Alla inlägg under april 2011

Av Ewa - 30 april 2011 15:43

+12 och regnskurar - bra allergiväder!


Pär och jag promenerade innan regnskurarna kom; 30 + 35 + 10 minuter. Jag hämtade ut ett paket med en muminmugg + -skål och redan när jag tog emot paketet, så rasslade det på ett sätt som det inte ska göra när ett paket innehåller porslin. På den tiden när posten var Posten, så lärde jag mig att om jag misstänker att leveransen är trasig, så ska jag öppna paketet på plats för att kunna påtala det för postpersonalen, särskilt om emballaget är skadat. Nu är ju posten inte Posten längre utan ICA Supermarket, men jag gjorde som jag har lärt mig vilket resulterade i att jag fick ett telefonnummer som jag, som privatperson kan ringa om jag behöver reklamera något. Onödigt omständigt! Jag har inte gjort det än utan valde att kontakta Muminmuggar i stället för, som det såg ut i mina ögon, så hade porslinet inte packats ens i närheten av skyddat. När jag hade konstaterat att prylarna var paj och fått telefonnumret, men bestämt mig för att mäjla Muminmuggar, så släppte jag det. Jag är lite besviken, naturligtvis, men annars är det ingen katastrof. Det blir en extra tur till Salem för att returnera prylarna, men det kan lika gärna Pär göra, eller hur Pär?


Det tog lite längre tid för mig att ta mig ur sängen i morse jämfört med igår, men att stiga upp mellan 9 och 10 för att hinna promenera innan lunch känns väldigt bra! Det är det som fungerar bäst för mig och jag ska verkligen se till att fortsätta så här. Igår gick jag och lade mig kvart över 23 och som långt innan midnatt.


Jag lagar middagen idag: kött enligt LKHF med coleslaw enligt LKHF och till efterrätt en Napoleonbakelse som inte är enligt LKHF, men smarrig värre!


Fridens.

Av Ewa - 29 april 2011 12:43

.....om jag är den enda LKHF-are som inte är intresserad av mat, som egentligen inte tycker om mat och därför inte har några recept i min blog?


*jag känner mig lite ensam faktiskt.....*


Fridens.

Av Ewa - 29 april 2011 12:39

......är på väg att nås! Idag steg jag upp vid halv 9 för att hålla Elin sällskap och 5 i halv 11 kom jag iväg på en 60 minuters promenad. Ålrajt!


Fridens.    

Av Ewa - 29 april 2011 12:08

Att inte tänka eller snarare att inte älta är en konst som går att lära sig. Eftersom jag har lärt mig det, så kan vem som helst göra det, men det går inte på en vecka eller en månad om ens ett år. Man brukar säga att det som är värt något är det som man inte får så lätt. Det stryker jag för det lät så präktigt att jag blir kräkfärdig! Det här inlägget är till min snorpa, Elin som då och då frågar mig hur man ska göra för att sluta tänka.


1. Om du har något framför dig som du oroar dig över, men inte har möjlighet att på något sätt påverka det förrän det är dax, så strunta i det! Skjut det åt sidan och vila, samla dina krafter tills du faktiskt kan göra något. Ligg inte sömnlös. Gå inte omkring med just de tankarna malande i huv'et. Upptäck hur skönt det är att tillåta dig själv att strunta i något!


2. Står du i valet och kvalet? När man har de här problemen, så är det oftast små-saker som blir orimliga hinder t.ex vilka kläder man ska ha på sig, vilken väska som är smartast, är det någon idé att gå ut eller inte osv. För att inte bli knäpp, så brukar jag gå på det första alternativet som dök upp i huv'et alternativt att gå på magkänslan; magkänslan har aldrig lett mig fel, det är bara när jag inte har lyssnat på magkänslan som det har gått åt pipan.


3. Vad kommer att hända om........ Jaa.....vad är det värsta som kan hända? Om du tycker att det värsta scenariot är hanterbart, så behöver du inte göra så mycket mer. Om du inte tycker att det värsta scenariot är hanterbart, så bit ihop och gör ditt bästa för att förhindra det. Den här punkten har vissa likheter med punkt 1, men det är inte samma sak. Så det så!


4. Som avslutning brukar jag alltid tänka att "Det ordnar sig. På något sätt så brukar det alltid lösa sig!" och det stämmer faktiskt.


Elin var ledsen sent igår kväll och vi pratade en del om just de här knepen. Hon lyckades somna och i morse, så bet hon ihop och klarade av engelska nationella muntligt + att hon löste problemet med din engelsk bokrecension. Det var en glad och lättad snorpa som kom hem och jag blir glad och lättad i min tur. Det ordnade sig till slut, eller hur, snorpis?

Jag kommer alltid att finnas för dig, Elin.    


Fridens.

Av Ewa - 28 april 2011 16:23

De senaste månaderna har jag inte kommit ur sängen före 11 utom när jag har varit absolut tvungen. Det fanns en tid, för länge, länge sedan när jag hade för vana att promenera vid 10-tiden. Härregud! Det verkar vara så ouppnåeligt nu..... Men idag bestämde jag mig att det ska bli mitt mål! På något sätt ska jag vända tillbaka dygnet en gång för alla. På något sätt ska jag upp ur sängen vid 9. På något sätt ska jag börja med mina promenader före lunch igen. Som enda sporre ska jag ha att jag vet att jag mår bättre av det och jag vill ju må bra! 

Fridens.    

 

Av Ewa - 27 april 2011 20:43

DN.se har en artikel som handlar om intelligens och intelligenstest. Människor som lyckas bra i livet (och här antar jag att det är den klassiska framgången som avses nämligen framgång inom ett yrke och mycket pengar) gör ofta bra ifrån sig på intelligenstest. Betyder det att framgångsrika människor är intelligentare än oss andra? Nope! Det har oxå genomförts intelligenstester där de deltagande har belönats efter prestation och det visade sig vara en sporre utan motstycke eftersom många av testpersonerna genast höjde sin IQ just för att en belöning väntade! Den som är framgångsrik är inte nödvändigtvis intelligentare, men definitivt diftigare. Det är ingenting som jag blir förvånad över faktiskt.


Om vi vidhåller att framgång = pengar, så har jag inte lyckats speciellt bra här i livet då jag får klara mig på sjukpenning, men är det samma sak som att jag är mindre intelligent? Nope, men jag vet med mig att jag inte är driftig. Även om jag hade varit fullt frisk och arbetsför, så vet jag att jag aldrig skulle ha strävat efter någon chefsposition eller efter att få ihop så mycket pengar som möjligt. Jag har inget intresse av så'nt. Däremot vet jag att jag är allt annat än dum i huv'et, men det har jag inte lärt mig via resultat från IQ-test utan genom att lära känna mig själv, genom att stärka tron på mig själv, genom att se hur andra människor reagerar på mig och genom jämförelser.


Jag har även en egen definition av vad framgång är. Kanske har jag anpassat den definitionen efter mina förutsättningar och det är väl naturligt? Visst skulle jag kunna definiera framgång som yrke, pengar och statusprylar och sedan sätta i sinnet att införliva det hela, men då hade resultatet blivit att jag själv skulle må allt annat än bra och vad är framgången värd om jag inte mår tillräckligt bra för att njuta av den? För mig är framgång att Pär och jag har hållit ihop i 20 år för hur många par gör det nu för tiden? Vi har uppfostrat en dotter som är på väg att bli en Människa med ansvarskänsla, respekt och empati. Vi har lyckats hitta vårt drömboende som inte är ett stort palats med pool och flerbilsgarage, men som innebär livskvalitét. Jag känner mig själv och jag vågar stå för den jag är. Jag har integritet och jag kan säga nej. Jag hamnar förmodligen inte i några historie-böcker, men om jag skulle försvinna, så skulle jag bli saknad.


Fridens.

Av Ewa - 27 april 2011 11:44

.....i min kropp. Kampen mot allergin och den kampen kör slut på mig. Jag är sänkt. Däckad. Vill bara sova. Med den extrema tröttheten kommer den nedåtgående spiralen..... Idag och några dagar framåt ska det tydligen bli svalare igen och kanske även regn vilket drar ned halterna. Jag tänker inte pressa iväg mig själv på någon promenad i hopp om att piggna till för motståndet är kompakt, så pass kompakt att jag måste lyssna till det.


O-fridens.

Av Ewa - 26 april 2011 16:17

De här vill jag ha!

Det är MBT åff kårs!

 

Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards