Alla inlägg den 31 december 2012

Av Ewa - 31 december 2012 18:15

Marsvinen fick frukost klockan 6 idag med och sedan sov jag mera. 20 över 9 väcktes jag av ett pipande. Inte mobilen, inte Pärs väckarklocka, inte rökvarnaren, inte mikron, inte ett marsvin. I jakten på pipandet konstaterade jag att det var strömlöst. Var det promenadbandet som pep? Det är ju nytt och ingen vet hur det reagerar på el som kommer och går. Nope. Nu blev det varmare och medan jag knökte in mig i datorpryttelhörnet, så blev det allt hetare. Det var en stor, svart låda som pep med en blinkande orange lampa. Pipandet var vid det här laget oerhört irriterande, så jag tryckte på en knapp som visade sig stänga av den och den blev tyst. Jäss! Sedan plingade plötsligt till överallt som tecken på att elen var tillbaka och jag tryckte på den svarta knappen igen, allt brummade igång, men inget pipande. Jag hade knappt knökat mig ut från datorpryttelhörnet och ned för trappan innan pipandet började igen. Elen var väck igen. Eftersom det var så pass med dagsljus att jag inte behövde ha någon lampa tänd, så märktes det inte att elen försvann förutom på det däringa pipandet. Upp, knök in i hörnet och tryck på svarta knappen. Det dröjde inte så länge innan elen kom tillbaka igen och då jag hade hunnit krypa ned i sängen, men det var bara upp och starta allt igen. Efter den vändan hade vi el i kanske 20 minuter innan den svarta lådan började pipa igen...... "Jamänvaihelvete!!" Nu var det ingen idé att krypa i säng igen, så jag klädde mig och tog hand om orkidéerna som inte är roliga nu. Uj, uj, uj. Det handlar inte om att jag missköter dem för, tro det eller ej, orkidéer är en av de få blommande växter som jag inte har ihjäl utan de har helt enkelt blommat färdigt. Nästan allihop på en gång. Fönstret ser numera ut som en utbränd skog med kala stänglar där endast en färgstark blomma klänger kvar för brinnande livet. Medan jag pysslade med detta, så kom elen tillbaka igen och jag fick ta mig uppför trappan igen, knöka mig in i datorpryttelhörnet igen för att starta upp rubbet igen. Elen har varit kvar sedan dess, tack och lov för nu är det ju tvärmörkt ute.


3 plusgrader, kalla vindar och isgator - det är nyårsvädret i år. Jag gick till Konsum för stödhandling och det var ingen höjdare direkt. Myrsteg var ordet. Numera kan man köpa finare chokladpraliner antingen i färdiga små askar eller påsar eller så kan man plocka ihop själv med hjälp av behandskad personal. Jag stod länge och läste om fyllningarna. Jag tycker inte om vare sig cognac eller champagne och inte vill jag ha mjölkchoklad. Till slut bad jag om hjälp och fick en liten påse med 4 nougatbitar och 4 av mörk choklad. Jag gillar inte nyår, men helgen är bra att ha som förevändning att köpa finare tuggbara saker! Jag vågar inte titta på kvittot.......

"Så du kan erkänna det, alltså?" frågade svågern med äkta förvåning när vi avslöjade våra nyårsplaner och jag sa att jag verkligen såg fram emot att vara ensam. Vadå, erkänna? Är det fult att vilja vara ensam en helgdag som nyårsafton? Är det meningen att jag ska skämmas? Jag skulle väl lika gärna kunnat "erkänna" att jag avskyr att vara ensam såna dagar. Man måste ha lite ryggrad och stå upp för vad man tycker även när det inte passar ihop med vad övriga sällskapet tycker och när man får en möjlighet att göra något (fira nyårsafton) på ett sätt som verkligen passar en (ensam med familjen 60 mil bort), så gäller det att passa på.  

Igår kväll började jag läsa den 6:e och sista boken från min senaste beställning och även den är brrrra! Mysig är ordet. Jag blev lite lurad av att omslaget var så likt omslaget på författarens förra bok  (varför gör de så??) och trodde att det var en fortsättning, men icke. Hundplejset från första boken nämns i den här boken, men det är allt, än så länge.

Det var inga som helst problem att hitta något för mitt presentkort hos Discshop. "Daniel Deronda" som bygger på en bok av George Eliot var ganska bra. Väldigt allvarstyngd och smått dyster. Hugh Bonneville är med som en väldigt obehaglig man med kalla ögon och väldigt få ansiktsuttryck. Han är en mycket bra skådespelare och kan även ses i "Downton Abbey" där han myyyyycket behagligare och mjukare och mysig. Inga kalla ögon där inte! Jag köpte även en version av "Oliver Twist" och den behöver jag väl inte presentera ytterligare?   

Jag närde en optimistisk förhoppning om att kunna styrketräna idag. Köra ett muskelpass, så här på årets sista dag. Optimistisk så till vida att jag körde promenadband 2 dagar i rad. Den förhoppningen grusades och det kände jag redan när jag gick till Konsum. Kroppen protesterade mot all fysisk anstränging. "Nu räcker det!" Efter lunchen så lade jag mig i soffan och slumrade en dryg timme i stället och det tyckte kroppen om! 

Elin mår allt bättre och behöver allt mindre ångestdämpande. Jag protesterade ju emot att hon skulle träffa Skitstöveln, men det verkar som om hon behövde det för det blev vändpunkten. Jag tror att den största delen av Skitstövlegiftet har gått ur hennes kropp nu. De här månaderna när hon har mått så dåligt, så har hon ofta uttryckt det som att det är fel på henne. Pär och jag förstod väl inte det till en början, men det har sin förklaring i att hon, på sätt och vis, blev hjärntvättad av Skitstöveln. Varje gång de bråkade, varje gång något var fel (även om det handlade om hans familj), varje gång han mådde dåligt, så ansåg han att det var Elins fel. Hon brydde sig inte om honom tillräckligt, hon ville inte bli muslim eller så behandlade hon inte honom som hon borde. Så här efteråt är det solklart att han inte kunde hantera en självständig svensk tjej och han kände sig förmodligen underlägsen henne eftersom hon, under hela deras förhållande, hade ett massivt stöd från sin familj vilket han definitivt inte hade. Det tar tid att bli frisk från hjärntvätt, men det går!

Årets sista.....

.....sopor har burits ut.

.....disk är diskad, men jag känner mig trygg i förvissningen om att det blir fler diskar nästa år.

.....strömavbrott? Ännu är kvällen ung!

.....ägg kokades och åts till lunch.

.....frukostgrönsaker serverades till marsvinen.

.....styrketräningspass visades sig vara passet förra söndagen.

.....kanna med te kommer jag strax att brygga.

.....beställning från Discshop.

.....beställning från AdLibris är på g.

.....lyx-choklad köptes på Konsum.

.....tulpanbukett är vit.

.....dusch.

.....Svinto-skrubb av vasken.

.....tupplur i soffan.

.....hopp & skutt-timmar för Selma nalkas.

.....blog-inlägg?


Fridens.               

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards