Direktlänk till inlägg 23 december 2013

Den stora tystnaden

Av Ewa - 23 december 2013 12:15

Hitta tystnaden i det som finns. Då blir tystnaden naturlig och inte en plikt. Det rådet fick en av kvinnorna som deltog i tystnads-retreatet, den kvinna som hade svårast att hitta tystnad i sitt vardagliga och, i mitt tycke, överhektiska liv. Att hitta tystnaden på ett avskuret retreat är inte lika svårt som att få den att bli en naturlig del i ens liv. Att gå ned i vikt är inte lika svårt som att sedan behålla den vikten. Att börja på gym den 1 januari är inte lika svårt som att fortsätta träna resten av året.


Om jag vaknar tidigt och inte kan somna om.

När jag har läst färdigt och stängt boken, så kan jag bli sittande.

När filmen är slut, så blir jag ofta sittande en stund.

Om jag hamnar i en lång kö.

När jag promenerar och får syn på en ekorre som far upp och ned längs trädstammen, så stannar jag och tittar.
Att stanna och sniffa på en syrén.

Jag hittar flera tillfällen att pausa i tystnad.

Det är inte svårt.

Kontemplation är inte nödvändigtvis att sitta stilla och blunda med ett levande ljus.


Den man som var troende uttryckte det som att han trodde på Gud, men att han inte ville koppla det till en specifik religion. Min första tanke var att Gud är ju det samma som religion, men det är det inte. Religionen är de (levnads)regler och förhållningssätt som ramar in tron på Gud. Om alla troende kunde enas om en enda Gud och skippa allt vad regler och ritualer heter som bara medför att skillnader betonas, så skulle många motsättningar försvinna. Vad är egentligen skillnaden mellan en katolik och en protestant, mellan en muslim och en jude? Alla tror på att Gud har skapat världen och människan och resten har väl ingen betydelse egentligen?


Det är religionen som jag har problem med och inte så mycket tanken på en Gud.

Det är religionen som skapar problemen.


Den andre mannen som var religionsmotståndare blev helt omvänd och var så salig och tillfreds att han nästan blev en parodi på en nyfrälst. Jag har så svårt att förstå den sortens totala omvändning! Hur är det möjligt att gå från 100% motstånd till 100% acceptans? På bara några dygn. Jag har försökt att minnas om jag någon gång har varit så negativt inställd till något som jag numera är positivt inställd till, men det har inte dykt upp något än.


  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards