Alla inlägg under februari 2010

Av Ewa - 28 februari 2010 17:19

Snacka om söndagsstiltje! Här händer ingenting och det märks mer nu när jag är ensam. Jag har tråkigt och ont och längtar efter att få lägga mig för natten. Det är ingen fart på fyrbeningarna heller. Grisarna fick frukost strax efter halv 9 vilket de tyckte var i senaste laget.     Efter min egen frukost lade jag mig i soffan dels för att jag var trött och dels för att jag hade ont i svanskotan och att ligga på sidan är bästa sättet att undvika tryck. Jag sov i nästan 3 timmar och drömde skumma drömmar. Lunch och dusch. Fastnade framför några nyare avsnitt av "House" och sedan slog jag in Elins presenter. Jag skulle vilja promenera, men det gör ont och sedan vet jag inte om jag vågar gå ut. Visserligen börjar barmarken kika fram, men det kan vara halt. Jag har inte lust att förlänga svanskotans helande!


Fridens.


Av Ewa - 27 februari 2010 23:16

Det finns inget smädligare än att se idioter lyckas med det du själv har svårt för.

  

Gustave Flaubert

  

Av Ewa - 27 februari 2010 21:10

Burstädningen är avklarad.

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och har nu visshet.

Ryggen blir långsamt bättre.

Jag kan skriva av mig mina tankar i bloggen ungefär som Dumbledores minnsessåll.

Upptäcka gamla dataspel på nytt.


Fridens.


Jag är isbjörns-fadder hos WWF. Är du det?

  

Av Ewa - 27 februari 2010 13:55

1177 är gratis-numret till sjukvårdsupplysningen. Jag ringde dit för att fråga om min svanskota. Den är fortfarande väldigt öm och jag kan inte sitta tillbakalutad mot ett ryggstöd. Är den bruten, tro? Sköterskan som svarade talade om att det inte görs något åt svanskotor utan att de får läka av sig själva. "Det kan ta sin lilla tid" som hon sa. Det känns i alla fall bra att veta att jag bara skulle slösa tid och pengar genom att åka till akuten för att få den röntgad. Mjuka dynor, Ipren och sidlutande ställning är receptet. Det lär inte bli SATS på måndag.


Fridens.

Av Ewa - 27 februari 2010 13:29

Jag har börjat läsa en blog här på Bloggplatsen där föreningen Språkförsvaret skriver. Det hörs på namnet vad de skriver om, nämligen att vi måste försvara vårt vackra språk främst av den anledningen att engelskan är som ett ogräs som hotar att kväva svenskan. Det ligger mycket slöhet i det faktum att vi tillåter så många engelska uttryck i vardagstalet. Läs inlägget "Svenskan är ett språk med enorma vidder"   och läs sedan den korta serien på hemsidan, så förstår ni vad jag menar.


Min pappa sa alltid att svordomar är ett tecken på dåligt ordförråd och som vuxen förstår jag vad han menar (jag försöker få Elin att sluta svära). Alla engelska uttryck eller svengelskan är ett tecken på samma sak. Hur kan vi bara acceptera uttryck som "mindfulness" och "intention" och använda orden som vilka andra svenska ord som helst? Med lite ansträngning har jag kommit fram till ett alternativ till "mindfulness" och det är aktiv närvaro. "Intention" är från början engelskt och det finns ett fullt användbart svenskt ord för det nämligen avsikt. Vi har hur många ord som helst i svenskan! Utnyttja vårt vackra språk!!   


Fridens.

Av Ewa - 27 februari 2010 12:37

Finns det någon som INTE har hört talas om mindfulness (fy, vad jag avskyr att det inte finns ett svenskt alternativ till ordet!)? Det senaste sättet att försöka få oss nutidsmänniskor att må bra. Budda skriver en del om detta eftersom det har hjälpt henne mycket. Hon är även instruktör. Jag är alltid nyfiken på och öppen för alternativa sätt att må bra; alternativa så till vida att det inte har med mediciner att göra för det har jag tillräckligt av. Jag blir hjälpt av mina medikamenter, men jag blir även hjälpt av promenader och styrketräning, hemmagjord tanketräning som jag har lärt mig själv genom åren och jag blev hjälpt de perioder jag gick i samtalsterapi. Jag blir oxå hjälpt av våra marsvin för det finns ingen ärligare kontakt än kontakten med djur.


Det finns många böcker om mindfulness och många instruktörer. En av de mer etablerade heter Ola Schenström och han har en hemsida där det finns möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev och 5 prova-på-övningar. Jag anmälde mig. Jag har fått 3 av 5 övningar via mail och de har inte varit något för mig. Den första handlar om att hantera sin e-post, men eftersom jag inte arbetar och får e-post på det viset och eftersom jag sällan får e-post privat, så tycker jag inte att jag behöver hjälp med att hantera den. Den andra övningen handlar om att lära sig att verkligen lyssna på den person man talar med. Hur ofta kommer jag inte på mig själv med att tänka ut hur jag ska formulera mig i stället för att lyssna? DEN övningen är användbar och jag är redan medveten om problematiken. Den tredje övningen, som kom idag, och handlar om verkligen se och uppleva allt som sker omkring mig. Stanna upp och se på himlens olika färger och molnformationer och lägg märke till vad du känner och vad som händer i kroppen. Kanske är det formuleringen av övningen. Kanske är det det faktum att herr Schenström använder ordet "intention" när det finns ett väldigt bra svenskt ord: avsikt. Hur som helst, så tycker jag att det är trams. Faktiskt. Jag inser att mindfulness är mycket mer än dessa vardagsövningar, men samtidigt så är väl syftet med prenumerationen av dessa enkla vardagsövningar att man ska bli nyfiken på mer eller, som jag, inse att, nä, det är inget för mig.


"Aktiv närvaro" skulle kunna vara ett svenskt alternativ till "mindfulness". Jag har en hemmagjord metod för Aktiv Närvaro som jag har tränat upp under årens gång och baseras på egna erfarenheter och allt jag har läst/hört/provat på.


* jag har lärt mig att inte oroa mig för det jag inte kan påverka i detta nu.

* jag har lärt mig att lyssna på min kropp för att slippa utmattning.

* jag har, mer eller mindre, slutat stressa.

* jag har inte ett lika stort kontrollbehov vilket gör mig mer avslappnad.

* jag erkänner ALLA känslor jag har från kärlek och uppskattning till avundsjuka. ALLA känslor är en del av mig och jag försöker inte trycka undan någon känsla i syfte att ge tillvaron en mer positiv guldkant.

* jag har lärt mig att våga stå för vad jag tycker även om jag avviker från mängden.

* jag lär mig allt mer att göra en sak i taget.

* jag HAR förmågan att "stanna upp för att lukta på blommorna"; när jag promenerar stannar jag ofta för att - tro det eller ej!     - titta på den klart blåa himlen och bulliga molnformationer eller för att höra avsaknaden av ljud vilket är möjligt där jag bor.


Nä, jag behöver inte mindfulness, men jag tycker inte att de som tycker att det fungerar är fåniga. Olika metoder för alla. Minfulness har blivit som många andra trender eller flugor dvs ALLT kopplas till det vilket till slut får ett löjets skimmer över sig. Det är på sätt och vis tragiskt att den moderna människan måste lära sig mindfulness för att må bra. Vilken värld vi lever i, va'?


Fridens i den Aktiva Närvarons anda!

Av Ewa - 27 februari 2010 09:29


 


Så här kan solen över Kiruna se ut i februari. Den har precis börjat hänga en stund över horisonten efter att ha varit helt borta i flera veckor. Den är kanske vårtrött? Jag är född i Kiruna och har minnen av just den här februari-solen. Fotot är urläckert och jag bad Kvasthilda att få kopiera det. 


1 plusgrad och takdropp och dimmia. Jag undrar om det är halt ute? Ska jag och min ömma svanskota våga oss på en promenad? Jag måste hur som helst äta lite frukost först. Det är alldeles tyst i marsvinsburarna nu vilket betyder att de har frukosterat färdigt och ligger och jäser i väntan på att jag ska släppa ut dem. I övrigt har jag inte så mycket på schemat mer än burstädning, presentinslagning och så ska jag göra "alien-fonter" till Pärs Midlet Invaders.


Fridens.

Av Ewa - 26 februari 2010 20:24

Jag uppnådde frikort för sjukvård och sparade 240 kr.

Jag sade ifrån direkt efter läkarbesöket.

Den trevlige taxi-chauffören.

Karins lasagne från Familjen Dafgård.

Det gick lätt att natta grisarna (jag lockade in allihop i nederburen med hjälp av hö och sedan var det bara att plocka in de som skulle upp till överburen. Höhö!)


Fridens.

  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards