Alla inlägg den 3 december 2012

Av Ewa - 3 december 2012 22:36

Jag har fått en "Liebster award" av Theamazingm. Jag tackar och bockar och ska nu svara på frågorna som hör till.


Drömresa?

Med risk för att låta så tråkig att klockorna stannar, så tycker jag inte om att resa. Jag är en 100%-ig stugsittare och det står jag för! Om jag var tvungen att välja och om jag faktiskt skulle orka och vilja, så blir det Australien. Jag vill se en livs levande känguru och nallens förebild, koalan.


Favoritsysselsättning?

Sova! När kroppen envisas med att hålla mig vaken, så älskar jag att läsa. Och att se film. Och att träna. Och att blogga. Och att äta chips.

Hur många gånger går du in på Facebook per dag?

Jag har inget FB-konto. Sug på den!


Vad önskar du dig i julklapp?

I det verkliga livet: böcker och filmer.

I det o-verkliga livet: bättre hälsa genast.


Favoritmat på julbordet?

Sill, gravad lax och svärmors Janssons Frestelse.


Drömyrke?

Veterinär. Ååhh, tänk att få arbeta med djur.....


Favorittidning/magasin?

Jag läser bara en tidning, LCHF-magasinet, men det vete 17 om den är min favorit.


Favoritplats i Sverige?

Rönninge.


Thaimat, grekiskt, italienskt eller svensk husmanskost?

Jag tycker att mat är ett nödvändigt ont.


Favoritdesigner?

Ingen designer utan snarare stil: enkelt och stilrent med färg.


Vad gör dig lycklig en måndag?

Små saker medan dagen rullar på, men det är inte kopplat till just måndagar.


Vad driver dig att skriva blogg varje dag?

Jag älskar att skriva, att uttrycka mig i ord, att använda ord, att leka med ord.


Om du fick välja själv, vart skulle du då vilja bo?

Jag bor redan där jag vill.


Stadsbrutta eller lanttös?

Rönninge-brutta med pendelavstånd till huvudsta'n.


Vilken är din största tillgång enligt dig själv?

Jag är en bättre mamma än den jag själv hade.


Vilken är din största tillgång enligt andra tror du?

Jag tror att andra tycker att jag är ganska smart och rolig.


Favoritmat?

Oxfilé.


Har du någon kändis du är inspirerad av?

Vad tusan ska jag med kändisar till?? Det är vardagsmänniskan jag kan bli inspirerad av.


Tror du på tankens kraft?

Hurdå? Telepati eller positivt tänkande eller det där som elitidrottare håller på med för att lyckas vinna guld i OS? Jag är övertygad om att man kan ändra sitt sätt att tänka och därmed påverka hur man mår - den sortens tankekraft tror jag på.


Vart vill du åka på semester nästa gång?

Jag vill inte åka nå'nstans. *tjurig stugsittarmin*



Vad är lyx för dig?

Att kunna välja om jag ska sova länge eller inte.

När alla i familjen mår bra samtidigt.

Att kunna duscha när jag vill.

Att ha någonstans att bo.

Att jag fick permanent sjukersättning beviljad.

Att få bo som jag bor nära djur och natur.

Att jag kan köpa böcker och filmer när jag vill.

Att någon faktiskt vill vara gift med mig.


Och vem vill jag ge denna utmärkelse till? Jo, Gröngöling, Margus och Jenny. Jag är inget mattegeni, men även jag vet att det inte blev 5 utan bara 3.


Fridens.    

Av Ewa - 3 december 2012 21:47

Det har varit 12 minusgrader idag. Ett tag strålade solen och fick snön att gnistra på ett sätt som gör att jag inte kan låta bli att älska vintern. Dock har jag inte varit utanför dörren idag utan körde styrketräning inomhus. Ni som styrketränar, är hantlar /fria vikter effektivare än maskiner när man vill se resultat? Jag tycker att jag äntligen har fått en antydan till de framtida armmuskler som finns på min fysiska önskelista och då har jag kört egen träning i ca 6 månader vilket skall jämföras med oregelbunden o-egen maskinträning hos SATS i..........7 år. Kan det verkligen stämma?? 7 år utan synliga resultat - det låter ju helt uppåt väggarna! Kanske har jag rosafärgade glasögon när det gäller mina armmuskler.    


Jag har haft mjukisbyxor ovanpå leggings, en fleecejacka ovanpå en tröja och 2 par strumpor på mig med jag har småsprungit mellan rummen och dragit upp värmen på elementen. Jag tycker inte om att frysa, speciellt inte om fötterna, men om jag måste välja mellan att frysa och att svettas, så väljer jag frysningen för jag kan alltid fylla på med kläder och filtar tills jag blir varm eller hålla mig i rörelse, men jag kan aldrig bli mer än naken för att svalka mig. Det är kanske någe knas med värmen i huset? Tänk om det blir ännu kallare ute, 12 minus är ingenting att förfasa sig över egentligen. Mitt personliga köldrekord är -32 när jag bodde i Kiruna och då var jag ung och dum och ute utan mössa bara för att jag var fåfäng.    


Den 15 augusti betalade jag för att slippa den ap-fula reklamen i ytterligare 3 månader och då fick jag ett sms om WyWallet. Jag nappade inte på det/föll inte till föga för det hotet. Jag vande mig vid tanken att låta reklamen förfula min i övrigt urtjusiga blog och för ett tag sedan dök reklamen upp. Isch! Tidigare idag var jag inloggad här, men visste inte riktigt vad jag skulle skriva om, så i stället så fick jag för mig att försöka bli av med reklamen igen. Jag gick igenom det vanliga sms-jamset och reklamen försvann. Jäss! Någon minut senare kom ett sms om att jag måste skaffa WyWallet för att kunna fortsätta vara reklamfri. Näj! Jag vill inte. Jag kommer inte att gå med på det bara för att underlätta för Tele2.    Fortsättning följer i början av mars 2013 när reklamen åter förfular mina fundringar.



Det märks att Selma, trots att hon är så stor jämfört med marsvinen, bara är en unge på 4,5 månad. När hon äter sina pellets som hon får mitt på dagen, så är hon ofta väldigt hungrig, men som alla små blir hon trött och ofta sitter hon och klipper med ögonen medan hon tuggar för att sedan hoppa upp på sin hylla och slänga sig ned på sidan för att sova middag.     Igår gaddade Elin och jag ihop oss och klippte Selmas klor för andra gången sedan hon kom hit. Det gick inte riktigt lika plätt-lätt som förra gången. Det var betydligt svårare att få tag i henne och efteråt satt hon under sängen en låååååång stund. Förmodligen muttrade hon fula ord mellan sammanbitna kanintänder. Kaniner har underbara baktassar, men Selma tycker inte om att man håller i henne, så hur ska man lyckas fota dem? Elin passade på när kloklippningen var avklarad, men innan jag släppte ned henne igen. På bilden håller jag henne med handskar på och med en handduk över hennes ögon.



En övermannad Selma.  

  



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards