Alla inlägg den 29 oktober 2013

Av Ewa - 29 oktober 2013 21:19

Jag läste en intetsägande artikel om en av de dummaste undersökningar som gjorts som ska påvisa att vi människor är mer attraktiva i grupp.


Amerikanska (varför blir jag inte förvånad?) forskare lät en grupp försökspersoner (hur många det var hade varit intressant att veta) ranka 100 bilder av andra människor. Ibland var den fotade personen ensam, ibland i grupp. Både män och kvinnor rankades, överlag, som mer attraktiva på de bilder där de befann sig i en grupp. Vad drog dessa forskare för slutsats av detta? Jo, vi blir mer lika i grupp och de anletsdrag som inte anses vara så attraktiva slätas ut till förmån för de mer attraktiva anletsdragen. Så en ensamvarg som undertecknad skulle ha en större utseendemässig chans om jag höll mig till större flockar. För att citera en av forskarna: "Vissa av oss behöver all hjälp vi kan få." Det är så'nt de forskar om i ytlighetens högborg. Man kan bli mörkrädd för mindre. Undersökningen är helt värdelös och gör mig bara mer övertygad om att det är rädsla som styr alla fördomar. Rädsla för minsta lilla som avviker och som kanske gör att du måste ta ställning eller börja fundera eller ifrågasätta. Uäck!!


  

Av Ewa - 29 oktober 2013 16:52

Jag umgicks med mitt gummiband idag och vi hade det väldigt trevligt! Uppvärmningen var äckligt tung trots att jag tog det lugnt och mellan de olika benövningarna, så fick jag ta långa pauser, men det lättade och även om det var tungt efter ett ofrivilligt uppehåll på 2 veckor, så kändes det bra. Den stukade handen utgjorde inget hinder, men jag har lite ondare igen, så här efteråt. Foten protesterade inte förrän jag skulle stretcha låren. Det gick inte alls, så jag får väl räkna med extra träningsvärk i morgon. Jag är härmed åter i trafik!   


Ögat är inte bättre. När jag vaknade hade jag så där idiot-ont som igår kväll och ögat rann som jag grät med bara ett öga. Just nu är jag smärtfri, men ögat är rött och ger mig dimsyn. I morgon ska jag till distriktssköterskan för att göra ett allergitest och hon ska få bedöma inflammationen när jag ändå är där.


Nu har jag bestämt mig för att sluta i ångestgruppen. Jag hade tänkt ge den några träffar till, men allt med det här känns fel, fel, fel. I magen och resten av kroppen. Jag tror att jag ska arbeta med boken på egen hand genom att läsa ett kapitel i veckan och göra övningarna och där behöver jag varken gruppen, LG eller BL. Gruppen som sådan tillförde ingenting och jag har samtalen med LG om jag behöver ventilera.


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards