Alla inlägg under oktober 2010

PS!

Av Ewa - 4 oktober 2010 17:58

PS! Idag kom Pär hem från Öland och jag har nu fått avin på min kappa.


Av Ewa - 4 oktober 2010 17:11

Jag kom iväg till SATS som planerat och det fanns inga tveksamheter över huvud taget, men jag var ganska trött efter att ha vaknat 97 gånger i natt i väntan på att väckarklockan skulle ringa. Enligt träningskortet, så var jag där senast den 12 februari och sedan blev jag förkyld. Det hade förändrats en del på de närmare 8 månader som har passerat. De har målat om från blått och gult till enbart vitt, vitt, vitt. Det har tillkommit 2 nya kontor där det förut låg en restaurang. Golvet i omklädningsrummen har bytts från trä till svart sten (kallt om fossingarna, men ganska snyggt). Toaletterna har fräschats upp och duscharna är numera dusckabiner med både väggfast dusch och handdusch. Alla de här förändringarna + att jag inte kände igen någon i personalen + att det bara var jag och en kille där (ödsligt) + skitdålig musik = jag kände mig inte så avslappnad och koncentrerad som jag önskade vara, men jag genomförde mitt program mycket försiktigt och lugnt; jag kände att det finns gott om utrymme att öka på. Efteråt hade jag inte ont i ryggen, jag var inte ens trött i ryggen och det var det viktigaste. Några träningsendorfiner infann sig inte den här gången.När jag satt på tåget hem, så kom jag på mig själv med att känna mig deppig och det tog ett tag innan jag kom på att det nog hade att göra med den trötthet som ramlade över mig efter anspänningen över att komma igång efter ett riktigt långt tränings-uppehåll.


                                                                                        


DN har en artikelserie om alkohol. Radioprogramledaren Cissi Wallin intervjuas.

Hur reagerar folk i din omgivning när du inte dricker alkohol?

– Jag har kompisar som helt enkelt inte gillar alkohol, och det tycker folk är mycket mer provocerande än när jag förklarar varför jag inte dricker. Vad jag märkt är att de som ifrågasätter mest är de som själva har problem med alkohol. Det är en bra måttstock.


Jag är nykterist. Jag har aldrig varit full. När jag smakade vin en gång och tyckte att det smakade apa, så fick jag höra att jag drack på fel sätt, men varför fortsätta att dricka något som man måste dricka på ett visst sätt för att det ska vara gott? Jag har druckit champagne. Jag har smakat likör. Doften från öl och starksprit får mig att rygga tillbaka. "Du skulle vara skit-charmig som full!" var en av de korkade kommentarer jag fick höra i högstadiet, men vad kan man vänta sig av 15-åringar som skröt med att de varit så fulla att de inte kom ihåg något från helgen som var? I Vårat Gäng är jag den enda vuxna som inte dricker alkohol och trots att vi har känt varann i 20 år, så får jag fortfarande frågan "Du har alltså aldrig druckit? Aldrig någonsin??". Det är tydligen svårt att smälta. Om jag skulle få den frågan från någon "utomstående", så vet jag nu att jag kan svara att jag inte dricker alkohol pga (antidepressiva) mediciner och då ljuger jag inte på något sätt och det finns få människor som ifrågasätter det. Jag begriper inte varför jag inte kom på det argumentet för många år sedan!! Jag tillhör inte de som fördömer eller ser ned på de som dricker vin till maten eller tar en liten whisky på lördag kväll och jag tycker faktiskt att jag, som nykterist, är betydligt mer tolerant än många andra som dricker! Jag har ofta funderat på varför jag, som icke-rökare, inte blir lika påhoppad? Varför är inte det provocerande?


Fridens.

Av Ewa - 3 oktober 2010 15:27

Inte den hett efterlängtade lila kappan i ylle för den kommer under veckan utan ORKEN. Orken som försvann i och med att jag blev förkyld i mitten av februari och sedan halkade i trappan och sedan allt tjafs med FK. DEN orken har äntligen, äntligen kommit tillbaka! Jag kan känna det i hela kroppen. Den onaturliga tröttheten är borta. Jag kan inte längre sova hur mycket som helst. Jag orkar promenera. Jag orkar städa båda våningarna i buren. Jag orkar med flera timmars butikspring (med hjälp av MBT-skor) utan att vara halvt död dagen efter. Jag orkar se fram emot saker igen. Mest av allt känns det, från fotsulan upp till hårrötterna, att i morgon, DÅ kommer jag att åka till SATS och det ska bli kul och det ska bli skönt! Det känns så pass bra att jag inte ens behöver muta mig själv med en belöning (speciellt inte efter gårdagens köphysteri     )! Det finns ett passande ord inför i morgon: JIIHAAA!!


Söndax-fridens på er!    

  

Av Ewa - 2 oktober 2010 19:18

Titta då på lille Ethan när han river papper. Han e så himla go!


Fridens.


Av Ewa - 2 oktober 2010 17:23

Jag gick till den relativt nyöppnade MBT-butiken i Sture-gallerian; en liten butik med enbart MBT-skor = himmelriket för mina fötter och knän!  Varje gång hittills som jag har köpt MBT-skor, så har det funnits halva storlekar och tredjedels storlekar eftersom de ska sitta nästan som en strumpa, men det fanns det inte på den här modellen. När jag provade stl 38 och knappt fick i foten, så trodde jag att 1. även mina fötter numera är överviktiga och sedan 2. jag behöver verkligen köra igång styrketräningen eftersom jag inte orkar dra på mig skon......, men sedan provade jag stl 39 (eftersom det inte fanns några storleks-steg där emellan) och då hade jag inga problem att få på den. Tack vare att det är ett skaft på den, så kändes den inte stor eller glappande trots den större storleken.

   

Det sitter en dragkedja på andra sidan. De är något stillfullare än mina andra vinter-MBT och det är av yttersta vikt just nu för jag har tröttnat på min slashasiga sport-stil; det är därför jag beställde den där ursnygga kappan i måndags och de här kängorna passar bättre till kappan (som är mörkt lila) än vad de här kängorna gör (se nedan). Dessutom äter de gamla kängorna skosnören vilket är ganska påfrestande för det vet ju alla att skosnören de går ju alltid av när man har som minst tid att trassla loss dem och snöra dit nya skosnören......

  

På KappAhl fick jag spelet. Det positiva spelet så till vida att det plötsligt fanns massor som faktiskt var fint! En svepa-om-sig-kofta i mörkt lila, en jeansskjorta i svart, en stor och lös tröja i lila, en långärmad topp i svart och en t-shirt i olivgrönt med tryck. Bara så där! Endorfinerna drog igång, men det som fick endorfinerna att nästan gå i taket var att i kön till kassan stod en dam med en vuxen samojed-hund. Som jag fick hälsa på. Som tyckte om att bli hälsad på och som gned huv'et mot mig som katter brukar göra. "Det här var dagens höjdpunkt!" utbrast jag öppenhjärtigt. Vilken lycka!    

   

På Åhléns köpte jag en liten väska med dels avtagbar, lång axelrem och dels ett bärhandtag fäst i locket. Lagom stor för en pocket och några småprylar och den passar oxå ihop med den omtalad kappan. Vi avslutade alltihop på PizzaHut och där var det fullt hus vill jag lova, men vi fick ett bord för 2 längst in i ett hörn där vi kunde prata utan att skrika och där vi kunde sitta och titta på folk (alltid lika kul) medan vi väntade på maten. Det smakade smaskens!


Vi kom hem vid halv 16 och då gjorde jag den sedvanliga kannan med te och sedan föll vi ihop i soffan ett tag. Elin har dragit vidare med pojkvännen till en av pojkvännens tjej-kompisar som fyller år, så jag är ensam. Igen. Jag ska snart göra mer te för det var himla gott!


Igår började jag läsa en tunnis på ca 120 sidor som heter "Drottningen vänder blad" och är skriven av Alan Bennett. Den handlar om den engelska drottningen som stöter på bokbussen, lånar en bok och sedan börjar läsa. Och läsa och läsa. Hon uppskattar läsningen så pass mycket att hon tycker att de vanliga drottning-plikterna tar tid från hennes böcker. En charmig, liten bok.


Fridens.   


PS. Citronhalvorna i kylen har gjort sitt och nu är det odör-fritt!




Av Ewa - 1 oktober 2010 18:42

Efter några välkomna kamp-tips, så ligger det nu citronhalvor i kylen.


Fridens.   

Av Ewa - 1 oktober 2010 13:08

Jag visste att jag skulle bli trött efter gårdagens enorma Duracell-ryck och trött blev jag. Tjugo i 8 gav jag marsvinen deras frukost medan Elin åt sin och sedan gick jag och lade mig igen och sov, mer eller mindre oavbrutet, till halv 13. Jag måste vila idag om jag ska orka med morgondagens alla butik-besök. Elins prins kommer hit i eftermiddag vilket innebär att jag i princip blir ensam resten av kvällen. Jag har blivit strängt förbjuden att se Gilmore Girls utan Elin, så jag får roa mig själv på något annat sätt, men det brukar inte vara några problem. Jag kan öppna kylen och bara stå och titta hur rent och fint allt är förutsatt att Stanken inte bor där längre. Förmodligen kommer jag att läsa. Jag är inne i en riktig läsperiod har kommit till slutet av "Slända i bärnsten" av D Gabaldon. Efter den ska jag läsa något annat som omväxling även om de 2 följande delarna redan finns i min bokhylla. Jag älskar böcker!!


Fridens.    

Av Ewa - 1 oktober 2010 12:57

Vid 21-tiden igår efter att ha ställt in mjölkkannan i kylen och än en gång överfallits av Odören Stanken, så bestämde jag mig för att rengöra kylen där och då. Jag var inte trött och problemet med Stanken hade blivit så stort att jag funderade på att sluta med mjölk i teet bara för att slippa öppna kylen. Nä, då var måttet rågat!! Jag satte köksfläkten på max och öppnade fönstret. Elin satt vid bordet som moraliskt stöd medan hon lackade naglarna. Det tog ungefär en timme. Kylen är nu lika ren som när den var ny med hjälp av varmt vatten och oparfymerat Yes-diskmedel. Inga illaluktande eller gamla matvaror fanns kvar. Sataniskt ont i ryggen, men Stanken var borta. Trodde jag. Lite senare öppnade jag kylen för att test-sniffa. Banne mig om det inte fanns en svag Stank kvar. Eftersom kylen är så ren den kan bli, så vad 17 är då problemet???? I ett av sidofacken ligger en liten påse med riven parmesanost. Jag luktade på den. Det skulle kunna vara den som är själva Stanken. Jag lade den i en plastpåse med en klämma om. Sedan lämnade jag kylen för natten. Idag fanns ändå Stanken kvar! Fortfarande svag, men kvar..... Då tog jag det stora vitkålshuvudet på 3.7 kg och lade den i en plastkasse och bar det helt sonika ut på balkongen. Jag har varit med om stinkande vitkål tidigare. Om det inte fungerar, så......


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards