Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Ordet "hen"

Av Ewa - 24 april 2012 16:45

Det har skrivits en del om det könsneutrala ordet "hen" och i Vårat Gäng har vi diskuterat det och en av mina blogvänner har tagit upp det i sin blog. Jag tycker att allihop är rena rama tramset, kort och gott. Det är en sak när det gäller personer som inte känner tillhörighet hos något kön, men annars har det här att göra med en rädsla för de skillnader som finns mellan det manliga könet och det kvinnliga, skillnader som alltid har funnits och som förmodligen kommer att fortsätta att finnas. Det är skillnader som är biologiska och som är nödvändiga för vår fortlevnad. I det svenska språket har man alltid refererat till människan som "hon" och varför ska man ändra på det? Vem 17 är det som känner sig hotad av det?! Det är som med diskussionen om jämlikhet mellan könen som nu har gått så långt att alltihop bara blir utslätat. Missförstå mig nu inte (jag hör hur alla jämlikhetskämpar drar efter andan och tar sats för en bitsk kommentar) för visst tusan är jag för jämlikhet mellan kvinnor och män, men jag är övertygad om att en total jämlikhet inte är möjlig att uppnå bl.a för att det finns just de här biologiska skillnaderna mellan könen. Vad finns det för spänning när det inte finns några skillnader, om alla är precis lika? Jag kommer aldrig att använda mig av ordet "hen", det är mig lika främmande som de könstillhörande skällorden k*k och f*a.


Fridens.    

 
 
Sophie

Sophie

25 april 2012 12:49

Och jag tycker att hen är ett bra komplement till han och hon! Inte för att ta bort könstillhörigheten men som ett bra ord att använda om man inte vet vilket kön personen i fråga har. När man då pratar om en person som man inte vet könet på så är det ju väldigt praktiskt att använda just hen. Exempelvis har jag flera gånger hört gravida använda hen när de pratar om sin ofödda bebis vars kön är okänt. T.ex "När hen har fötts så kommer jag att...". jag tycker att det är praktiskt! Varför begränsa vårt språk till bara hon och han? I finskan finns en motsvarighet till hen och för de är det ju hur naturligt som helst och ett väldigt bra komplement att använda vid behov.

http://luneas.bloggplatsen.se

 
Gröngöling

Gröngöling

25 april 2012 13:57

Jag har helt naivt trott att hen mest var tänkt som ett alternativ när man annars behöver skriva "han eller hon". Och då är det ju rätt praktiskt ändå. Men att till exempel skriva en roman där alla är hen (heter det henom som objekt då?), det verkar fånigt. Nej, håller med dig. Vive la différence!
Hoppas att du snart känner dig bättre.
Kramar

http://grongoling.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards