Alla inlägg den 15 oktober 2012

Av Ewa - 15 oktober 2012 20:45

Först försvann mjölken från skolmatsalarna och nu försvinner smöret. Jag tycker att det är skandal. Varför är det så skrämmande med ny kunskap? Jag tillhör de som trodde benhårt på Livsmedelsverkets "6-8 skivor bröd om dagen" och nyckelhålsmärkning och lätt-produkter och alternativa sötningsmedel, men när jag började läsa om LCHF och om alla skumma tillsatser i maten, så har jag börjat tänka om. Det är framför allt ett argument som jag har tagit till mig och det gäller hjärnan. När det kommer till att äta fett, så är det väldigt mycket prat om hjärt- och kärlpåverkan, men det är aldrig någon som tar upp hjärn-påverkan. Hjärnan är ju det organ som håller igång precis allt i vår kropp, om hjärnan dör, så dör allt annat oxå och hjärnan består till största delen av fett, så det kan väl vem som helst räkna ut att om man snuvar hjärnan på dess största beståndsdel, så kan den ju inte förbli lika skärpt, eller hur? Ge skolbarnens hjärnor det fett de behöver, så leder det dessutom till att dämpa deras sockersug!


Ett utdrag ur DN:s chatt med professor emerita Birgitta Strandvik:

Josefin: Behöver barn mer mättat fett än vuxna? Eller kan de (som vi har jag fått lära mig) byta ut mer eller mindre allt mättat fett om omättat fett? Ska de få minimjök till exempel?
Birgitta Strandvik: Om barn får mer fett äter de mindre socker och kolhydrater och det bidrager antagligen till att vi funnit att högt mättat fettintag, som barn har, är förenat med mindre övervikt och mindre fettmassa. På grundval av dessa studier bör inte barn ha minimjölk utan den feta mjölken. Då behöver de dock extra vitamin D eftersom den inte är vitaminiserad. Dock när man inte rätt nivåer av vitamin D med den vitaminiserade mjölken heller så i vårt land behöver barn vitamin D under vinterhalvåret.


"Om man får en förbättrad hälsa av att äta LCHF" säger dr Annika Dahlqvist i senaste numret av LCHF-magasinet "ska man inte tro på olyckskorparna som säger att man ändå blir sjukare på lång sikt om man äter mättat fett. Det är helt osannolikt att om man på kort sikt blir friskare på en kost, sedan blir sjukare på lång sikt. Det självklara är att om man blir friskare på kort sikt, blir man också friskare på lång sikt."


Både när jag var med i Viktväktarna och även sedan jag gick över till LCHF, så har jag haft liten förståelse till att dessa större ändringar i kost och livsstil, som det ju faktiskt handlar om, helst ska gå så oförbemärkt förbi som möjligt, att man ska kunna äta som tidigare så långt det bara är möjligt. Hos VV, så vill man ha bort fettet och eftersom fett är en väldigt bra smaksättare, så måste man dölja detta genom alla möjliga märkliga kryddningar (handlingslistan var 7 mil lång på den tiden). Hos LCHF är det sockret som ska bort och alla som går över till den här kosten fascineras av hur sötsuget bara minskar och kanske försvinner helt, men ändå vill man kunna äta det söta i form av bakverk och kakor och för att kunna göra det, så tar man till sötningsmedel. Att Aspartam inte är bra vet de flesta vid det här laget, men visste ni att ersättarens Sukralos kemiska uppbyggnad har tydliga likheter med klororganiska miljögifter? Sukrin används flitigt av LCHF:are som bakar, men det är faktiskt väldigt likt vanligt socker.


Fridens.    

Av Ewa - 15 oktober 2012 16:18

Jag har nackspärr sedan i fredags. Förmodligen till följd av att jag har suttit konstigt i soffan. En lätt nackspärr, så jag kan röra mig hyfsat, men eländet släpper inte. Det var kanske inte så smart att styrketräna i lördax, men det gjorde nog varken till eller ifrån. Egentligen. Jag gör avslappningsövningar, jag tar Ipren, jag smörjer in med Zon-salva, jag har en mjuk halsduk för värmens skull. De 2 senaste nätterna har jag inte sovit särskilt bra pga att jag inte hittar någon skön ställning för nacken.


"Hej, Elin. Läget?" Så löd det sms som Elin fick från sin kille idag. Det är det första som hon har hört ifrån honom sedan han åkte för 10 dagar sedan. Han vet att hon tyckte det var jobbigt att han skulle vara borta så länge och han lovade att höra av sig, så fort han fixat mobilen. Sms:et hon fick idag skickade han efter påtryckningar från sin syster. Dumpa honom!!


O-fridens.     

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards