknande. Så pass kraftiga att jag hörde regnet genom stängda treglasfönster. Imponerande! När det vräkte ned som värst, så såg jag en skata som tog skydd under ett utstickande tak och den blev kvar där i närmare två timmar. Jag överdriver inte! Jag tittade på film och den satt där den satt. När regnet avtog såg den sin chans och stack innan nästa skur kom. Paraplyer? Yttepytte paraplyer som väger noll och spänns fast under "hakan". Jag kan se det framför mig. Tydligt. Hur fåglarna rent praktiskt ska få dit paraplyet är inte min uppgift att lösa för idékläckandet är mer min grej. ;-)


Min förkylning är som depressionen, så till vida att den är vidrig när jag vaknar och lättar under dagen för att sedan slå till med full kraft mot kvällen. Jag upprepar något jag skrev förra veckan: jag får ingen riktig ordning på någonting. Snuvor och depressioner suger musten i mig och till slut är det utmattning och slöhet som håller mig i en helkropps-låsning. Nu skulle jag behöva en burk dunderhonung för att ta mig loss.

"Bamse! Kom hiiit!!!"

Det psykologiska motståndet mot att äta fortsätter att vinna mark och det är inte mycket som är gott längre. Det kan i och för sig bero på att smaklökarna har åkt på snytingar från förkylningsbacillerna, men det känns som det är mer än det. På fredag åker Pär till Öland igen och blir borta i två veckor och kommer sedan hem tillsammans med Elin och jag får verkligen skärpa till mig, så att det inte blir så att jag lever på enbart mackor, youghurt och te hur frestande det än är. Jag drömmer om mat-pillerna som alltid finns med i science fiction-filmerna.


Fridens.


BloggRegistret.se
Av Ewa - 29 juni 2008 18:52

Pär kom hem idag i lastbilen som skulle återlämnas till Scania. Eftersom han tycker att det är så kuligt att köra lastbil, så hade han ingenting emot att köra lite extra. Han föreslog att jag skulle möta honom nere vid vårt lilla centrum och åka med till Scania i Södertälje för att hämta vår bil (som har stått där över helgen) och sedan köpa pizza på vägen hem. Så blev det. För andra gången i mitt liv åkte jag en Scania-tillverkad lastbil och det är häftigt. Man känner sig riktigt stöddig när man sitter så högt att man kan se biltaken på resten av bilisterna!


På väg tillbaka till pizzerian kom vi till en sträcka där farten har sänkts till 90 km/tim då den är olycksdrabbad. Jag upplevde det som att hastigheten sjönk tvärt och trodde att det berodde på en bilkö. Vi låg i högerfilen och hade egentligen inte bråttom. Bilen bakom oss hade, däremot, bråttom för han svängde tvärt ut i vänsterfilen för att köra om, men uppfattade inte hastighetssänkningen och brakade med full fart in i bilen framför som åkte in i bil nummer tre som, i sin tur, åkte in i bil nummer fyra. Vilken smäll!! Jag blev genast flyttad tillbaka till den 1 maj 1995 då en taxi körde in i oss när Pär hade stannat för rött ljus. Skrikande bromsar. Kraschande metall. En knuff bakifrån som tog andan ur en. Det dröjde länge innan jag kände mig avslappnad vid trafikljus..... Jag har fortfarande men efter smällen med ett skulderblad som inte är riktigt friskt. Pär har problem med nacken. Elin fick endast en lätt hjärnskakning. Jag blev lite förvånad över att jag tog så illa vid mig av att se seriekrocken idag. Ska jag tolka det som att jag aldrig fick bearbeta min egen upplevelse? Mina tankar gick i banorna att nu är det minst fyra personer (förmodligen fler) som har fått den här helgen förstörd. Eller arbetsveckan eller semestern. Kanske bestående men. Jag kan bara hoppas att det inte var barn som råkade mest illa ut.


Pizzan var inte god.


Fridens.


PS. Lastbilen hette Margona och jag hade faktiskt en klasskompis i mellanstadiet som hette så. Inget vanligt namn direkt.

BloggRegistret.se
Av Ewa - 29 juni 2008 16:28

Jag har ÄNTLIGEN listat ut hur jag ska få in ett klipp från You Tube som rör sig och låter och inte bara en ynka länk av bokstäver.


1. Gå in på You Tubes sida.

2. Leta upp ett klipp t.ex en låt med Alcazar.

3. Det kommer förmodligen upp en lista med flera klipp av t.ex Alcazar. 

4. Välj låt genom att klicka på bilden.

5. Videon startar, men det är uppe till höger om bilden som du ska titta. Där finns uppgifter om bl.a vem som skickade in videon.

6. Längst ned till vänster i den rutan står ordet "embed" och under finns en länk som du kopierar. (Det KAN stå att "embedding disabled" vilket innebär att man inte kan/får kopiera, men varför finns den då med på You Tube?)

7. När du vill ta med videon i din blog, så scrollar du längst ned på "Skriv inlägg"-sidan till en ruta med rubriken "Embed-kod" där du klistrar in den kopierade länken.


Precis så här gjorde jag. Inget annat funkade för mig. Om det inte fungerar, så vet i alla fall inte jag vad som är fel. Lycka till! *pyser av mallighet*


Fridens.




BloggRegistret.se
Av Ewa - 29 juni 2008 09:06

Den här såg jag första gången hos pillris.

Det härligaste ljudet som finns - barnskratt.

Av Ewa - 29 juni 2008 09:00

Den här hittade jag i en annan blog av en ren slump och den är rolig!! Om man gillar brittisk humor, vill säga. Jag skrattar så tårarna rinner. :-D

Av Ewa - 29 juni 2008 08:52

Jag har lyckats med att få in You Tube i min blog!


Alcazar med "We keep on rocking".

Lyssna på basgången - ryser.

Av Ewa - 28 juni 2008 12:47

Jag kom hem för en stund sedan och, banne mig, om jag inte hann med att sakna fyrbeningarna de tre timmar jag var borta! Jag kan i och för sig sakna de när jag är ute och promenerar. Eller sitter i vardagsrummet. :-P


Om jag lutar mig åt vänster och håller mig i bordet för att inte dråsa i golvet och kikar snett uppåt genom det tjocka, gröna lövverket, så ser jag blygrå moln. Det har slutat fläkta och är helt stilla. Termometern visar +20 och det var ganska klibbigt ute. Lite åska kanske? Pliiiiis....


Två nagellack till tånaglarna i väldigt metallic-lila och -rosa. Redan när jag betalade visste jag att jag skulle få problem att välja, så jag har bestämt mig för att måla en nagel lila, en rosa, en lila osv. Piffigt!

Den andra delen om Harry Potter som ljudbok - de är rena höjdarena!

Mer av det supergoda, busfärska brödet från Hötorgshallen och nu finns det några vallmo-flätor kvar i frysen.

En liten påse med brända mandlar, en liten påse med kolor och en liten påse med hallon-karameller från P&B som oxå finns i Hötorgshallen.

På väg till Centralen och tåget hem kunde jag inte låta bli att drutta in på "Berry" på Gamla Brogatan. En riktig pryl-affär som är bra när man är på presentjakt. 50% rea på ett stort, tjockt utsirat blockljus i brunt och ett fat som det kan stå på. "För egen njutning" som kassörskan konstaterade när jag tackade nej till presentinslagning.

Jag hade nästan en halv timme kvar innan pendeltåget skulle ta mig hemåt. Jag hade dessutom pengar kvar och i stora central-hallen ligger en Pocket Shop..... Jäpp, det bidde en bok oxå.

Jag har FORTFARANDE pengar kvar och det är det perfekta slutet på en shopping-tur, tycker jag. Tralala.


Min absoluta favoritstund närmar sig.

Lunchen.

En kanna te, busfärskt bröd med smör och Arboga-pastej och några små youghurtar med frukt.

Till det DDD och JR:s senaste hyss.

Heffaklumpen, kuddar och filt och så ska jag ju tända mitt nya ljus.

Det är min sköna lördag!


Fridens!

BloggRegistret.se

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards