Alla inlägg under mars 2014

Av Ewa - 31 mars 2014 20:53

Idag lyssnade jag färdigt "Blå koral"av Louise Boije av Gennäs med Magnus Roosman som uppläsare. Den är lång, 33 timmar som ljudbok och 673 sidor som pocket. Den är en av de bästa böcker jag har lyssnat på även om den hade kunnat vinna på att kortas ned; det blev för mycket analyserande av känslor fram och tillbaka. Det är inte ofta som en bok kan röra mig till tårar, men den här gjorde det flera gånger. 


Det tar ett tag innan mina öron har ställt in sig på en ny uppläsare och det var så nu med. Jag kan inte komma ihåg att jag har lyssnat till Magnus Roosman tidigare och han var bra. Jag föredrar egentligen att lyssna på en mansröst pga. tonläget, det är behagligare. 


Nu väntar jag otåligt på att den tredje delen ska ges ut och läsas in!



Av Ewa - 31 mars 2014 20:40

Jag har anmält mig till en författarkurs på distans som Jorun Modén håller i. Den jag anmälde mig till skulle ha börjat den 2 april och var fullbelagd och det förvånade mig inte för jag var sent ute, men jag ställde mig i kö för nästa. Det hampade sig så att en annan kurs som JM håller i inte blir av och eftersom intresset för författarkurs 1 var stort, så startar hon en till och kör parallellt och de har samma startdatum. Idag fick jag mail om att jag kommer att delta i en kurs med start i över morgon. Hej å hå!


Av Ewa - 31 mars 2014 20:19

........är inte bra för ryggen och det är väl ingen nyhet för er som har ryggproblem. Att sitta stilla i flera timmar är ingen hit. Visserligen sitter jag mycket i vanliga fall, men sällan mer än 1-1,5 timme i taget och då byter jag ofta ställning och det är nog det som var det stora kruxet igår - att jag inte hade möjlighet att ändra ställning - för idag har jag haft riktigt ont i ryggen för första gången på länge. Spik-i-ryggen-ont. Det blir väl inte bättre av att jag inte har tränat styrka på 1 månad......


Hostan har oxå varit tuff idag och så fick nog kroppen en allergichock av att vara ute så länge när det var så pass varmt för ögonen har varit irriterade. Jag har känt mig mosig och frusen som jag alltid gör av att ha varit länge i solen. Näsan fick ordentligt med färg, utstickande som den är.


Igår lade jag mig strax före midnatt och måste ha svimmat av direkt för jag minns ingenting från att jag lade mig ned tills att Pär väckte mig när han skulle till arbetet i morse. Dagens hälsolitania avslutas med en makalös trötthet. Uääää! 


  

Av Ewa - 30 mars 2014 21:45

Vi kom fram till Hornborgasjön kvart i 10. Vi var inte först, om jag uttrycker det så, men det var inte svårt att hitta parkering. Vädret var makalöst med strålande sol och svaga vindar (egentligen inget bra fotoväder), men så tidigt på förmiddagen kändes det småsvalt. 2 timmar senare var det dock riktigt, riktigt varmt i solen. Det var överlag en väldigt trevlig stämning och det var ingen som armbågade sig fram för att kunna se. Någon enstaka unge uttryckte det som att "Vad gör vi egentligen här, pappa?". Många hundar. Oooooo! Jag fick klappa på 2 av dem där en var väldigt tillmötesgående medan den andra (som hette Ester) var fullständigt ointresserad medan jag kliade henne på huvudet. "Hon är mer intresserad av djur än av människor" sa hennes husse. "Som jag då!" svarade jag glatt. 

Om man vill se när tranorna dansar, så ska man vara där i ottan eller i skymningen. Det jag lyckades se var några spridda, tafatta ansatser, men det var ändå en mäktig upplevelse. Det slogs tydligen ett rekord i år med 19.900 räknade tranor. De räknas i skymningen när alla återvänder till sjön för att övernatta. Det är svårt att få en uppfattning av det otroliga antalet på en bild för ljudet blev en betydande del av upplevelsen. Vilket tjatter! De lät som kuttrande biltutor och de lät precis hela  tiden. Jag blev förvånad över mitt eget tålamod för jag hade väldigt svårt att slita mig. Jag älskade att se hur de kom inglidande med sträckta halsar och smått vinglande när de fällde ut sina långa ben för att förbereda landningen. Jag undrar hur det är att bo i huset i bakgrunden den här tiden på året? Gapiga grannar, milt uttryckt. 

Det var inte givet att de försökte landa på en så pass öppen yta som på bilden ovan (Pär fotade) och de gånger de skulle ned mitt i hopen, så fick jag intrycket av att tranorna på marken skrek instruktioner: "Lite längre fram och så till vänster! Jag sa vänster ! Din vänster!!" 

Det fanns andra fåglar oxå t.ex svanar, gäss och änder som förmodligen tänkte att "Nu har turistsäsongen börjat igen....". Ungefär som horderna som anfaller Öland varje sommar. Av alla de tiotusentals tranorna som kommer till sjön, så är det endast ett hundratal som blir stannar kvar över sommaren, de övriga sprider sig över Skandinavien, men inte så långt upp som till Kiruna.

Bilden ovan tog jag med mobilen och ni ser ju skillnaden på kvaliteten mellan den och Pärs superdigitala monster. Jag använde Pär gamla kikare från Hedenhöstiden, en likadan som min pappa hade, medan Pär zoomade med kameran. När jag tittade i kikaren och såg något intressant, så kunde jag säga "Kolla den där tranan, rakt fram, som står på ett ben precis som en flamingo!" utan att tänka på att den tranan inte alls var så nära eller så självklart synlig som i kikaren. Lurigt!

Pär försökte verkligen att få en bra bild på en trana som landar, men lyckades inte, så vad göra? Jo, man går till den lilla affären och köper en fotoplansch som man kan rama in. Häpp! Åsså en magnet. Magneter är bra att ha.


Ett foto av ett foto.....

   

Lite fakta om tranan:

* den kan bli upp till 130 cm hög.

* hanens vingbredd kan vara hela 250 cm.

* den kan bli 30 år.

* den väger mellan 4 och 6 kg.

* de skandinaviska tranorna övervintrar i södra Spanien i ett område som heter Extramadura (jag gillar det namnet, Extra - ma - duuuura - det är stunsigt!).

* tranan är en vanefågel och flyger alltid samma rutt över Frankrike och Tyskland med en matpaus på den tyska ön Rügen där de äter upp sig och inväntar bra flygväder.

* maxhastigheten är hela 65 km/tim.

* hanen och honan delar fifty-fifty på ruvningen.

* när ungen föds mitt i högsommaren väger den inte mer än 200-300 g och ska hinna äta upp sig till ett par kilo innan det är dax att dra söderut igen i september.


Vi tillbringade nästan 8 timmar i bilen och endast 3 timmar vid Hornborgasjön, men det var det värt. "Trandansen vid Hornborgasjön" har varit ett begrepp sedan jag var liten och nu har jag sett tranorna även om de inte dansade och det kommer jag att minnas länge.


  


Vi lyssnade på "Ers majestäts olycklige Kurt" i bilen och att lyssna på en bok är banne mig mycket bättre än att lyssna på musik!






       

Av Ewa - 29 mars 2014 20:43

.......hur pass starkt afrodisiakum makt är? JR är ett riktigt praktsvin, men kvinnor attraheras av honom. Han ser inte bra ut på något vis och han har lika mycket utstrålning som en gråsten. Han är otrogen, mansgrisig, girig och gör ingeting som han själv inte får ut något av, så varför dras kvinnor till honom?



Av Ewa - 29 mars 2014 20:15

Pär har varit borta hela dagen, först på Dustin Home-mässan i Globen och sedan på middag hos sina föräldrar. Han är på väg hem nu. Åker kommunalt alldeles själv, lille gubben som är så bilbiten! Jag har gnott på hemmavid, men inte för att det har varit mycket att göra utan för att jag har passat på att stöka undan medan jag hade ångan uppe.


Jag steg upp halv 10 och började dagen med 2 doser av astmamedicinen.

Start av den första maskinen tvätt.

Plocka undan disk. 

Äta lite frukost.

Ta hand om orkidéerna.

Packa upp böckerna som jag hämtade igår.

Fördela nästa veckas mediciner i dosetten.

Mata alla djuren (Selma bor här den här veckan).

Byta marsvinens handdukar på golvet.

En onödig stödhandling på Konsum inklusive en omväg hem bara för att slippa passera tiggaren vid stationen.

Passerade förrådet och tog in den nya säcken med hö.

Tvätta mer.

Lunch.

Burstädning.

Dammsugning av nedervåningen.

Skura toaletten och tvättstället.

Ställa om klockorna.

Tvätta ännu mer.

Läsa. 

Tidig middag.

Diska, en liten disk.

Dusch.


Pär och jag ska åka till Hornborgarsjön i morgon, över dagen, inspirerade av Margus inlägg. Vi ska stiga upp i ottan och då menar jag ottan, vi planerar att åka klockan 6 och pga. den fåniga omställningen till sommartid, så går vi miste om 1 hel timmes sömn, men jag kan sova på måndag!


  


PS. Pär har ätit vitlök hos sina föräldrar. Enbart vitlök av stanken att döma, så det vete tusan om jag kan sova i samma rum som han. Blä!




Av Ewa - 28 mars 2014 20:56

20 minuter plus 30 minuters promenad i strålande solsken. Det var så skönt! Jag gick tur och retur Filmkedjan för att hämta 2 bokpaket och eftersom det ligger nära Salems centrum, så var det uppför, uppför, uppför, men idag var det inte tungt för jag upptäckte att mina lårmuskler finns kvar! De finns kvar trots att jag inte har tränat på 1 månad till skillnad från kondisen som jag alltid får bygga upp från noll..... Hemåt gick jag förbi Kaffestugan och köpte den sista morotskakan (till mig) och en budapestare (till Pär).


Jag har fått en kallelse till min dårdoktor, men det är en ny doktor IGEN. Det var en tid som inte var särskilt lyckad för mig eftersom jag ska till Rosie på förmiddagen samma dag, så jag ringde för att ändra och för att fråga var doktor EK har tagit vägen. När jag förklarade att jag hade andra tider att passa den dagen (jag specifiserade inte), så fick jag en mindre föreläsning av skötaren som hade svarat: det är svårt att få en tid hos en överläkare och debehöver träffa patienten då och då för att gå igenom medicinering och jag bör nog tänka igenom det hela ordentligt, men om det är en annan läkar-tid, så är det ju en annan sak...... Jag brukar kunna ringa deras reception för att förnya recepten, men underförstått kommer jag inte att kunna det i fortsättningen, så jag tog den föreslagna tiden. Jag får helt enkelt gno lite extra för att hinna, men den dagen den sorgen!


Doktor EK har flyttat till en annan avdelning. Vid mitt avslutande samtal med LG, i januari, så sa han att jag var välkommen att kontakta honom om jag behöver en samtalskontakt igen och då frågade jag om han verkligen kommer att vara kvar för det har jag lärt mig att inte ta för givet. Han svarade att han har fast anställning och inte har några planer på att dra vidare. "Jag går hela tiden och väntar på att få höra att EK kommer att sluta" anförtrodde jag honom och de onda aningarna besannades ju. Det är ingen idé att jag bildar mig en uppfattning om en läkare är bra eller inte för det har ingen betydelse eftersom jag får en ny efter 1 år ungefär som andra byter bil, men för min del finns det ingen garanti för att det är en uppgradering. I fortsättningen ska jag vara inställd på att träffa läkaren för att jag måste förnya recepten och betala hutlösa 350 kr per besök, men jag kommer inte att anförtro människan ett skvatt, så vida det inte handlar om att jag mår så dåligt att medicineringen måste justeras. Jag är trött på det här!


  

Av Ewa - 27 mars 2014 20:36

Hon har kommit nu!

Som en försenad födelsedagspresent hela vägen från England.

Mrs Tiggy-Winkle.

Hennes kläder är riktiga så till vida att de inte är påsydda utan påklädda och de har samma mönster som det Beatrix Potter gav dem i sina illustrationer.

 

En nos-bild....

Här är hon tillsammans med Hunka-Munka och Peter Rabbit.

Mitt eget BP-gäng!

 



    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards