Alla inlägg den 4 december 2012

Av Ewa - 4 december 2012 21:29

Det pågår en ständig sockerdiskussion hemma hos oss, men om ni frågar Pär eller Elin, så skulle de nog uttrycka det som att jag tjatar om att dra ned på sockret vilket är betydligt mer ensidigt än vad en diskussion är. Jodå, ibland blir även jag trött på mitt malande.


Jag är inte beroende av socker vilket jag upptäckte när jag drog ned på kolhydraterna. Det var när jag drog ned på kolhydraterna som det ledde till att jag kunde dra ned på sockret eftersom suget helt enkelt minskade rent fantastiskt. Det senaste som försvann var juicen och jag har inte druckit juice sedan dess. Vissa morgnar när jag sväljer alla mina mediciner med vatten, så tar det emot, men jag vänjer mig. I min lilla bekantskapskrets, som består av Vårat Gäng på 9 personer, så är jag mol allena om att inte äta frukt pga sockret och jag får stå ut med att bli idiotförklarad varje gång. Ja, jag dricker ca 2 burkar Cola under helgen. Ja, jag har 2 skedar socker i teet. Ja, jag har yttepytte socker på youghurten, men jag har slutat med vitt bröd, frukostflingor, fruktyoughurt, marmelader och sylt, mjölk och frukt. Pär tycker att det faktum att det är en sådan koncentrerad mängd av socker i t.ex Cola inte kan jämföras med allt det andra, men jag håller inte med. Jag är övertygad om att det är betydligt smartare att minska sockret över hela linjen än att enbart sluta med läsk, men fortsätta med allt annat. Var och en blir salig på sin tro.


Förresten, så är det inte bara vi tjockisar som mår bra av att dra ned på sockret.


Fridens.    

Av Ewa - 4 december 2012 20:52

En av frågorna som jag besvarade i utmärkelsen var vad jag upplever som lyxigt. Det finns mer än det jag skrev och när jag satt i soffhörnet och läste medan omvärlden distanserades på ett behagligt sätt (nästan som det känns med riktigt bra ångestdämpande   ), så kom jag på att jag tycker att den ojämförbara tillfredsställelse som jag får av att läsa en riktigt, riktigt bra bok, är ren och skär lyx. Även filmer kan åstadkomma det och idag såg jag "Hotel Marigold" som jag visste att jag skulle älska redan när jag såg filmaffischerna vid biopremiären i somras där den ena makalösa brittiska skådespelaren efter den andra räknades upp: Judi Dench, Tom Wilkinson, Bill Nighy, och Maggie Smith. Som pricken över i är det regissören från "Shakespeare in love", John Madden som ansvarat. Ju äldre jag blir desto intressantare tycker jag att det är med karaktärer som har levnadsrynkor i ansiktet, vanliga kroppar och livserfarenhet och faktum är att man sällan ser den sorten i amerikanska filmer. Det är ju inte tillåtet att åldras i Hollywood, i alla fall inte utan Botox. 


  


För ett tag sedan så köpte jag 2 serier varav en var ett nedköp de luxe och den heter "Moonlight".  En privatdeckare som är vampyr. Jag tycker att vampyrmarknaden är mättad nu, men den här lät annorlunda och den hade fått grymt bra betyg och den kostade inte så många pengar. Efter ett halvt avsnitt var Elin och jag tyst tveksamma. Efter 2 avsnitt var vi högljutt eniga om att den förmodligen inte skulle hålla i längden, men vi såg ett avsnitt till för att ge serien en chans, men nope. Jag kommer inte att se den till slut och den står numera i hyllan. Frågan är om den inte ska få flytta till hyllorna på övervåningen dit jag har flyttat serier som jag vet med mig att jag inte kommer att se igen inom den närmaste framtiden eller över huvud taget (där står bl.a "Buffy" och "Angel", så privatdeckaren skulle inte bli ensam med sina huggtänder). Jag köpte ju 2 serier och den andra heter "FlashForward" och konceptet intresserar mig. Föreställ dig att du får en 2 minuters glimt av hur ditt liv kommer att se ut om 6 månader. Hur skulle du reagera? Vare sig det visar sig bli positivt eller negativt, kommer du att kunna låta bli att anpassa dig efter hur du vet att kommer att bli? Kommer du att kunna låta bli att försöka påverka händelser för att framtiden verkligen ska bli som det du såg? Om du påverkar händelserna i förväg, kommer då inte även framtiden att förändras och om så är fallet, så blir det ju inte den glimt som du fick se.    Jag gillar att fundera på så'nt här och det är därför jag gillar filmen "The butterfly effect".


Fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards