Alla inlägg den 18 november 2010

Av Ewa - 18 november 2010 16:52

Pär är på väg hem från arbetet och kommer att hämta vår middag hos Felinos enligt Elins önskemål (hon är vaaaaaansinnigt sugen på kebab-pizza). Det råder fred och lugn hos oss igen. Jag kan inte låta bli att undra hur hållbar den är? Är det fred för att det inte finns anledning att tjafsa eller är det fred eftersom det blir så trist stämning annars?


I morgon ska jag till Överläkaren i Södertälje. Hm. Medicinprat, men annars vet jag inte. Jag kan säga att jag mår bra, så länge jag inte tänker på Prövningen och hur hållbart är det?


Vad trött jag är! Ögonen går nästan i kors och koncentrationen sviker. 


Fridens.    

Av Ewa - 18 november 2010 14:34

Elin är i skolan på sin eftermiddagslektion och det innebar att jag fick äta lunch själv  (    )  och att jag fick se något annat än den serie vi ser på tillsammans, så jag valde att se "Agora" igen. Första gången jag såg den, så drog den loss en mängd känslor, mest ledsnad och sorg, men den här gången kom enbart tankar om förtryck.


Varför förtrycker man? För att man kan och för att man är rädd. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas (eftersom människan är funtad som hon är) människor eller grupper av människor som är förtryckta. Något som alla dessa grupper har haft gemensamt är kvinnor och kvinnor har alltid blivit ytterligare förtryckta jämfört med männen. Kvinnan har alltid varit förtryckt därför att mannen har kunnat förtrycka henne och därför att mannen alltid har varit rädd för henne. Förtryckaren lever i ständig rädsla för att den förtryckta ska göra uppror. Man blir inte trygg av att förtrycka någon annan. Visst är det sorgligt?

  


Annie och jag pratade om mycket i måndags (inte så mycket marsvin som man skulle kunna tro) och kom in på att människan är en ras för sig. Jag sa snusförnuftigt att människan är det enda däggdjuret som avsiktligt djävlas med och plågar sin egen ras. Vet ni vad Annie sa då? Att schimpanser mobbar varandra. Hon hade sett en naturfilm där en schimpansgrupp hade mobbat en annan schimpans till döds! När jag hade hämtat mig från denna otrevliga nyhet, så kom jag på att schimpansen är den primat som står oss närmast utvecklingsmässigt. Tänkvärt eller hur?


Om man då slår ihop "Agora" och alla dess steningar till döds och att människan är ett otäckt däggdjur, så får man resultatet att det är endast människan som kan hitta på ett så plågsamt sätt att döda en annan av sin ras som att stena någon till döds. Vi har vidareutvecklats från schimpansen. Jippii.....


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards