Alla inlägg den 14 november 2007

Av Ewa - 14 november 2007 16:35

Vecka 7, dag 3

Det får väl bli det sakta lunkandet inne i Stockholm som räknas som dagens träning. Det känns i knäna i alla fall.


Min sköldkörtel-läkare finns på Sophia-hemmet och för att provsvaren ska hitta till honom, så måste jag lämna proverna på ett lab norr om Gamla Stan. Det ligger ett i närheten av Stureplan som jag brukar använda och det gjorde jag idag med. Klockan var 9.45 när jag satte mig ned för att vänta och 25 minuter senare var det klart. Det var en hel del folk där, men då man ska vila i minst 15 minuter innan provtagning, så passade det alldeles utmärkt. Sköterskan var en duktig "stickerska" och det verkar inte bli något blåmärke att tala om.


Det var inte mycket som jag skulle shoppa, men jag hade ingen lust i alla fall. När jag klev av pendeln på Centralen och åkte med i människo-strömmen för att ta t-banan till Östermalmstorg, så fick jag nästan panik. En kort, kort stund kände jag att det blev för mycket folk, för många ljud och för hög ljudnivå och en känsla av panik kom och gick. Den värsta morgonrusningen var ändå över och det slog mig att jag stod ut med detta två gånger om dagen, fem dagar i veckan..... Inte konstigt att jag mådde dåligt! Det är konstigt att inte fler gör det. Jag kände oxå att om jag inte passar mig, så kommer jag att bli sittande hemma och undvika folk i en sjuklig utsträckning. Av den anledningen, så är det bra för mig att komma iväg till SATS ett par gånger i veckan.


Jag hade lovat Pär att köpa apelsin-kaffe, så jag gick till Hötorgshallen. Åååhh, Hötorgshallen.....jag skulle kunna stå där och bara sniffa! Så fort jag kommer innanför dörrarna, så blir jag hungrig - ofelbart - vare sig jag precis har ätit eller inte och det är dessa dofter som gör det. 1/2 kg brygg-malet apelsin-kaffe kostar strax under 100-lappen och Pär tycker att det är så himla gott och det är längesedan han hade något hemma. Medan kaffe-damen malde bönorna, så kikade jag på olika sorters choklad. Det fanns strutar med hemgjord tryffel och till slut föll jag för en strut med mandel-tryffel doppad i hackad mandel. Choklad, nougat och tryffel i kombination med nötter/mandel är något som jag har vansinnigt svårt att stå emot; det krävs en vilja av super-stål. Eftersom jag hade blivit tömd på blod en stund tidigare och super-stålet var kraftigt försvagat, så tyckte jag att förtjänade en provsmakning. Gott, sååå gott! Bitarna är stora och en sådan fyller sötsuget med råge.


Jag hade lovat Elin mascara om det fanns någon för högst 100 kr, så jag styrde stegen mot Åhléns. Jag vet inte hur många varv jag gick bland alla make-up-märken innan jag hittade Isadoras vattenfasta för 99 kr. Till mig själv köpte jag två nagellack till tånaglarna. Sen åkte jag hem och klev innanför dörren strax före 12 vilket kändes skönt för jag trodde att jag skulle bli borta längre. Det var i alla fall en liten positivitet: det var väldigt skönt att vara i sta'n själv och framförallt utan den tunga tränings-ryggan.


Jag har ont i ryggen sedan igår, närmare bestämt är det höger skulderblad som "hoppar ur led" (känns det som) vilket gör att jag får svårt att röra höger arm framåt eller uppåt. Det är skönast att gå med armen framför och intill kroppen, vinklad med handen uppåt. Det är svårt att ligga ned, omöjligt att ligga på sidan (som är min favoritställning) och ännu svårare att ta sig ur sängen. Jag tror att det här kom efter att vi blev påkörda bakifrån för en massa år sedan. Nu är det länge sedan jag kände av skulderbladet och ibland är det bara en stund, men det kan hålla i sig flera dagar oxå och det verkar bli så den här gången. Eftersom det här leder till att jag spänner mig, så får jag även huvudvärk. Det är bara att knapra Panodil och vänta ut eländet. Ibland känns det som att det inte är annat än fabrikations-fel på mig och att det alltid är något som krånglar. Vad trött jag blir....  :-(


Nu har grisarna fått ännu ett smeknamn (jag tror inte att de vet sina riktiga namn) och den här gången är det ett namn för hela bunten:

Mina Små Glädjeämnen


Adjö.


PS. Avvikelse: provsmakning av tryffel och ett okänt antal havreflarn.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards