Alla inlägg den 18 oktober 2008

Av Ewa - 18 oktober 2008 16:08

......och så varje jul. Det tycker jag är kul!"

Så sjunger Pippi. Det är kul att städa ibland. Resultatet är roligast. Jag har alltså städat idag och nu luktar det rent och alla ytor är dammfria. Det var väldigt skönt att göra någonting fysiskt efter den långa perioden med förlamande trötthet. Dammsugarslangen gick av! Den gick av uppe vid fästet till själva röret och min ytterst provisoriska tejpning höll inte mer än någon minut. Tur i oturen var att jag var inne på sluttampen.  Pär var "lekledare" ute på gården = städdag i vår förening. Nu är han och Elin på besök hos svärfar som är i Stockholm tillfälligt.


Apropå den förlamande tröttheten, så slog det mig att det kanske är sköldkörteln som har dragit ned på tempot ännu mer. Jag har nämligen samma symptom som när problemet upptäcktes: sjukligt trött, deppig, frusen, dåligt minne (lappar, lappar,lappar!) och torr hud. Symptomen är luriga var för sig, men förklarar mycket när de sätts tillsammans. På tisdag ska jag träffa min Levaxin-doktor och få besked.


Känner ni till Michael Moore från USA? Mannen som har gjort flera väldigt USA-kritiska dokumentärer. Jag snubblade över en idag och fick vatten på min lilla USA-fientliga kvarn. Dokumentären heter "Sicko" och handlar om sjukvården. Han är kritiskt mot sjukvården i sitt hemland, men han har även åkt till Kanada, Storbritannien och Frankrike för att jämföra. Dessa tre länder har statligt finansierad sjukvård vilket resulterat i att invånarna inte betalar fantasisummor för nödvändig vård och definitivt inte blir nekad någon som helst vård pga försäkringsbolagen inte tycker att det finns anledning att betala för den. Michael Moore fick ju till slut veta att anledningen till att den statliga vården är kostnadsfri är höga skatter. Han hänvisade oxå till diverse undersökningar som visar att USA:s befolkning ligger långt efter vad gäller lycka, hälsa och långt liv. USA är ett fritt land, ett land med ndliga möjligheter, men det är under förutsättning att du är rik och att du är frisk. Jag ska tänka efter en extra gång innan jag gnäller över vår sjukvård här i Sverige! Heja, Sverige och heja, europa!!


Fridens.


PS. Jag är fruktansvärt medveten om att allt i Sverige inte är bra, men fördelarna överväger.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards