Alla inlägg under april 2010

Av Ewa - 30 april 2010 11:08

Tjugo över 9 steg jag upp och duschade.


I det läget fanns planer på att åka till Skärholmen med Pär och Elin och äta lunch och kanske shoppa.

 

Efter duschen släppte jag ut grisarna; snusade i deras päls och pussade på dem.

Tog mina mediciner medan jag kollade bloggen och mailen.


Orkar jag verkligen med Skärholmen?

 

Jag känner till Resurs och har funderat på att bli medlem utan att egentligen veta varför. När jag har kikat runt hos dem, så har jag mest blivit ännu deppigare av att läsa om alla andra som har det kämpigt, men igår blev jag medlem; det kostar inget och det är kravlöst. Varför reagerar jag tvärtom? Varför blir min reaktion INTE att "jag är inte ensam" utan mer av överväldigande över allt elände. Jag får ingen kraft, ork eller styrka därifrån. Allt känns TYNGRE!


En stilleståndsdag så till vida att jag ofta blir sittande med ofokuserad blick.

Jag orkar nästan inte andas.


Jag sms:ade Pär om att jag inte följer med till Skärholmen. Bara tanken på att vara bland en massa folk i en hård, ekande miljö gör att det kryper i skinnet på mig. Jag känner äckel vid tanken på att sitta ned och äta.

 

Jag hade glömt hur det var att må så här dåligt!!!

Det är hemskt!

Handlingsförlamning.

Gråt.

Trötthet.

Hur kommer det sig att hjärtat fortsätter att slå när jag inget hellre vill än att det stannade, så att jag fick absolut ro??


O-fridens.

Av Ewa - 29 april 2010 21:04

........varför jag måste anmäla mig till arbetsmarknadens förfogande medan jag väntar på besked om jag är berättigad till sjukersättning pga 100%-ig arbets-O-förmåga?


  


Fridens.



Av Ewa - 29 april 2010 20:38

Symptom: ångest, gråt, känsla av hopplöshet, trötthet.


Diagnos: försämrat depressivt läge efter telefonsamtal med FK. Långdragen virusinfektion påverkar oxå.


Ordination på kort sikt/omedelbar: middaxmat som inte kräver någon som helst ansträngning. Efteråt intas 2 chokladglaserade munkar med hål + ett glas röd, ekologisk mjölk. Senare på kvällen rekommenderas Fazer Blå och chips + ett glas vatten i samband med läsning.


Ordination på längre sikt/efter att virusinfektionen har gett med sig: återuppta träningen, både promenader och styrketräning. Återuppta även kosthållningen med inriktning på LKHF.


Signerat

Världens Bästa Läkare


Fridens.


PS. Årets första åskväder!! Det var ett REJÄLT åskväder med många blixtar och mycket dunder!   

Av Ewa - 29 april 2010 20:27

Min svärfar ringde i eftermiddags och pratade med Pär. Pär berättade då om FK-soppan. Svärfar blev så himla upprörd att han själv ringde till FK för att höra om det verkligen ska behöva vara på det här viset. Han ringde och slogs för mig. Utan att jag hade bett om det. Jösses, vad det värmer!


En ros till min svärfar! 

  


Pär ringde Af:s kvällskundtjänst och och de rådde mig att anmäla mig hos Af på måndag för att ha ryggen fri. En stund efter detta samtal, så ringde svärfar för andra gången för att berätta att även han hade ringt FK. Han hade fått andra råd som, i korthet, INTE innebär Af. Svärfar nämnde att handläggaren inte har ringt mig. "Så får det inte gå till!" Han nämnde att handläggaren inte har svarat på mitt mail. "Så får det absolut inte gå till!!" Sedan fick han telefonnumret till Ett Högt Höns i Huddinge och Pär kommer att ringa på måndag. Jag tycker att han kan ringa redan i morgon för handläggaren kommer inte att ringa.


Fridens.

Av Ewa - 29 april 2010 15:18

Elin gick hela sin dag i skolan och ordnade upp en kritisk redovisning som hon hade tänkt skjuta upp till den sk. omprovsdagen i maj då man har chans att göra prov som man har missat. Hon kom hem och mådde  bättre än i morse, åt lite och åkte sedan till stan. Det var ju EN variant på hela den här soppan.


Just nu sitter jag i telefonkö till FK ("Du har plats 17 i kön. Just nu är vi 33 handläggare som arbetar på att hjälpa dig."). Det har gått fort idag. Beräknad väntetid 6 minuter. ------ Nu har jag plats 5!


Tillfälligt uppehåll för telefonsamtal.

 

Nu är jag SUR!!!

"Det finns inget beslut ännu."

"Men min ersättning går ut i morgon!"*

"Jag kan skriva ett meddelande om att handläggaren ringer upp dig."

"Ja, tack. GÖR det......"

Jag hör hur hon knattrar på tangentbordet.

"Då kommer handläggaren att ringa upp dig inom 2 arbetsdagar."

Jä, rajt! Speciellt som det är valborgsmässoafton i morgon och endast livegna slavar arbetar hel dag. Om nu denna handläggare inte har svarat på mitt mail som jag skrev för x antal dagar sedan varför skulle hon då ringa upp mig när ärendet är det samma??


* att ersättningen tar slut i morgon innebär för mig, rent akut, att jag inte kommer att kunna köpa SL-s remsor till rabatterat pris (110 kr i stället för 180). Jag kommer inte att chansa på att de inte kollar att jag har rätt till denna rabatt som gäller lika länge som jag får ut ersättning (jag har ett inplastat bevis i plånisen) eftersom jag HAR åkt fast i en kontroll en gång och det hade kunnat kosta mig smärtsamt många pengar.


Om Pär hade ringt, så skulle han nog ha tänkt på att fråga vad som gälle om jag INTE får ersättning beviljad. Om det är så att jag bör inställa mig hos Af den första arbetsdagen efter ersättningens slut, så är det väl måndag då. Det spelar ingen roll att jag inte frågade det för jag tänker inte på några villkor inställa mig hos Af. Jag ställer inte upp på deras regler! Inte i skrivandets stund i alla fall. Jag vet vad eftertankens kranka blekhet kan göra...... För mig finns endast 2 alternativ ifall jag får avslag: om jag orkar, så kommer jag att överklaga annars tar jag livet av mig. Jag orkar inte kämpa för min rätt att vara sjuk. Det här är droppen.


O-fridens. 


Av Ewa - 29 april 2010 08:45

Frostig bildligt talat.

"God morgon." började jag med när jag öppnade dörren till hennes rum.

En bläng från Elin.

"Har du sovit nå't?" frågade jag lite senare.

"Joodå...." svarade hon.

Jag satte igång med att byta marsvinens handdukar inför eftermiddagens burstädning.

När Elin fortfarande inte hade kommit upp, så sa jag "Upp med dig nu!", men fick inget svar.

Hon kom upp så småningom

Hon åt lite smörgås och drack juice i köket, men sa inte ett pip.

Jag försökte inte få igång ett samtal.

Jag kan hantera tystnad.

Dessutom tycker jag att hon har rätt att tiga och visa missnöje och jag hade inte för avsikt att förminska det genom ett glättigt samtal.

Hon sa hej då.

"Vi ses vid två då?" sa jag och antydde att hon INTE åker in till stan.

"Mmmm...." blev hennes svar.

Jag litar på hennes samvete och känsla för att göra det rätta.

Som jag skrev igår kväll.


O-fridens.


PS. Jag sov inte bra i natt och var dessutom uppe före 8 för att hålla koll på Elin. När var jag uppe före 8 senast? Kroppen är i chock.   

Av Ewa - 28 april 2010 22:53

Jag läste Elins blog.

Hon skriver att hon är körd.

Allvarligt körd i 4 ämnen.

Hur blev det så?

När tappade hon kollen?

Hon som brukar ha stenkoll.

Det är vad hon skriver i bloggen.

Det hon säger med munnen är en annan sak och då är det plötsligt inte alls så illa. Jag kontrade med att hon inte få träffa H förrän hon har fått allt på rätt köl igen. Hon säger att det inte är H som är problemet.

Så är det kanske, men oavsett anledningen, så kommer skolan först.

Det har både Pär och jag varit övertydliga med.

Hon hade tänkt att åka in till sta'n efter skolan i morgon för att träffa H.

Jag sa att det gör hon definitivt inte.

"Jag gör som jag vill!"

"Nä, det gör du inte."

Jag kan visserligen inte låsa in henne för att tvinga henne att plugga, men jag kan definitivt räkna med hennes samvete.

Hon VET nu att hon bör stanna hemma.

Hon VET att skolan kommer först.

Hon VET att hon mår bättre om hon fixar denna soppa.

Hon VET att JAG vet.

Om hon ändå åker in till stan i morgon, så kommer hennes samvete att se till att nöjet förtas.

Låter jag elak?

Jag känner mig inte elak.

Jag säger bara ifrån.

Hon är så pass ärlig mot mig att hon erkänner att skolarbetet har blivit lidande och det uppskattar jag, men det hindrar inte mig från att spela på hennes samvete.

Det är hon och endast hon som kan fixa den här soppan.

Hon gick och lade sig utan att säga god natt och jag fattade vinken.

Både hon och jag har en knut i magen just nu och då kan det vara svårt att sova.

Det handlar inte om att någon av oss behöver be om förlåtelse.

Knuten i magen påminner oss om hur vi hade det för ett drygt år sedan.

När varje ny dag var en plåga.

Så vill vi inte ha det igen.


O-fridens.

Av Ewa - 28 april 2010 22:15

Vilket OTROLIGT läckert foto* och......jaaa....det var väl allt. Tråkig film.


Fridens.


* Kan man tala om foto i en film som till största delen är datoranimerad?

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards