Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Ewa - 8 oktober 2012 21:10

Det har blivit kallt. Solen värmer fortfarande även om den står lågt, men i skuggan är det inte längre bara svalt utan kallt, vinterjackekallt. Jag hade inte vinterjackan när jag promenerade idag, men jag tog den när jag gick ned till Konsum på eftermiddagen och det var banne mig inte fel. De nya kängorna är väldigt sköna även när jag går längre och jag fick faktiskt uppleva känslan av att inte få ont i ryggen efteråt eller den vanliga stelheten och det var ren och skär lyx!


Från och med idag har jag gjort mig av med en av mina bovar. Sockerbovar. Från och med idag finns det ingen juice i vår kyl. Från och med idag tar jag alla mina mediciner med vatten. Jag kämpar med en psykologisk spärr som inte har att göra med sockersug eller sockerkickar eller att juice är godare än vatten. En av grunderna i LCHF är att sockret ska minskas, helst av allt försvinna och det är anledningen till att jag har slutat äta frukt. Jag har aldrig varit någon fruktälskare och när jag var med i Viktväktarna och åt frukt för att stilla hungern dvs. hur många frukter som helst varje dag, så utvecklade jag en viss aversion mot de flesta varianter utom bananer. När jag började med LCHF, så kändes det skönt att ha en anledning att skippa frukten. Om man pressar 2 apelsiner, så får man kanske ihop 1 dl juice och jag kan inte säga hur många förstå-sig-påare som haft argumentet "Det finns väl ingen som äter 2 apelsiner på en gång!", men det kunde jag göra om apelsinerna var tillräckligt goda. Att skaka beklagande på huvudet när någon dricker juice och säga att det "....är ju så mycket socker!" och i samma andetag påstå att frukt är nyttigt godis, bra för tänderna borde ta sig en funderare. Frukt innehåller fruktsocker och det spelar ingen roll vilken form sockret har för det är inte bra för tänderna, det ombildas till fett i kroppen, det påverkar blodsockret som åker upp och ned som en jo-jo och det triggar sötsuget. En kombination som jag kan sakna och som jag tyckte fungerade som ett bra mellanmål är en banan och en drickyoughurt, men inget av det finns kvar i mitt kost-liv.


Läs även detta tillägg!


Halv-fridens.     

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards