Alla inlägg under maj 2009

Av Ewa - 31 maj 2009 16:48

Syréndoft.

Vindfläktar.

Skugga.

Sommardrinken.


Fridens.

Av Ewa - 31 maj 2009 15:59

Klockan var nästan 12 när Pär och jag knöt på oss MBT-skorna och gick ut (han använder mina gamla som är för stora och som jag köpte förra sommaren) i sommarvärmen. 95 minuter! Det var egentligen för varmt för att gå så långt och den allra sista biten vacklade jag pga BLÅSOR PÅ HÄLARNA IGEN!!!  >:-(   Jag lade i sulorna som jag köpte igår och skorna satt som strumpor, men lägesförändringen av foten ledde till skavsår.....  Blåsorna är inte alls lika hemska den här gången, men jag kommer att ta ur innersulorna. Skorna får hellre var för stora! Jag knep en liten syrénkvist från vår syrénbuske och den står bredvid mig och dofta ljuvligt. När jag kom in, så slet jag av mig skor och strumpor, satte mig ned och drack nästan hela SATS-flaskan med vatten. Sedan drack jag ett glas med ananasjuice + Sprite (vår alldeles egna sommardrink) och jisses, vad det smakade bra! Efter det kluckade det om mig. ;-)


"I natt jag drömde..."  att jag hade en fruktansvärd ångest. Det var så jobbigt och det kändes så pass verkligt att när jag vaknade, så tog det en bra stund innan jag insåg att det varit bara en dröm  mardröm. FY TUSAN!


Min mamma, som inte längre är i livet var den sortens mamma som aldrig ville ha presenter utan alltid, när hon fick frågan vad hon önskade sig, svarade att hon ville ha snälla barn. Om jag hade varit lika påhittig som Alfons Åberg, så hade jag slagit in mig själv i en låda med en skylt om halsen som talade om att jag var "ett snällt barn". Jag var heller inte så pass envis att jag insisterade på att hon skulle få en present - därmed basta! - utan slutade i stället att fråga. Av den anledningen köpte jag aldrig någon mors-dag-present och blommor var inget alternativ eftersom hon var allergisk. Jag försökte inte heller vara extra snäll utan tyckte att jag dög som jag var. När jag hade flyttat hemifrån, så brukade jag skicka ett kort på mors dag och DET tyckte hon om! Mamma hade ändå 6 barn, så tänk vad många presenter hon hade haft möjlighet att håva in..... Jag har bara 1 barn: min snorpis Elin och hon är ett snällt barn av födsel, ohejdad vana och föräldrar som vågar sätta gränser och ställa krav, så jag önskar mig aldrig  "1 stycke snällt barn". Nä, Elin har en lätt materialistisk mamma som tycker om att få presenter, konkreta och inslagna presenter. Nu gör jag ett tankesprång, men har för avsikt att återvända till ämnet presenter. Jag är väldigt kluven till detta med mors dag. Jag har förstått att det är mamman i familjen som ska firas (DUH!), men av vem? Är det bara barnet i familjen som ska fira mamman eller är det även makens/sambons uppgift? Ska man fira mamman av den enda anledningen ATT HON ÄR en mamma eller ska man fira henne för att hon är den bästa mamman? Om mamman har för vana att banka på sina barn, ska hon firas i alla fall? Ska mannen/sambon fira mamman för att hon är en bra förälder eller för att hon har gått igenom det mest uttröttande en kvinna kan gå igenom nämligen förlossningen? Jag, som nästan aldrig har tyckt om att leva, hade ingen större lust att fira min mamma för att hon - klyschvarning utfärdas!! - gett mig den oerhörda gåvan i form av livet självt. Mors dag är en äldre tradition än t.ex alla hjärtans dag, men den är på väg att bli lika kommersialiserad som vilken annan högtid som helst. När det gäller födelsedagar och julafton, så tycker jag att man kan ge varandra en eller MÅNGA presenter, men annars tycker jag inte att man ska ha speciella dagar för känsloyttringar alternativt ömhetsbevis. Jag tycker att man ska dutta så'nt omkring sig varje dag året runt i stället. Samtidigt så ÄR det ju kuligt med paket..... Nu är jag tillbaka efter tankesprånget! Jag är medveten om att jag motsäger mig själv. *skammens rodnad färgar mina kinder*  "Dutta ömhetsbetygelser över hela året, men se till att ge mig konkreta paket på mors dag!!"  Suck. Det har varit väldigt si och så med mors och fars dagsfirande hemma hos oss. Det sista jag gav till Pär på fars dag var en urfin nalle från "Bear Factory" som låg i "Debenhams" (som inte längre finns kvar). Året efter tror jag att mors dag föll ur både Pärs och Elins minnen med en sådan skräll att jag blev förolämpad och efter det bestämde jag att vi inte ska fira de dagarna och på den vägen är det. Pär ringer sina föräldrar på respektive dag, men mina föräldrar finns, som sagt, inte kvar. Jag tror att jag ska börja fira mig själv! Med tanke på hur det senaste året har varit och med tanke på att Elin faktiskt har gett mig både ett silverarmband och en liten nalle med "Världens bästa mamma!" tryckt på sin rosa tröja, så verkar det som om jag faktiskt är en helt ok mamma. Jag tycker själv att jag sköter mig bättre än vad min mamma gjorde. Vet ni vad man OXÅ kan göra?? Man kan sluta fundera så himla mycket hela tiden! Önska går ju....


Det var kloklippardax av marsvinen och då har vi tagit för vana att väga dem när vi ändå håller på. Astrid har ökat i vikt med ett helt hekto den senaste månaden och är medlem i "Kvarts-kilos-klubben"! Samma med Elsa. Ester ligger stilla i vikt vilket betyder att hon INTE äter upp maten för småttingarna när de är tillsammans i övre buren på nätterna. Resten av gänget går upp i vikt eller ligger stilla precis som de ska. :-)


Fridens.

Av Ewa - 30 maj 2009 22:25

Geisha-filmen var bättre än jag hade vågat hoppas.

Fazer Blå choklad - varken ljus eller mörk.

Jag hittade ett bättre specialschampo än det jag har haft hittills.

Försommarkvällar.


Fridens.


Det här rådjuret var så pass nyfiket att Pär kunde fotografera när han och Elin tog en kvällspromenad (jag hade och har ont i knäna).

Av Ewa - 30 maj 2009 16:18

Vi åkte till Skärholmen efter frukosten. Skärholmen verkar gå in för att ALLTID ha öppet, men det behövs väl en massa pengar för att finansiera allt det nya (se tidigare inlägg 'Jag undrar..'). Nåväl! Elin skulle köpa slip-in-skor - fixat! Pär skulle till Clas Ohlson för diverse prylar - fixat! Jag behövde ett par tunna innersulor till mina MBT - fixat! Specialschampo - fixat! "Capri-leggings" till kjol och bara fötter i sandaler - fixat! Sedan åkte vi till OnOff för att titta på mobil till Elin. Det verkar inte som att hon får tillbaka den hon tappade på Liseberg för en vecka sedan trots märket med "Ring det här numret!" som var fastklistrat på den. Hon får en ny mobil (den absolut sista som vi betalar; hon har redan fått Den Sista sängen, datorn och cykeln) som examenspresent. Medan Elin och Pär stod och fingrade på mobilerna, så styrde jag kosan mot DVD-hyllorna. OnOff har alltid lågpriskampanjer och det fanns det idag oxå. 2 filmer för 149 kr; "En geishas memoarer" och "Edward Scissorhands". Ett dyk in på Konsum oxå för mjölk, ägg, ananasjuice, choklad och en orkidé. De har en hel dröse med urfina orkidéer nu till mors dag och jag kunde inte låta bli.....


Jag har sett "...Scissorhands" en gång tidigare, men jag mindes inga detaljer förutom att den var för skruvad för min smak DÅ. NU tycker jag att den är väldigt bra! Skruvad på rätt sätt och sorglig.... Elin tyckte oxå att den var bra. Vi gilla Johnny Depp båda två! I just den här filmen är det faktiskt svårt att känna igen honom.... :-P


Rena rama sommarvädret med vansinnigt mycket sol och hela 23 plusgrader! Jag vet inte när vi hade en så fin pingst senast. Det blir nog en kvällspromenad efter middagen.


Fridens.



Av Ewa - 30 maj 2009 16:14

......varför affärerna ständigt förlänger sina öppettider?


*nog borde väl den moderna människan kunna planera in sitt handlande? Det borde bli billigare oxå med färre impulsköp och dessutom lägre priser när inte personalen måste ha OB-tillägg etc. om allt inte var öppet jämt.*


Fridens.

Av Ewa - 29 maj 2009 18:38

.....att det är pingstafton i morgon? Redan!


Fridens.

Av Ewa - 29 maj 2009 15:54

Jag sov i 10 tunga timmar i natt och det var inget glatt skuttande ur sängen fast klockan hunnit bli halv 10. Jag hade inte planerat in SATS idag för igår var det så skönt att promenera (trots spöregn) att jag valde att promenera idag igen eftersom vädret skulle bli bättre. Jag petade i mig lite youghurt med linfrön och juice och fastnade sedan i ett spel. Trött. Jag kände mig lockad att fortsätta spela i stället för att gå ut, men så skärpte jag till mig och kom iväg i alla fall och DET är jag tacksam för! Det var härligt! Jag höll ett högt tempo hela tiden och jag pressade mig själv i backarna. I en lång, men inte brant, backe kom jag in i andra andningen och fick hjälp av en gånglåt och fick en endorfinkick på köpet. Ålrajt!! Det blev 70 minuter.


Apropå musik och promenader, så har jag VÄLDIGT taktfulla ben! Om jag hör musik med en fast rytm, så börjar jag alltid gå i takt. Det spelar ingen roll var jag är; i en affär, på SATS eller ute på gatan. Det är som att benen är frikopplade. Det är därför som promenaderna alltid känns lättare när det kommer en bra gånglåt. Den som uppfann MP3:n får en guldstjärna av mig!


När jag satt i köket, innan promenaden, så hördes en helikopter som flög över huset på väldigt låg nivå. En stund senare kom den tillbaka. Den hördes ytterligare en gång och jag undrade var 17 de höll på med?! "Ska ni inte flyga lite lägre när ni ändå håller på??" muttrade jag. En stund efter att jag hade kommit hem från promenaden, så ringde Pär och talade om att Målarmannen (han som vi har anlitat för att måla husen) hade ringt honom (eftersom han är föreningens ordförande) för att tala om att det hade skett en arbetsplatsolycka här hos oss på förmiddagen. De hade påbörjat fasadtvätten av nästa hus när en av killarna hade halkat och ramlat i backen. Han hade hämtats med helikopter som hade lyckats landa på parkeringen till dagiset som ligger granne med vår förening. Fy tusan! Det är klart att den helikoptern flög lågt..... Eftersom Målarmannens firma är så att säga vit och helt ärlig, så finns det försäkringar för allt. Olycksplatsen har redan kollats och godkänts, så det handlar enbart om ren, maximal otur. Hur som helst, så målas inga hus idag, men de kommer nog att kunna ta upp arbetet på måndag igen. Vojne, vojne.....


Jag är ofta tacksam för våra marsvin. I tisdags till exempel när jag var trött och låg i soffan hela förmiddagen och mådde uselt. När jag sedan kom in i köket och får se mina fyrbenta vänner som pysslar med sitt och kanske undrar var tusan jag har varit hela dagen, så..... Jag kan inte låta bli att bli glad! De är så goa och luddiga och söta och roliga och fräna och pratiga och....och..... och helt underbara! Det är extra kul när jag, från köksdörren, ser hur Ellen (just idag då) har parkerat sina fyra små tassar brett och stadigt på handduken och bara blänger tittar på mig med en mycket bestämd uppsyn i sitt lurviga nylle.


Fridens.

Av Ewa - 29 maj 2009 12:59

Jag kom iväg på promenad trots allt.

Endorfinkick.

Jag orkade pressa mig i ALLA backar.

Vi har en liten och spretig syrénbuske vid en av carportarna!!!


Fridens.


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards