Direktlänk till inlägg 29 oktober 2009

Hur mycket bevisning krävs?

Av Ewa - 29 oktober 2009 15:10

I somras var det 40 år sedan de landade på månen. Jag var 4 år då och jag MINNS den tv-sända uppskjutningen. Det finns många som ifrågasätter månlandningen och deras argument är, rent ut sagt, desperata och fåniga. Varför ska vi INTE tro på att de faktiskt har varit på månen? Hur mycket bevisning krävs? Ett av argumenten är att man omöjligt kunde genomföra den sortens projekt utan hjälp av datorer. Hur arrogant får 2000-tals-männinskan bli?? Bara för att vi inte klarar av den enklaste beräkning utan att ta hjälp av datorer, så betyder det inte att ingenting kunde genomföras utan dess hjälp. Pär och jag har ofta diskuterat Apollo 13 och vi är rörande eniga om att ifall det skulle inträffa idag, så skulle ingen av astronauterna överleva av den enkla anledningen att människan inte längre är van att förlita sig på sin egen hjärna. De här funderingarna leder mig in på katedralsbyggande på 1300-talet. Närmare bestämt Santa Maria del mar i Barcelona. Boken som jag läser just nu handlar om en pojke som växer upp i skuggan av detta bygge. Den katedralen står fortfarande kvar efter närmare 700 år. Den står kvar trots att de som byggde den inte ens kände till ordet dator. De hade inga som helst hjälpmedel utöver byggnadsställningar av trä, taljor och handskrivna beräkningar. Är det någon som ifrågasätter att det kunde göras?


Jag har precis läst om hur de fick den sk. slutstenen på plats. Byggnadsingenjören använde sig av triangelmätning för att räkna ut slutstenens exakta position, på millimetern, högst upp på strävpelarena. Han tillbringade flera dagar där han mätte, suddade ut och mätte om innan han var säker. Slutstenen vägde 6 TON och lyftes på plats med hjälp av mänsklig kraft, rep och taljor. Den hamnade exakt där den skulle, på millimetern och den ligger fortfarande kvar flera hundra år senare. SÅDANT blir jag så imponerad av att jag får gåshud! Finns det någonting som byggs i dag som kommer att stå kvar år 2700?


Det här är katedralen Santa Maria del mar i Barcelona.

 

Det här är interiören på Santa Maria del mar och om jag har förstått det rätt, så är det det cirkelformade blocket högst upp (där bågarna möts) som är den sk. slutstenen.  

  


Fridens.

 
 
Viktoria

Viktoria

29 oktober 2009 17:07

Mäh, det vet du väl att det var utomjordingar som byggde allt innan det fanns datorer!

http://vickileh.bloggagratis.se

 
margus

margus

29 oktober 2009 20:38

Håller med dig... hiiiisnande, är vad det är.
Numera hör man ju talas om broar som håller på att falla ihop ett par år efter byggåret...! Häpnadsväckande.
Förr byggde man för att det skulle stå i evärderlig tid, men nu har man ett annat perspektiv, tycks det. Man har inte tid (!) och inga pengar (!) och sen får det gå som det går. Hafs och slarv.

http://margus.bloggplatsen.se

 
Gröngöling

Gröngöling

30 oktober 2009 16:12

Ja det är SÅ imponerande, vad de kunde fordom!
Roligt att läsa om katedralen.
Jag har också sett det där programmet om månlandningen där de punkt för punkt bemöter "tvivlarna". Det var mycket övertygande. Inte för att jag var en tvivlare innan men nu är jag det verkligen inte i alla fall!

http://grongoling.bloggplatsen.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

12 november 2009 18:17

Det fanns en lada på andra sidan Torne Träsk. Den stod där i hundra år - ungefär. Sen komer världens storm för ett par år sen o ladan flög iväg som världens största plockepinn. Bara skrot. Brädhög. Antar att den vinden gick rakt på ladan - eller att det var nån orkanliknande virvelvind som precis passerade. Tänk, hundra år, o så en storm.... Pouf.
Den kan ju ha varit i dåligt skick, vad vet jag, men eftersom den stått pall i alla dessa år innan o grannen sa att den sett fin ut....
Jo, man är superimponerad av alla gamla byggen. Pyramiderna o deras enorma stenblock. Fantastiskt!

http://malmdamm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards