Direktlänk till inlägg 14 maj 2014

Lektion 6 del 3 och 4

Av Ewa - 14 maj 2014 22:56

Mitt vardagsrum och hur olika personer kan se det.


Först kommer en kritisk släkting in


Han ställer sig mitt i rummet, vrider sig ett varv för att ta in allt. Han drar med handen över den målade väggen och stannar till där färgen har lossnat. En huvudskakning som inte kan tolkas på så många sätt: dåligt utfört. Han tar sedan tag i en av stängerna som är en del av hyllkonstruktionen och rycker försiktigt i den. Han höjer blicken mot den metallkonsol som håller allt på plats och rycker sedan lite till, men det håller. När han kommer till hyllan där dvd-spelaren och tv-boxen står böjer han sig långt framåt och kan konstatera att hans farhågor besannas. Sladdarna är i en enda röra och hänger dessutom ned, så att de syns när man sitter i soffan. Fototavlorna med fågelmotiv ovanför soffan blir granskade, men får inga kommentarer. Bakom dörren står strykbrädan och step up-brädan bredvid varandra och han anser att den sortens föremål inte hör hemma i ett vardagsrum. I det motsatta hörnet står en hoprullad yogamatta som får honom att höja frågande på ögonbrynen. Den borde väl bo tillsammans med strykbrädan och step up-brädan. När han slutligen tar plats i soffan, så verkar han lite spänd och det beror nog på att soffklädseln är ljus och ljusa soffklädslar fungerar som magneter för fläckar. Inte bra det heller.


Sedan kommer en inbrottstjuv


Vid första anblicken finns ingenting av värde, inget som kan ge tillskott i kassan. En jävla massa filmer och serier, men sånt går ju inte att sälja vidare. En dvd-spelare! Nu börjar det likna nåt. Han kopplar loss den och tar den under armen. Det är inget rikemanshem inte. Smålådor med nagellack och mediciner. Värdelösa prydnadssaker i feng shui-stil. Fjantigt! Längst ned står en metallväska. Han öppnar den och får se flera fack med smycken. Örhängen, ringar och armband, men inga rubiner eller diamanter. Varför förvarar man värdelöst krams i ett Fort Knox-liknande skrin?  Det är ändå ingen som vill sno dem. En ask med sömntabletter. En snabb titt avslöjar att den knappt är på börjad. Ned i fickan med den. Vad är det där lilla röda då? En sorts plånbok med bara kort eller? Längst bak ligger några sedlar hopvikta. Han tar ut dem och det visar sig vara 200 pix. Ned i fickan. En blick upp mot övervåningen visar hylla efter hylla med böcker. I köket bor det marsvin och i ett mindre rum bor en kanin. Bytet blir nog inte bättre än så här. Tack och ajöss!



 
 
Annie

Annie

15 maj 2014 18:48

Jag hoppas att du diktat ihop HELA historien. Annars vore det dags för er släkting att gå en kurs i vett och etikett.

http://annieekstrom.se

Ewa

15 maj 2014 20:09

Ren och skär fiktion! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards