Alla inlägg den 25 oktober 2012

Av Ewa - 25 oktober 2012 21:45

I januari ringde jag tandläkaren och bokade tid för vanlig undersökning och då hade jag lyckats undvika det i 2,5 års tid. Jag fick tid i slutet av månaden. Inga hål, men ganska mycket tandsten.

I februari var jag hos tandhygienisten och tog bort tandsten.

I slutet av maj fick jag tandvärk och ett besök visade på en spräckt kindtand, men inget gjordes.

En vecka senare, i början av juni hade jag ännu ondare och jag fick komma tillbaka. En gammal fyllning togs bort, tanden slipades ned och en tillfällig fyllning lades.

Ytterligare en vecka gick med kraftigare tandvärk och det blev ytterligare ett besök där den tillfälliga fyllningen togs bort, tanden slipades ned lite till och en ny tillfällig fyllning lades.

Efter några dagar ringde jag eftersom värken inte släppte. Nu fick jag beskedet att jag kunde välja mellan rotfyllning eller tandborttagning. Jag valde borttagning och en remiss till skickades till tandkirurgen. Efter ytterligare några veckor avtog tandvärken, men det ilade så in i h-vete.

Hela juli gick och i mitten av augusti ringde jag och undrade vad som hänt med min remiss. Inget egentligt svar, men jag fick en tid för tandborttagning den sista augusti.

Tanden togs bort och allt läkte som det skulle och stygnen lossnade.

I slutet av september fick jag tandvärk igen, men i en annan tand. Åter till tandläkaren. Inga hål eller sprickor, men jag rekommenderades att prova ut en bettskena.

Så idag, i slutet av oktober satt jag i tandläkarstolen för sjunde gången i år. Vilket rännande! Det är till och med värre än när jag hade tandställning. Idag gick det fort och smärtfritt för tandläkaren tog bara avtryck för bettskenan. Baggis. Den 12 november ska bettskenan vara färdig och det blir besök numro 8 i år. Sedan blir det eventuellt ett kort besök för att kolla att allt fungerar som det ska, men efter det vill jag inte mer. I alla fall inte i år.


Jag tog på mig mina hadskar. Satte mig på golvet. Sög tag i Selma med ett fast grepp under fram benen och den andra handen under rumpan. Elin lade en handduk över Selmas huvud i lugnande syfte. Elin klippte till. Vi har, med gemensamma krafter, lyckats klippa klorna på Selmis för första gången. Ha! Det är onekligen lättare att hantera marsvin.


När jag stegade iväg till tandläkaren kvart över 9, så var det bara en halv grad ute. När jag kom in i köket, fullt påklädd och såg vad termometern visade, så gick jag tillbaka till sovrummet och tog på mig mer kläder och det behövdes. Årets första frost. För mig i alla fall. Jag brukar sällan vara uppe så tidigt. Nu på kvällen är det 1,5 grad och det snöblandade regnet vräker ned. Brrrrr! Vilken tur att jag passade på att promenera efter tandläkarbesöket för då var det solsken.  


När det kom till kritan, så hade Elin en provanställning på 3 månader som tar slut den 6 november. Elins chef ringde för att meddela detta faktum. De enades om att det inte har fungerat, så efter den 6 november är Elin arbetslös igen. Är det verkligen ok att en provanställning inte förlängs pga att den anställda är sjuk ofta när det har fungerat bra i övrigt? Chefen avslutade samtalet med att säga: "Sköt om dig nu.". Det är ta mig f-n magstarkt!! "Sköt om dig nu" är vad man behöver höra när man ringer för att meddela att man har blivit sjuk/sjukskriven och inte för att chefen är så lättad över att ett problem har lösts att hon plötsligt har plats för medkänsla!!


Halv-fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards