Direktlänk till inlägg 5 december 2012

Mer snö och en butikschef

Av Ewa - 5 december 2012 21:58

När Elin och jag gick till Konsum igår för veckohandlingen så föll snön glest och stilla, en flinga i taget, rakt ned. Mysigt och skönt att promenera i. Vi var rörande ense om att den sortens snöfall är att föredra, den är hanterbar i stället för den som vräker ned i så'na mängder att det inte går att urskilja enstaka flingor eller som kommer drivande med vinden och packas ihop mot väggar och fönster och ger en klaustrofobisk känsla som leder till att man kollar att kyl och skafferi är välfyllda eftersom man förmodligen inte kommer att kunna ta sig utanför dörren på flera veckor. Senare på kvällen tilltog snöfallet och så började det blåsa. När jag satt i vardagsrummet och läste runt midnatt, så blåste det så kraftigt att väggarna skakade. Det kändes frestande att kolla kyl och skafferi..... Jag misstänkte att mina planer på att promenera nästa dag, idag alltså, skulle snöa inne, men jag hade mobillarmet på 9 ändå. Jag steg inte upp när mobillarmet gick igång. Jag steg inte upp förrän 1,5 timme senare och när jag drog upp rullgardinen så flög lappvante-stora flingor förbi i sidled. Det bara fortsatte. Långa stunder så var det bara en vit, virvlande gardin utanför fönstret och det kändes gôtt att sitta inomhus och läsa. Vid 11-tiden tog jag en bild av köksfönstret med all snö som hade samlats på fönsterblecket.


Krukan som står närmast i bild innehåller en röd hyacint. Jag har aldrig sett en röd hyacint förut. Har ni? Det återstår att se när den väl blommar. Den brunvita, limpformade saken till vänster är ett mjukimarsvin som vi fick av svägerskan med familj för några år sedan. Hon heter Tilde och hon bor naturligtvis i köket där de andra 6 limpformade djuren huserar. Frågan är om vi har 6 eller 7 marsvin? Hon är inte så rörlig, så varje gång jag dammtorkar, så får även hon torkas av. 


För några veckor sedan skrev jag till Coops kundtjänst för att få reda på varför vår Konsumbutik inte längre har refillförpackningar av Ariel tvättmedel. Det känns helt galet att behöva köpa en stor plastförpackning varje gång. Det dröjde ett tag innan jag fick svaret att de skickade frågan vidare till just vår butik och det följdes av en ny tystnad. Tills idag. Självaste butikschefen ringde mig och sa att hon skulle försöka ta reda på varför det har blivit så här. Jag passade på att säga att jag saknade Comforts parfymfria mjukmedel oxå. Då frågade hon om jag hade provat Änglamarks tvättmedel eller mjukmedel för de är parfymfria. Det har jag inte. Jag sa inte att jag är tveksam till de där supermiljövänliga rengöringsmedlen för de är oftast så ineffektiva att det leder till överdosering av t.ex diskmedel. Hon sa att jag kan komma ned till butiken och hälsa från Ulle, som hon heter, så får jag en förpackning Änglamarks tvättmedel och en mjukmedel gratis. Jag tackade naturligtvis ja, men hon förstod att jag inte hade någon lust att skutta ned och hämta dem just idag.      När jag hade förmånen att ha henne på tråden, så sa jag att jag tycker väldigt mycket om Coop Konsum i Rönninge. Det är en mysig affär och personalen är otroligt trevlig och hjälpsam. Hon svarade att hon arbetar mycket med just kundkontakten och där har hon lyckats väldigt bra. När vi flyttade hit för 13 år sedan, så satt hon i kassan. En period hade hon kort, blåfärgat hår. Hon har alltid varit fantastiskt utåtriktad och servicekunnig och numera är det alltså hon som är butikschef. Jag hoppas att hon stannar kvar! Vi handlar där oftare nu sedan de lade ned Coop Forum i Fittja. Varken Pär eller jag gillar egentligen Coop Forum i Södertälje (även om de har Ariel refill där) och det är väl bara bra att vi stöder vår Konsumbutik för det vore en smärre katastrof om den skulle försvinna.


Fridens.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards