Direktlänk till inlägg 29 oktober 2013

Ytlighet

Av Ewa - 29 oktober 2013 21:19

Jag läste en intetsägande artikel om en av de dummaste undersökningar som gjorts som ska påvisa att vi människor är mer attraktiva i grupp.


Amerikanska (varför blir jag inte förvånad?) forskare lät en grupp försökspersoner (hur många det var hade varit intressant att veta) ranka 100 bilder av andra människor. Ibland var den fotade personen ensam, ibland i grupp. Både män och kvinnor rankades, överlag, som mer attraktiva på de bilder där de befann sig i en grupp. Vad drog dessa forskare för slutsats av detta? Jo, vi blir mer lika i grupp och de anletsdrag som inte anses vara så attraktiva slätas ut till förmån för de mer attraktiva anletsdragen. Så en ensamvarg som undertecknad skulle ha en större utseendemässig chans om jag höll mig till större flockar. För att citera en av forskarna: "Vissa av oss behöver all hjälp vi kan få." Det är så'nt de forskar om i ytlighetens högborg. Man kan bli mörkrädd för mindre. Undersökningen är helt värdelös och gör mig bara mer övertygad om att det är rädsla som styr alla fördomar. Rädsla för minsta lilla som avviker och som kanske gör att du måste ta ställning eller börja fundera eller ifrågasätta. Uäck!!


  

 
 
Gröngöling

Gröngöling

30 oktober 2013 21:24

Det jag reagerade på i artikeln var det som DN själv hade skrivit:

Ett tips, om du vill framstå som mer attraktiv, är alltså att söka dig till andra.

Det låter ju som om de skulle exkludera en ensamvarg som till exempel du, och det var dumt skrivet, och väldigt ovetenskapligt också.

Annars är det väl forskning om etologi, eller vad det heter, hur vi beter oss. Jag tycker det är intressant, hur mycket flockdjur vi är. Det finns något mycket sunt i att vara rädd för det som avviker, det har nog räddat livet på oss som art många gånger.
Jag tycker att man romantiserar dem som avviker, för oftast är det sådant som vi fördömer allihop. Till exempel pedofiler och annat hemskt.
Att man är ensamvarg är väl inte så ovanligt, det är många som är det. Men en ensamvarg är också beroende av andra människor fast hon tycker det är jobbigt att umgås.

DN:s tolkning var löjlig, tycker inte du ska bry dig om den för den stämmer inte! Inte som jag ser det.

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

30 oktober 2013 21:40

Jag bryr mig inte på allvar, det var mest för att det var en dålig dag och jag var lättretlig.

När jag skrev om de som avviker, så avsåg jag inte så allvarliga avvikelser som psykisk sjukdom och brottslighet utan mer det fenomen som uppstår t.ex på en arbetsplats när någon (undertecknad) inte deltar på fikarasterna eller på personalfesterna.

Jag håller med om att DN:s tolkning var löjlig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards