Direktlänk till inlägg 17 december 2010

En sorts kalender del 17

Av Ewa - 17 december 2010 10:19

Mitt favoritminne. Precis som när det gäller ögonblick i livet, så finns det mängder att välja bland och att påstå att det finns endast ett favortiminne..... Här är ett av mina favoritminnen.


Pär, Elin och jag åkte med Silja Line till Helsingfors och jag tror att Elin kan ha varit 4 år. Dagen i Helsingfors inledde vi med att promenera från båten, längs med kajen, förbi marknaden och upp till Uspenskijkatedralen. Vi gick in förstås och det jag minns är en enorm sal utan de vanliga raderna med kyrkbänkar och med högt i tak. Det fanns enkla trästolar utställda och jag satte mig på en av dem för att bara titta. Elin kom och satte sig på en stol bredvid. Det är en ortodox katedral och av den anledningen (?) fanns inte så många utsmyckningar, men det måste ha funnits antingen ett kors med Jesus på eller en målning för jag minns att jag lutade mig ned mot Elin och viskade:

"Ser du den där mannen?" samtidigt som jag pekade mot Jesus. Elin nickade.

"Han heter Jesus" förklarade jag.

"Har han jobbat här?" frågade hon då.

  


Elin är med i flera av mina favoritminnen och oftast med ett klockrent uttalande.


Fridens.


 
 
Annie

Annie

17 december 2010 10:52

Underbara Elin. Hon har även gjort avtryck i min minnesbank med sina rappa kommentarer och roliga resonemang. Hihi.

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Ewa

17 december 2010 12:37

Ibland är hon läskigt snabb i huv'et.

 
Elin

Elin

17 december 2010 11:57

Haha.. *generad*

http://fundringarsdotter.bloggplatsen.se

Ewa

17 december 2010 12:37

Finns ingen anledning att bli generad.

 
margus

margus

17 december 2010 22:35

Trevligt minne. Roliga historier ur verkliga livet är ofta de bästa. Ingen dålig slutledning; han HAR ju jobbat där... på ett vis.

http://margus.bloggplatsen.se

Ewa

17 december 2010 22:39

Inte är hon dum inte!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards