Alla inlägg under maj 2009

Av Ewa - 26 maj 2009 20:54

Det har mulnat på och det gillar jag; härligt ljus.

Varm choklad i brist på riktig choklad.

De långa, ljusa försommarkvällarna.

Obegränsad tillgång till friskt vatten som jag kan göra te av och duscha i.


Fridens.

Av Ewa - 26 maj 2009 15:46

Berättelsen om Harry Potter består av 7 böcker. 5 av dessa är filmade. Den sjätte filmen ("Halvblodsprinsen") har premiär den 17 juli. Det är bara 51 dagar kvar! Från början var premiären planerad till slutet av november förra året och när jag surfade in på MuggleNet och fick veta att den hade flyttats 8 MÅNADER FRAMÅT..... Otroligt besviken! Nu är det inte ens 2 månader kvar. Jag ska se den på bio och det blir ett undantag för jag gillar egentligen inte att gå på bio (ohyfsade och buffliga människor, för hög volym och löjligt dyrt).


Fridens.

Av Ewa - 25 maj 2009 23:24

.......den här låten oxå, "Broken wings" med Mister Mister.

Av Ewa - 25 maj 2009 23:20

......den här låten, "Captain of her heart" med Double från 1985. Bara 24 år sedan. :-P

Av Ewa - 25 maj 2009 21:15

Dagens promenad.

Orkidén jag köpte för bara 89 kr på Konsum.

Stöttande kommentarer från mina blogvänner.

"Den första hustrun" är BRA.


Fridens.

Av Ewa - 25 maj 2009 15:54

När Pär och jag var ute och bilade helt planlöst i lördags, så började vi att prata om vårt äktenskap och hur vi båda funderar på om vi verkligen ska fortsätta tillsammans. Just det här samtalet ledde ingenvart mycket beroende på att jag inte visste vad jag skulle säga. Jag vet inte vad vi ska göra för att det ska bli bättre. Det finns ingenting som jag rent spontant kan säga skulle hjälpa oss. Ingen av oss vill gå i rådgivning eftersom vi provade det när Elin var liten och efter alla turer till BUP, så känns det än mindre lockande.


Att göra saker tillsammans är ett fungerande råd och det håller även jag med om, men på senare år upplever jag det allt mer som att Pär och jag inte tycker om att göra samma saker längre. Han upplever det som att jag inte vill göra någonting över huvud taget och han tycker sig se ett samband mellan min övervikt och min ovilja att gå hemifrån. (Det håller jag INTE med om.) "Jag är fortfarande övertygad om att allt skulle bli bättre om du gick ned i vikt och började må bättre." sa han. Ordagrant. Jag svarade inte för jag tänkte inte gå i den fällan  igen och hetsa upp mig bara för att ämnet är så känsligt för mig.


Det jag HÖRDE när han uttryckte sig så som han gjorde var att bara jag går ned i vikt, så löser det A L L A  mina problem eftersom jag kommer att må bättre och om jag mår bättre, så kommer även vi tillsammans att må bättre.

Han sa att det inte var så han menade, men det var, inte desto mindre, det jag hörde.  Om jag inte lyckas gå ned i vikt och börjar må bättre och vårt äktenskap sedan spricker, ja, då vet vi varför. Det är inte kul att höra så'nt.


När jag bestämde mig för att sluta kämpa med vikten, så föll en stor tyngd från mina axlar. Pär tycker inte att det var ett bra beslut, men har inte sagt så mycket mer. Nu är tyngden tillbaka eftersom jag vet att han ställer sig ogillande och därmed inte stöttar mig och att han även verkar tro att det är min övervikt som är roten till allt det besvärliga. 


Fridens.

Av Ewa - 25 maj 2009 15:26

Promenaden blev 65 minuter lång och den kändes genomgående lätt! Jag gick ut hårt och fick hejda mig själv för att inte tappa sugen, men samtidigt kände jag att det inte var någon fara, så jag ångade på utan problem. När jag gick hemifrån var det hela 19 plusgrader och när jag kom hem hade den stigit till +23 och hela tiden strrrrrrrålade solen. Svettigt! Det far omkring en otrolig massa maskrosfjun överallt och hela tiden och det gäller att hålla munnen stängd, så att inget slipper in. ;-)


Förbättrad hållning med 9%.

Aktiviteten av bakre lårbensmusklerna ökar med 19%.

Aktiviteten av sätesmusklerna ökar med 9%.

Aktiviteten av underbensmusklerna ökar med 18%.

Ökad aktivitet av magmusklerna och ryggmusklerna.

Belastningen på knä- och höftleder minskar med 19%.

Det här är effekten av MBT-skorna i siffror och det är imponerande med tanke på att det bara handlar om en annan sorts sula! Alla de här effekterna känner jag av. Faktum är att en MBT-promenad ofta känns mer i magmusklerna än vad styrketräningen på SATS gör. När jag är ute och promenerar och möter andra motionärer som stegar på med raska och långa kliv i vanliga träningsskor, så känns det som att jag har en hemlighet. Jag vet något som de inte vet och svaret sitter på mina fötter. Mina promenader blir mer effektiva tack vare specialsulan. Eftersom skorna inte fungerar ihop med gångstavar och jag därmed går miste om överkroppsträningen, så tröstar jag mig med att jag styrketränar och det är bara för mig att öka gångtempot för att hjärtat ska fåt sitt. Undrar om det behövs en ambassadör för MBT-skorna? Det känns som jag skulle passa för det med mitt evinnerliga skrivande om hur bra de är. ;-)


Fridens.


Av Ewa - 25 maj 2009 15:15

Pär konstaterar att i fruktskålen ligger 4 bananer som är så svarta att de inte är lockande. Han blir irriterad och tycker att det är slöseri med pengar. Jag kan hålla med.


Elin tappade sin mobil medan hon var i Göteborg och vi har anmält både högt och lågt. Så sent som förra veckan skaffade vi en spärrtjänst som inkluderar ett märke som, i detta fall, Elin satte fast på mobilen; upphittaren kan ringa till spärrtjänsten och sedan får vi förhoppningsvis tillbaka den. När Pär var färdig med det digra anmälandet, så frågade han mig om han skulle beställa en ny mobil till Elin på direkten. Jag sa "Absolut inte!". Varför har vi spärrtjänst om vi inte ens tror på att mobilen kommer tillbaka??


Det här är dubbla budskap: först blir han irriterad över slöseriet med bananerna för att i nästa stund inte tveka att beställa en ny mobil för mer än 1000 kr. Det kan även kallas för relativitetsteorin i vardagen, så till vida att det är helt och hållet relativt vad man tycker är slösigt och inte.


Pär beställde ett nytt SIM-kort till Elin, så att hon åtminstone har kvar sitt mobilnummer. Om telefonen inte dyker upp igen, så kan hon få en ny i examenspresent.


Pengar är kul ENDAST när man har så pass mycket att man inte behöver bry sig vilket innebär att pengar ALLTID är av ondo för mig.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards