Alla inlägg den 18 november 2008

Av Ewa - 18 november 2008 16:07

Theralen-dropparna än en gång.

Jag får vara ensam några timmar medan Elin och Pär är hos tandläkaren och sedan veckohandlar.

Idag känns knäet bra igen.


Fridens.


VIF

Av Ewa - 18 november 2008 16:04

Den bärbara CD-spelaren gled ur handen och landade på köksbordet. Locket lossnade. Nu är den definitivt död. Det finns inga gummisnoddar som kan hålla ihop den längre. Vila i frid.


Fridens.

Av Ewa - 18 november 2008 09:23

Jag avskyr den sortens pessimistiska talesätt, men ta mig f-n om det inte är mitt i prick idag! Elin ligger i sängen. Ingen skola. Frustrerad och ilsken pappa. Uppgiven, irriterad och gråtfärdig mamma.


HUR SKA VI FÅ IVÄG HENNE TILL SKOLAN??!!


Hon har tröttnat på att prata med oss och vi har nått snäs-stadiet. Jag orkar inte insistera på kontakt. Hon säger att hon inte står ut med personerna i klassen. Jag säger att det är samma sak i arbetslivet, att man inte kan älska alla (..."alla kan ju inte älska alla här i världen. I synnerhet så har jag svårt att älska er!" En truddelutt som dyker upp i skallen medan jag skriver), men att man måste kunna ta sig till skolan/arbetet ändå och göra det man ska. "Ska man gå ensam genom livet hela tiden då?? Utan kompisar!" utbrast Elin the drama queen. Hon har en tendens att fastna i tankebanor som upprepas och förstoras till katastrofer. Socionomen/psykoterapeuten som vi ska träffa på torsdag har kanske en lösning.


När jag blir som mest trött på det här och tycker att allt bara känns som tjafs från Elin sida, så börjar jag undra om vi som föräldrar och samhället i stort inte förstorar upp allt. Begreppet tonåring kom inte förrän på 50-talet, men människan har ju tagit sig igenom tonåren så länge som människan har funnits! Tonåren har ALLTID varit osäkra, deppiga, stressande och hormonstinna. Det tar sig andra utåtagerande uttryck idag jämfört med förr, men är skillnaden verkligen så stor mellan då och nu? Återigen tycker jag att man ska sluta forska så mycket i allt - sluta analysera allt och alla! Det är sååååå svårt att vara tonåring idag jämfört med för 20-30 år sedan. Det är möjligt, men vi som var tonåringar då har ju överlevt och det blev bra människor av oss. Om det är så mycket svårare att vara tonåring idag, så är det väl lika mycket svårare att vara förälder till en tonåring?


Jag är så sa-s LEDS!!!!


Dagens prestationspress på Elin blir att hon SKA till den bokade eventuellt-tandställnings-tiden hos tandläkaren och hon SKA följa med Pär till Coop för en stor veckohandling. Det är Pär som följer med till tandläkaren, så det är bara att få in henne i bilen igen och köra vidare till Coop.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards