Alla inlägg den 4 november 2007

Av Ewa - 4 november 2007 16:00

Vecka 5, dag 7

Promenerade i 70 minuters kontinuerligt tempo med gubben som sällskap. Efter ett tag började jag fundera på om promenaden var en så bra idé (vi hade egentligen tänkt att veckostäda inklusive sanering av köksgolvet, men Pär och Elin är pinsamt lätt-övertalade till att hoppa över så'nt) för det kändes tungt och jag mådde inget vidare. Det blev bättre, men efteråt har jag varit trött och frusen och känner mig sduvig och däppd.


Vi lämnade tillbaka gårdagens hyr-filmer och jag blev förvånad när jag blev ropad tillbaka. Två av filmerna var nämligen köp-filmer, så de kunde jag behålla, sa hon. De var de två sämre filmerna, så jag ville inte behålla dem. Jag började gå därifrån medan jag svor och sa elaka saker om filmuthyrare, men Pär tyckte att vi skulle gå tillbaka, så då gjorde vi det. När man kliver in i affären, så finns det hyllor direkt till vänster där enbart köp-filmerna står. En liten bit in står hyr-filmerna. Avdelningarna är tydligt åtskilda. På hyr-avdelningen står två ställningar med filmer som har fula, textade skyltar med "3 för 99 kr". Både Elin och jag tog för givet att även de var uthyrning, men så var det ju inte. Duh!! Filmfodralen var slitna på uthyrnings-vis, de var inte förpackade eller plomberade och de stod, som sagt, bland hyr-filmerna och var märkta med "Endast för uthyrning". Duh tillbaka!! Slutresultatet blev att vi fick tillbaka de 40 kr som skilde mellan köp av och hyrning (?) av filmerna. Hon skrev även en lapp till ägaren om detta eftersom det ju skulle visa på minus i kassan. Nu kan i och för sig ägaren sälja samma två filmer igen, så han går med vinst vilket som. Det var samma två damer som arbetade där igår och de hade helt olika inställning till "service gentemot kunder". Den ena tyckte att vi fick stå vårt kast medan den andra faktiskt ville att alla skulle bli nöjda (det var hon som skrev lappen - hurra för henne!). Ingen av de var svensk-född och det skedde ett visst menings-utbyte på hemspråket och det tyckte både Pär och jag var väldigt ohyfsat. De kanske passade på att kalla oss fula saker? De skulle i alla fall lägga till ordet "Köp-filmer" på den fula, textade skylten. Pär tycker att han kan berätta om det här som ett sätt att "bjuda på sig själv": "Vad trög jag är - hahaha!". Jag håller inte med! Det är den här sortens incidenter som jag blir så trött av eftersom det pekar på att jag, som konsument, hela tiden måste vara på helspänn, så att jag inte blir snuvad på någonting och det känns som om jag måste ha samma kunskaper som de som har det som arbete. Ska det behöva va' på det viset, va' ?!?! När man ska hyra film hos nämnda filmuthyrare, så gäller alltid en av följade två saker: se till att filmen du vill hyra ingår i kategorin "Nyheter" eller topplistor eller beväpna dig med myyyycket tålamod och svala kläder eftersom det blir svettigt om du ska leta igenom alla filmer som definitivt inte står i bokstavsordning och knappt ens enligt genre. Det dröjer nog innan jag funderar på att hyra film igen.... Jag har en hel del kvar av "Angel" att se och fördelen med serier är att de inte tar slut efter 90 minuter. Nu fick jag huvudvärk av att behöva tänka på det där igen!


Söndag-kväll ligger framför oss och vi har en Elin som kanske blir skogs-tokig av tanken på morgondagens skola.

Hjälp.


Adjö.



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards