Direktlänk till inlägg 30 oktober 2010

Städning och pumpa

Av Ewa - 30 oktober 2010 18:45

Idag har jag städat! Oj, oj, oj, vad det behövdes.....men varför städa oftare än att det blir ett synligt resultat när man har gjort det? De städrutiner jag har nu skulle ha varit mig fullständigt främmande för 10 år sedan. Toalett och handfatet skurar jag vid behov. Köksgolvet dammsugs 2 gånger i veckan till följd av burstädning. Den övriga städningen (dammtorkning och dammsugning inklusive det eviga undanplockandet) gör jag bara en gång i månaden. Jag vill inte oftare än så. Jag orkar inte oftare än så. Det behövs inte oftare än så. Pär och Elin klagar inte och om de gör det, så svarar jag att det är fritt fram att städa och vassego'! För att inte Pär ska få onda ögat av jämställdhetsfanatiker, så vill jag tala om att vi har kommit överens om den här arbetsfördelningen och han rycker in när det blir för fysiskt tungt för mig. Idag t.ex., så fick soffan byta kläder igen till den röda medan den ljusa stoppades ned i en IKEA-kasse och forslades till kemtvätten och det fixar jag inte själv. 


När Pär var på höstmarknaden på Öland i september, så köpte han en pumpa. Den har han använt till bl.a soppa och paj och i skalet skar han ut ett nylle och nu har vi ett självlysande pumpahuvud på skänken i vardagsrummet. Mysfaktorn är acceptabel, men i övrigt så reser hela jag ragg mot idén att fira halloween. Varför har Sverige nappat på denna infantila högtid?! I år har det - gud ske lov! - inte varit några snorungar som har ringt på och försökt se gulliga ut i syfte att få gratis godis.     Vår egen Allhelgona-helg är nästa vecka. Bara så ni vet!


Jag har oxå ställt om diverse klockor (1 timme tillbaka) och i morgon får jag se vilka digitala klockor som faktiskt ställer om sig själva. Varför, VARFÖR, måste vi hålla på med det här svamlet 2 gånger om året?! Min kropp och mitt psyke tycker att det är skitjobbigt!!    


Gårdagens promenad resulterade i att jag blev sjukt trött och fick (tränings?)värk i hela kroppen. Så pass ont att jag faktiskt valde att ta en Ipren; i vanliga fall njuter jag av träningsvärk. Idag protesterade ryggen mot slutet av städningen och jag har känningar i höger sida igen. Inte bra.....     Nu gäller det för mig att tänka på hur jag rör mig och hur jag sitter, så att det släpper över natten. 


Nu är det te-dax!   


Fridens. 

 
 
Marianne

Marianne

30 oktober 2010 21:20

Jag städar efter vad det behövs. Och har man ett gäng hundar som bor inne, så är behovet av städning oftast större än städlusten.
Jag firar knappt våra Svenska helger och skulle inte ens ha en tanke på att utöka dem med något mer.
Jag håller med dig om att detta tjafs med en timme fram och tillbaka stör mer än det gör nytta. Mycket enklare att låta dem som vill och kan, ha flextid på jobbet.
ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

Ewa

30 oktober 2010 21:38

Fördelen med små marsvin är ju att de inte sprider sin päls mer än till våra kläder. ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards