Direktlänk till inlägg 18 november 2010

Förtryck

Av Ewa - 18 november 2010 14:34

Elin är i skolan på sin eftermiddagslektion och det innebar att jag fick äta lunch själv  (    )  och att jag fick se något annat än den serie vi ser på tillsammans, så jag valde att se "Agora" igen. Första gången jag såg den, så drog den loss en mängd känslor, mest ledsnad och sorg, men den här gången kom enbart tankar om förtryck.


Varför förtrycker man? För att man kan och för att man är rädd. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas (eftersom människan är funtad som hon är) människor eller grupper av människor som är förtryckta. Något som alla dessa grupper har haft gemensamt är kvinnor och kvinnor har alltid blivit ytterligare förtryckta jämfört med männen. Kvinnan har alltid varit förtryckt därför att mannen har kunnat förtrycka henne och därför att mannen alltid har varit rädd för henne. Förtryckaren lever i ständig rädsla för att den förtryckta ska göra uppror. Man blir inte trygg av att förtrycka någon annan. Visst är det sorgligt?

  


Annie och jag pratade om mycket i måndags (inte så mycket marsvin som man skulle kunna tro) och kom in på att människan är en ras för sig. Jag sa snusförnuftigt att människan är det enda däggdjuret som avsiktligt djävlas med och plågar sin egen ras. Vet ni vad Annie sa då? Att schimpanser mobbar varandra. Hon hade sett en naturfilm där en schimpansgrupp hade mobbat en annan schimpans till döds! När jag hade hämtat mig från denna otrevliga nyhet, så kom jag på att schimpansen är den primat som står oss närmast utvecklingsmässigt. Tänkvärt eller hur?


Om man då slår ihop "Agora" och alla dess steningar till döds och att människan är ett otäckt däggdjur, så får man resultatet att det är endast människan som kan hitta på ett så plågsamt sätt att döda en annan av sin ras som att stena någon till döds. Vi har vidareutvecklats från schimpansen. Jippii.....


Fridens.

 
 
Annie

Annie

18 november 2010 16:38

Haha. Efter ditt resonemang så kan vi ju se att människan inte kommit så långt i utvecklingen i jämförelse med schimpansen. De slog nämligen till slut ihjäl sin artfrände med pinnar och det är ju lååångt mer underutvecklat än att kasta sten. *not* *suckar*
Den där filmen Agora måste jag se till att få tag i å det snaraste. Har aldrig hört talas om den.

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Ewa

18 november 2010 16:46

Den är nästan lika sevärd som "Påven Johanna". Den är tänkvärd i alla fall.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards