Alla inlägg den 29 oktober 2009

Av Ewa - 29 oktober 2009 15:40

Tisdagens knatande i vanliga klack-kängor och storhandling samt gårdagens långpromenad har tröttat ut mig och idag visade sig bli en vilodag. Jag hade klockan på 9, men stängde av den vid 8 när jag var på toaletten och sedan sov jag till halv 11. Trött i  H E L A  kroppen. Jag har bara spelat dataspel, ätit lunch i sällskap av dr House och tagit en långdusch med ansiktsmask, inpackning, kroppsskrubb och insmörjning. Vad det är skönt att vara ordentligt kortklippt! Cool


Jag har inga pengar och då menar jag inte att vi är konkursmässiga eftersom vi kan betala våra lägenhetslån, vi har välfyllda matförråd och vi har elektricitet. Nä, när jag säger att jag inte har pengar, så menar jag att jag inte har pengar att köpa böcker, choklad eller läsk för. De få hundralappar jag har kvar i nuläget är öronmärkta för ett läkarbesök i nästa vecka och för en SL-remsa. Det är helt enkelt inge' kul! Jag vet är det är lyx-gnäll, men man måste få lyx-gnälla ibland oxå. Om jag kommer iväg till SATS i morgon (jag hostar en hel del idag igen....), så är det en nackdel att inte ha pengar av den anledningen att det inte känns bra att åka hemifrån med endast en tjuga och lite växel i plånboken och vetskapen om att kontot är tomt. Vet ni vad det allra värsta är? Jo, den Fazer blå-kaka som ligger i kylen är gammal och smakar konstigt. Desperat som jag är när chokladbegäret sätter in, så kommer jag att ta min tjuga + växel för att investera i en färsk chokladkaka. Vilken ynklig figur jag är...... Skäms


Fridens.


PS: Om jag kommer iväg till SATS, så har jag inte råd att köpa min vanliga efter-träning-banan + drickyoughurt! Då får jag väl stanna hemma då. Flört

Av Ewa - 29 oktober 2009 15:10

I somras var det 40 år sedan de landade på månen. Jag var 4 år då och jag MINNS den tv-sända uppskjutningen. Det finns många som ifrågasätter månlandningen och deras argument är, rent ut sagt, desperata och fåniga. Varför ska vi INTE tro på att de faktiskt har varit på månen? Hur mycket bevisning krävs? Ett av argumenten är att man omöjligt kunde genomföra den sortens projekt utan hjälp av datorer. Hur arrogant får 2000-tals-männinskan bli?? Bara för att vi inte klarar av den enklaste beräkning utan att ta hjälp av datorer, så betyder det inte att ingenting kunde genomföras utan dess hjälp. Pär och jag har ofta diskuterat Apollo 13 och vi är rörande eniga om att ifall det skulle inträffa idag, så skulle ingen av astronauterna överleva av den enkla anledningen att människan inte längre är van att förlita sig på sin egen hjärna. De här funderingarna leder mig in på katedralsbyggande på 1300-talet. Närmare bestämt Santa Maria del mar i Barcelona. Boken som jag läser just nu handlar om en pojke som växer upp i skuggan av detta bygge. Den katedralen står fortfarande kvar efter närmare 700 år. Den står kvar trots att de som byggde den inte ens kände till ordet dator. De hade inga som helst hjälpmedel utöver byggnadsställningar av trä, taljor och handskrivna beräkningar. Är det någon som ifrågasätter att det kunde göras?


Jag har precis läst om hur de fick den sk. slutstenen på plats. Byggnadsingenjören använde sig av triangelmätning för att räkna ut slutstenens exakta position, på millimetern, högst upp på strävpelarena. Han tillbringade flera dagar där han mätte, suddade ut och mätte om innan han var säker. Slutstenen vägde 6 TON och lyftes på plats med hjälp av mänsklig kraft, rep och taljor. Den hamnade exakt där den skulle, på millimetern och den ligger fortfarande kvar flera hundra år senare. SÅDANT blir jag så imponerad av att jag får gåshud! Finns det någonting som byggs i dag som kommer att stå kvar år 2700?


Det här är katedralen Santa Maria del mar i Barcelona.

 

Det här är interiören på Santa Maria del mar och om jag har förstått det rätt, så är det det cirkelformade blocket högst upp (där bågarna möts) som är den sk. slutstenen.  

  


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards