Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Försiktig start och nykterism

Av Ewa - 4 oktober 2010 17:11

Jag kom iväg till SATS som planerat och det fanns inga tveksamheter över huvud taget, men jag var ganska trött efter att ha vaknat 97 gånger i natt i väntan på att väckarklockan skulle ringa. Enligt träningskortet, så var jag där senast den 12 februari och sedan blev jag förkyld. Det hade förändrats en del på de närmare 8 månader som har passerat. De har målat om från blått och gult till enbart vitt, vitt, vitt. Det har tillkommit 2 nya kontor där det förut låg en restaurang. Golvet i omklädningsrummen har bytts från trä till svart sten (kallt om fossingarna, men ganska snyggt). Toaletterna har fräschats upp och duscharna är numera dusckabiner med både väggfast dusch och handdusch. Alla de här förändringarna + att jag inte kände igen någon i personalen + att det bara var jag och en kille där (ödsligt) + skitdålig musik = jag kände mig inte så avslappnad och koncentrerad som jag önskade vara, men jag genomförde mitt program mycket försiktigt och lugnt; jag kände att det finns gott om utrymme att öka på. Efteråt hade jag inte ont i ryggen, jag var inte ens trött i ryggen och det var det viktigaste. Några träningsendorfiner infann sig inte den här gången.När jag satt på tåget hem, så kom jag på mig själv med att känna mig deppig och det tog ett tag innan jag kom på att det nog hade att göra med den trötthet som ramlade över mig efter anspänningen över att komma igång efter ett riktigt långt tränings-uppehåll.


                                                                                        


DN har en artikelserie om alkohol. Radioprogramledaren Cissi Wallin intervjuas.

Hur reagerar folk i din omgivning när du inte dricker alkohol?

– Jag har kompisar som helt enkelt inte gillar alkohol, och det tycker folk är mycket mer provocerande än när jag förklarar varför jag inte dricker. Vad jag märkt är att de som ifrågasätter mest är de som själva har problem med alkohol. Det är en bra måttstock.


Jag är nykterist. Jag har aldrig varit full. När jag smakade vin en gång och tyckte att det smakade apa, så fick jag höra att jag drack på fel sätt, men varför fortsätta att dricka något som man måste dricka på ett visst sätt för att det ska vara gott? Jag har druckit champagne. Jag har smakat likör. Doften från öl och starksprit får mig att rygga tillbaka. "Du skulle vara skit-charmig som full!" var en av de korkade kommentarer jag fick höra i högstadiet, men vad kan man vänta sig av 15-åringar som skröt med att de varit så fulla att de inte kom ihåg något från helgen som var? I Vårat Gäng är jag den enda vuxna som inte dricker alkohol och trots att vi har känt varann i 20 år, så får jag fortfarande frågan "Du har alltså aldrig druckit? Aldrig någonsin??". Det är tydligen svårt att smälta. Om jag skulle få den frågan från någon "utomstående", så vet jag nu att jag kan svara att jag inte dricker alkohol pga (antidepressiva) mediciner och då ljuger jag inte på något sätt och det finns få människor som ifrågasätter det. Jag begriper inte varför jag inte kom på det argumentet för många år sedan!! Jag tillhör inte de som fördömer eller ser ned på de som dricker vin till maten eller tar en liten whisky på lördag kväll och jag tycker faktiskt att jag, som nykterist, är betydligt mer tolerant än många andra som dricker! Jag har ofta funderat på varför jag, som icke-rökare, inte blir lika påhoppad? Varför är inte det provocerande?


Fridens.

 
 
Nannis

Nannis

4 oktober 2010 17:47

Jag har varit nyterist i några år nu, och jag får ofta här om jag slutat för att jag "haft problem" med alkoholen? (för ingen kan väl sluta ändå, av princip?) Sen om jag väljer att ta ett glas vin någon dag i framtiden, så ja, då gör jag det. Men än har jag inte saknat alkoholen - alls! :)

kram

http://nannis.blogg.se

 
Gröngöling

Gröngöling

4 oktober 2010 18:16

Så härligt att börja träna - grattis!
Jättesmart av dig att börja lugnt också.
Kram från mig.

http://grongoling.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Budda

4 oktober 2010 18:36

Jag dricker inte heller alkohol. Håller med dig i mycket.

 
Åsa-Maria

Åsa-Maria

4 oktober 2010 21:16

Min man dricker heller inte alkohol, han är så van nu vid allas tjat, brukar vara jag som får en knuff å kommentaren: Ja, då har du alltid fyllechaffis då! Jo, visserligen, det hade kvittat för mig, men det är sånt TJAT så fort nån väljer att inte dricka.

http://www.mittlchf.bloggplatsen.se

 
Åsa

Åsa

6 oktober 2010 19:26

Dricker inte heller alkohol och det har folk vant sig vid.Tycker inte alkohol smakar det minsta gott.

http://klackebo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards