Direktlänk till inlägg 18 maj 2008

Empati sitter i hjärnan

Av Ewa - 18 maj 2008 15:47

I vanliga fall tar jag mina 4 droppar vid 16-tiden, men på grund av gårdagens kalas, så blev det inte att jag tog de förrän vid 21. Jag tycker inte om att ta de så sent för då blir det som idag att jag sov ända till 10, men hade kunnat sova mer och huvudet har känts tungt större delen av dagen.


Det har, över huvud taget, varit en seg dag som verkar räcka hur länge som helst trots att jag sov så länge. Det är igen-mulet ute, men uppehåll. Termometern visar inte mer än +5 och det blåser. Pär har sprungit söndags-rundan och sa att det var riktigt kallt. Det går an så länge vi inte får snön hit! Värmen är inte avstängd för säsongen som jag påstod härom dagen och jag tycker inte att jag gör så mycket annat än att vrida på reglagen och framför allt i köket. Grisarna tycker om värme, men när jag kommer in i köket på morgonen efter en natt med stängd köksdörr och elementet på järnet, så är det uppåt +26 grader här inne och det är FÖR varmt. Jag har i alla fall lättare att klä på mig eller ta av mig, allt efter behov, jämfört med fyrbeningarna. :-P  Denna text skulle kunna rubriceras med "Dagens i-landsproblem".


Igår nämnde min svägerska ett radioinslag som hade handlat om empati och att förmågan till empati är medfödd och kan tränas. Det är snarare så att den BÖR tränas om människan inte ska bli psykopat. Empatin har bostadsadress i den främre hjärn-loben och har ingen enskild koppling till den kreativa vänstra halvan eller den logiska högra halvan. Så'nt här tycker jag är otroligt intressant! Alla föds med förmågan till empati och den är väl utvecklad upp till 5 års ålder och det krävs inte så mycket ansträngning av hjärnan att hålla den aktiv. Svägerskan arbetar på dagis och kunde bekräfta detta. Jag är mamma till en tonåring och kan bekräfta det som kommer. I tonåren, däremot, tar empatin, av någon anledning, lååååång semester och tonåringen får verkligen köra hjärnan på max-effekt för att empatin inte ska ta avsked helt och hållet. Man skulle kunna tycka att eftersom tonåren är proppade med hormoner och starka känslor, så borde väl förmågan till MEDKÄNSLA utvecklas samtidigt, men så är inte fallet. Kanske just för att den INTE är baserad på hormoner och därför inte kommer och går okontrollerat. Jag fick en makalös aha-upplevelse när hon berättade för det förklarar varför Elin är som hon är (jag har bara min egen tonåring att utgå ifrån)! Det är pga empatins långa semester som tonåringen är fördömande, har väldigt lätt för att skratta åt utsatta, är fruktansvärt egocentriska och har svårt att förstå varför föräldrar blir så himla arga om de kommer hem sent. DE HAR INTE FÖRMÅGAN ATT SÄTTA SIG IN I EN ANNAN MÄNNISKAS SITUATION. Det är ofta, ofta som jag kommit på mig själv med att säga till Elin:"Om du kan tänka dig själv i den eller den situationen, så skulle inte du heller vara så kaxig." Hon kan ju inte det, men hon KAN LÄRA SIG! Empatin är oftast fullt utvecklad i 20-årsåldern, men de finns de som behöver öva tills de kommer upp i 50-årsåldern! Tänk då på allt detta ungdomsvåld som verkar så fullständigt obegripligt. "Jag sparkade bara honom i bröstkorgen". Underförstått är att han ju inte dog av det. Om man kan tänka sig in i hur det känns att ligga på marken och bli sparkad på, så skulle man låta bli. Det vanligaste personlighets draget hos psykopater är just bristen på empati. Tonåringen måste träna upp denna förmåga innan den självdör och känslo-livet med den. För att inte bli påhoppad av diverse föräldrar till tonåringar, så lägger jag till att det NATURLIGTVIS finns undantag; att det NATURLIGTVIS finns tonåringar som redan har tränat upp sin empati.



Över till något heeelt annat och mindre allvarstyngt!

Innan vi gick hem till svärföräldrarna, så följde jag med Elin för att prova ett par skor som hon var sugen på. De var, inte sköna, så hon sparade 250 kr. Jag, å andra sidan, förtog mig inne på Body Shop och gjorde av med 246 kr, så på något knasigt kommersiellt plan, så jämnade det väl ut sig. Jag köpte en badsvamp och tvål + lotion med Moringa. Den doftar försommar med aningens hyacint. Det är även honung i som gör att huden inte torkar ut. Jag ska fylla några småflaskor med tvål och lotion och ha med SATS-necessären, så kanske det blir lite lättare att komma iväg i morgon!


Fridens!





 
 
Annie

Annie

18 maj 2008 20:01

TACK Ewa! JUST idag behövde jag läsa precis det du skriver om... tonåringens brist på empati och varför den uteblir.
Hur kunde du veta att jag behöver en förklaring till det som sker? ;-)

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

 
Jag själv

Jag själv

18 maj 2008 20:27

Varsågod, Annie-vännen!
Jag kan säga tack till svägerskan eftersom tonårs-dimman har lättat även för mig.

http://fundringar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards