Alla inlägg den 10 december 2010

Av Ewa - 10 december 2010 15:20

Klockan ringde som vanligt klockan 9. Jag stängde av den som vanligt. Jag somnade om som vanligt, men jag kom ur sängen före halv 11 nämligen 20 över 10! Haha! Jag visste nämligen att jag hade ett paket att hämta (julhemlisar) och det satte lite fart/press på mig. Sent igår kväll blåste det rejält och jag var säker på att ett blidväder var på ingång, men när jag gav mig av, så var det ändå -7. Det blev en tung promenad och jag kände mig inte alls i form (20 min + 35 min + 10 min) och efteråt blev jag fruktansvärt trött och vill bara gå och lägga mig. Jag misstänker att jag faktiskt har en förkylning i kroppen trots att jag har klarat mig hela hösten. Nu har solen gått och lagt sig efter att ha spräckt molntäcket, så nu sjunker temperaturen i rask takt; -11. Det är meningen att vi ska äta tacos idag och det är jag som ska laga det, men jag vill inte ha någon mat och jag orkar inte fixa den heller. Jag mår inte alls bra.....    


Igår läste jag en väldigt intressant sak hos Gröngöling om stress. Jag kopierar det hon skrev rakt av: "Läser i en liten bok om meditation på kvällarna. Där står det bland annat att man kanske inte vill slappna av, för man är beroende av kickarna av endorfiner och kortisol som man får av att vara stressad. Dessa hormoner är smärtstillande. När man då slappnar av, så mår man först inte så bra. Man märker att man har ont i flera muskler, till exempel. Man blir darrig och trött, som vid en chock efter till exempel en olycka."  Det här är inget jag känner igen hos mig själv, men väl hos Pär. Efter en arbetsvecka, så mår han ofta dåligt på fredagskvällen och på lördagen och är just darrig och trött; äckelmatt. "Vad ska man göra åt det då?" frågade han mig efter att jag hade läst det för honom. Det enda jag kom på som passar in på just honom är att köra avslappningsövningar på kvällen när han ska sova för att sova bättre, för att sova hela nätterna. Att svimma av i sängen är inte det samma som att somna in för natten. Utmattning är inte det samma som vila. Att sova hela nätter är nödvändigt för hälsan. "Sov eller dö" som en av rubrikerna på en hälsotidning löd.


Fridens.    

Av Ewa - 10 december 2010 15:18

Vad jag har på mig idag. Ett intetsägande tråkämne som jag inte ens tänker försöka göra intressant. Jag har på mig mjuka kläder. Varma kläder. Snälla kläder.


Fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards