Alla inlägg den 1 oktober 2009

Av Ewa - 1 oktober 2009 20:47

Viktminskning!

Jag ser fram emot att åka till SATS i morgon.

Elin är inne i en period med rå-flyt.

Pär har lugnat ned sig betydligt när det gäller spydigheter och kommentarer (tur för honom....).

Twinings Earl Grey.


Fridens.

  

Av Ewa - 1 oktober 2009 16:26

Jag lade mig vid halv 1 och hade inga problem att somna eller att sova. På morgonen blev jag väckt av både Pär och Elin, men somnade om hela tiden. Jag skulle kunna sova hur mycket som helst! Halv 11 knuffade jag mig själv ur sängen. Ingen promenad idag utan vila. Jag hade lovat att stryka 2 skjortor åt Pär, så det fixade jag. Dusch. Lunch. Lackning av tånaglar, men jag blev inte nöjd. Det var ett nyköpt lack i mörkt brunt, men det visade sig vara så pass mörkt att det ser svart ut; ingen färg, ingen lyster. Isch! Det ska jag ta bort.


Vid lunch såg jag att himlen var väldigt mörkt grå. "Ojdå" tänkte jag och undrade vad de mörka molnen kunde innehålla. Inte snö, väl? En minut senare öste regnet ned och så började det blåsa och så regnade det ännu mer och så blåste det ännu mer. Både regn och löv smattrade mot fönsterrutorna och till slut kom haglet. Små, hårda hagelkorn. Efter 10 minuter var allt över och lite senare kom solen fram igen, men det är inte mer än +7.


Elin har veckans längsta skoldag idag och slutar ungefär nu, tjugo i fem (hon började inte förrän efter 10, så det faktiskt inte synd om henne). Pär kom hem före henne, men han ska iväg ikväll på "nätverkande" med andra bostadsrätssföreningars styrelseordföranden. Eftersom Pär kommer att vara hemma, så flippar mathållningen ur diiiiiiiiirekt. Jag tänker äta LKHF med falukorv och äggröra. Elin klarar av att fixa något till sig själv.


På tal om LKHF och vikt, så loggade jag in på "Fettdieten" och såg att den senaste gången jag vägde mig var den 18 augusti. Jag vägde mig idag innan duschen och jämfört med 18 augusti, så har jag gått upp 3 hg, men i det stora hela känns det som att jag har gått ned för jag vet att jag har nosat på 100-kilosstrecket igen. Jag tror att det är Cymbaltan som har gjort att mycket av mitt allmänna sug inklusive matlusten har försvunnit. Medicinen kan ha den effekten/biverkningen.


Jag skickade en av "Nallebudets" nallar till en bloggvän och hon blev glad vilket gjorde att jag i min tur blev glad. Jag tycker att idén är suverän! Den är billigare, gulligare, roligare och hållbarare än mången blombukett. Nallar är som böcker - man kan inte ha för många av dem! Flört


Fridens.

Av Ewa - 1 oktober 2009 12:05

A t t i t y d a m b a s s a d ö r.


Efter att ha skrivit ett inlägg om det här, så slog det mig hur ordet "attitydambassadör" kan tolkas enligt mig. Attitydambassadörerna ska ut bland det vanliga folket och ändra på deras inställning till psykisk sjukdom dvs. de vill få så många som möjligt att tänka på samma sätt. Så'nt gillar inte jag.


Fridens.

Av Ewa - 1 oktober 2009 11:30

Socialminister Göran Hägglund har tillsammans med folkhälsominister Maria Larsson och generaldirektören för Handisam skrivit i DN om ett nytt program som presenteras idag vars syfte är att ändra på kunskapen om och attitytden till personer med psykisk sjukdom. Liknande kampanjer har bedrivits i bl.a Skottland, Australien och Spanien. Efter den skotska kampanjen märktes en kraftig nedgång av den negativa attityden till psykisk sjukdom i medierna. Hela 85% av personer med psykisk sjukdom bedömde att de var mer öppna att prata om sin sjukdom efter kampanjen. Det verkar väldigt bra, det erkänner jag, men efter 25 år med den här sjukdomen, så är jag luttrad och bitter, så jag säger bara: "Jag tror det när jag ser det!" Har någon av ovan nämnda personer själv psykisk sjukdom eller känner de någon med psykisk sjukdom?


På 1800-talet, så talade man om melankoli och klena nerver. De benämningarna var visserligen väldigt diffusa, men när någon led av melankoli och berättade om det, så var deltagandet och bemötandet ett helt annat. Jag har bara historiska dokumentärer och romaner att basera detta uttalande på, men när en kvinna sa att hon led av svaga nerver, så möttes hon förmodligen inte av besvärande tystnad och ett snabbt byte av samtalsämne. Det har gått 200 år, men vi har inte kommit så långt som vi gärna intalar oss att vi har.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards