Alla inlägg den 29 oktober 2012

Av Ewa - 29 oktober 2012 18:01

Jag följde med Elin på ännu ett läkarbesök på mottagningen för unga i Södertälje. Den här gången var det hennes egentliga läkare och hon är bra. Jag var med i endast 10 minuter på slutet, men jag fick ett bra intryck av henne.


Vi promenerade från Östertälje station till centrum och det tog 40 minuter. Det blåste ordentligt, men vi hade medvind större delen av tiden och vi slapp regnet som började vräka ned medan vi var hos läkaren. När vi gick till Södertälje Central, där Pär skulle hämta oss, så regnade det på tvären. Isch-faktorn är hög ikväll. Vädermässigt. Det är som gjort för att sitta under en filt och dricka te och läsa. "Denna dödens kropp" är såååå bra och den 700 underbara sidor lång!        


Jag skrev det en gång i somras och då hade jag fel. Jag skrev att det var absolut tvärslut mellan Elin och hennes kille. Idag skriver jag det igen: det är absolut tvärslut mellan Elin och hennes kille och den här gången har jag inte fel därför att han ska gifta sig med en annan. Sug på den ni! Han är i sitt hemland Irak sedan några veckor tillbaka. Större delen av hans familj är där och en hel del av hans släkt antar jag. Elin har haft en viss kontakt med hans syster som inte följde med pga studier, men så åkte hon i alla fall i fredags med anledning av att en av hennes kusiner skulle gifta sig. Det finns ingen annan tolkning än att kusinen ska gifta sig med killen. Killen i fråga hade planerat att vara borta i 4-5 veckor, men sedan fick Elin beskedet att han kommer att stanna till januari eller februari och att han "är tvungen att stanna". Innan Elin fick reda på att han numera är förlovad, så mejlade hon och sa att hon ville gå vidare, göra slut. Han hade inget annat svar än att det fick hon bestämma vilket innebar att han lämnade över ansvaret för alltihop på henne. Närmare midnatt igår satt jag i soffan och läste när jag hörde att Elin grät. Då hade hon sett på Facebook att killen hade ändrat sin status från "komplicerad" till "förlovad". Vilken satans ynkrygg!! Jag fick en möjlighet att skriva vad jag tyckte till honom, jag skrädde inte orden även om jag undvek svordomar. Det blev ett litet ordkrig mellan Elin och honom där han till slut drämde till med att han "i alla fall inte sitter i soffan och tar emot pengar från FK" och det var ju riktat till lilla mig. Jag uppmanade Elin att inte svara på det för vi behövde inte fortsätta på under-bältet-nivån. Det är inte första gången han blir elak när han känner sig trängd eller vet att han är ute och cyklar. Förmodligen visste han om dessa giftas-planer redan innan han åkte till Irak och om han då hade kunnat tala om för Elin att det var lika bra att de gjorde slut eftersom han skulle komma att gifta sig inom några månader, så hade det känts helt annorlunda. Det hade inte varit ett roligt besked, men det hade varit ärligt. Det här ryggradslösa, ansvarssmitande slingrandet som han alltid har hållit på med får mig att vilja slå honom sönder och samman. Jag har aldrig tyckt om honom för jag har känt att han inte har varit ärlig. Lismande. En som man kan ha kul med, men som inte är någonting att hålla i eller förlita sig på när det blir det minsta kämpigt. "Se nu till att börja leva livet, Elin och sluta tycka synd om dig själv!" är en av hans uppmaningar. Men nu är han borta, väck, finito. Ett tjafsämne mindre, ett orosmoment mindre och det är så in i h-vete skönt!!    2,5 års känslomässig turbulens är över. Elin har inget krossat hjärta, ifall ni undrar, hon är lika lättad hon.


Halv-fridens.     

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards