Alla inlägg den 16 december 2012

Av Ewa - 16 december 2012 22:12

När man skaffar barn, så ska man vara inställd på att tillbringa tid med dem. Det handlar om mer än att se till att de får mat, blir tvättade och får en godnatt-saga när det är läggdax. Man måste umgås, leka, prata på barnets villkor. Spela samma spel om och om igen, svara på frågor och uppmuntra till att fråga och ifrågasätta, läsa samma saga om och om igen, bygga ett torn av klotsar för att se det raseras med ett enda slag om och om igen, lägga samma pussel om och om igen. Att ha barn är inte lätt, det är ingen semester och hur frestande det än kan vara, så får man inte ta för vana att barnet sysselsätter sig med film, internet, surfplattor eller mobilen. Det är ok vid enstaka tillfällen, men inte som en regel, absolut inte som ett alternativ till dig som förälder. Om man sitter tillsammans medan man ser på film eller surfar på nätet, så är det en annan sak för då får båda en möjlighet att umgås, diskutera, reflektera och ifrågasätta.


Enligt DN.se så är det surftelefoner, spelkonsoler, bärbara datorer och surfplattor som är starkast representerade på barns önskelistor till julen 2012. Lärandet, läsandet, kreativiteten och till och med framtida relationer hotas av det här. Det längsta förhållande du ger dig in i är förhållandet till ditt barn; du är förälder resten av ditt liv för det spelar ingen roll om barnet är 9, 19 eller 39 år. Alla förhållanden kräver arbete och engagemang för att de ska fungera. Om man väljer att göra det lätt för sig genom att inte spendera tid tillsammans, genom att sätta en surfplatta i händerna på en 3-åring medan man själv gör annat som är viktigare, genom att låta 10-åringen surfa utan att man har koll på vilka sidor, om man låter tv:n stå på i bakgrunden till läxläsningen, om man väljer bort möjliga sätt att umgås, kommunicera och arbeta på förhållandet, så blir resultatet där efter. Om man som förälder inte kan ta konflikter med sitt barn (genom att säga nej som nog är den vanligaste konflikten), så lär sig barnet inte att respektera gränser och lär man sig inte att respektera gränser, så får man det tufft i förhållande till andra människor.


Det är inte farligt att ha tråkigt!!! Vad är det värsta som kan hända om barnet får tråkigt? Det blir kanske grinigt och gnälligt vilket innebär att du som förälder måste hantera en konflikt. Konflikter är jobbiga. De tar på krafterna och de tar tid. Då är det enklare att ge barnet en surfmobil som alltid är tillgänglig och alltid erbjuder underhållning. Det finns småbarnsföräldrar idag som ser till att barnet kan se film medan de åker bil längre sträckor som tar t.ex 1 hel timme (ironi). När Elin var liten och vi åkte till Öland (en resa som tar 6-7 timmar enkel väg), så hade hon kanske en leksak att pyssla med eller så pratade vi eller så lyssnade vi på Mora Träsk eller så sov hon eller så fick hon helt enkelt ha tråkigt. Det har definitivt blivit människa av henne. Hon tycker fortfarande inte om att ha tråkigt, men hon är inte rädd för det.


All denna teknik leder till minskat läsande. Minskat läsande leder till ett fattigt språk. Ett fattigt språk leder till osäkerhet och till och med rädsla. Rädsla leder till allt möjligt skit. Det värsta är att ingen verkar förstå hur viktigt det är att behärska sitt modersmål. Det är kanske inte så konstigt att arbetsgivare väljer att anställa efter utseende i stället för kompetens eftersom det inte kan finnas särskilt många som kan få ihop ett rättstavat cv. Jag behöver bara studsa runt bland bloggarna här på Bloggplatsen för att se exempel på det håller på att gå åt pipsvängen med det svenska språket. Det är många som är så dåliga på att stava och att uttrycka sig att jag blir gråtfärdig. Jag är rädd för att en generation illiterata dioter gör sitt sämsta för att uppfostra ännu en generation illiterata idioter.


O-fridens.    

Av Ewa - 16 december 2012 00:26

.......natten till söndag, men det jag skriver om hände igår, lördag.


Jag steg upp vid 10.

M-o-t-v-i-l-l-i-g-t.

Det var dax att städa.

Jag kände mig låg på energi och okoncentrerad.

Det syns i alla fall att jag har städat vilket tyder på att det behövdes.

Elin har mest varit i sitt rum idag.

Hon och jag är sams igen trots att jag sa att jag inte tänker be om ursäkt för gårdagen.

Elin diskade efter middagen eftersom jag hade städat och jag satt i soffhörnet och läste, men efter ett tag kröp jag ihop i sittande fosterställning och somnade.

Vi har bjudit in svärisarna på middag på söndag (idag alltså), men varken Elin eller jag orkar egentligen.

Jag ringde återbud.

Svärmor var väldigt förstående.

Hon tycker så synd om Elin och hon hörde på min röst hur trött jag är, sliten.

Pär blev besviken eller snarare sur.

"Det blir inte bättre av att sitta inne i rummet och deppa."

"Det handlar inte om att deppa" svarade jag. "Det handlar om att hon faktiskt är sjuk."

Sedan sa jag det som jag har hållit inne med länge, det som jag vill säga till alla som tycker att det borde hjälpa med att rycka upp sig.

"Jag önskar att du fick möjlighet att må lika dåligt som hon mår just nu. Att vara så slut att du inte kan koncentrera dig på ett samtal eller orka prata själv."

Jag begär inte att alla människor ska förstå den här sjukdomen och allt den för med sig, men försök att acceptera, helt enkelt acceptera.

Det har varit snöstorm idag och termometern har envist visat plus 0.9 grader hela dagen.

Morgondagens (söndagens) stortvätt tog jag hand om igår eftersom vi ju hade planerat att få gäster, men nu när det är inställt, så är hela söndagen ledig.

3 alternativ: sova bort dagen eller promenera eller styrketräna.

Oro över att det ska sluta med ännu en ambulansfärd till akuten, känslan av att inte kunna hjälpa Elin ger mig ångest.

Jag tog en Oxascand vid 20-tiden och Stilnocten vid halv 24.

Jag är trött nu, men vill inte lägga mig, inte nu när jag äntligen får vara själv och det är mörkt och tyst.


O-fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards