Alla inlägg den 7 november 2013

Av Ewa - 7 november 2013 17:18

Huddinge sjukhus är ett gräsligt fult betongmonster som bara växer. Numera hör sjukhuset ihop med Karolinska institutet och är sedan några år tillbaka även Södertörns Högskola. I slutet av 1980-talet och de första åren av 1990, så var jag på sjukhuset varje vecka när jag gick i terapi. Elin föddes där 1993 och så var vi på akuten vid ett tillfälle när Elin hade en otäck halsfluss, men sedan dess har jag bara passerat med pendeltåget och jädrar vad man hinner bygga till och bygga om på drygt 15 år! Flera bibliotek, kaféer, restauranger och studentbostäder förutom själva högskolan och där var en enorm utgrävning där jag såg betongväggar och armeringsjärn som visade på att det inte hade byggts färdigt på långa vägar.


Eftersom jag visste att det tar 3 evigheter att gå från pendeltåget till själva sjukhusentrén och eftersom jag även visste vilkne labyrint det är inuti, så var jag ute i god tid och det vet ju varenda människa att det är så'na gånger som det visar sig vara plättlätt att hitta och idag var inget undantag. När jag kom fram till ögonmottagningen, så var det 30 minuter kvar till min bokade tid. En bokad tid som, när jag läste noggrannare, var "ungefäääääärlig". En psykosomatisk träsmak i rumpan infann sig när jag insåg det, som ett rent kroppsligt minne av den 4 timmar långa väntan i måndax.


När jag blev inkallad, så hade det dragit 20 minuter över den ungefärliga tiden och jag fick träffa en optiker som kollade trycket i bägge ögonen och det var bra och sedan kollade hon min syn (med glasögonen på) som det inte heller var några större fel på bortsett från suddigheten på vänster öga. Precis samma moment som gjordes av en sköterska på akuten i måndax. Sedan fick jag vänta igen i 20 minuter(jag fick nästan panik under tiden - jag var så jävla leds på att vänta!) innan jag fick komma in till läkaren som, även han, gick igenom samma procedur som läkaren i måndax (minus ögondroppar och en tredje sväng i väntrummet). Medan han kikade in i ett öga i taget, så ombads jag titta rakt fram, uppåt, nedåt, åt höger och åt vänster, snett upp åt höger, snett ned åt höger, snett upp åt vänster och snett ned åt vänster. Rena ögongympan. Han kunde se spår av en "rejäl inflammation", men det var inte alls lika illa som i måndax, så salvan som jag tar till natten behöver jag inte längre och 3-gånger-om-dagen-droppen blev utbytt medan jag ska fortsätta med 1-gång-i-timmen droppen åtminstone tills jag ska tillbaka till honom den 20:e. Keep on dropping!


Uäää, vad jag är trött!


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards