Alla inlägg den 12 december 2013

Av Ewa - 12 december 2013 22:00

En benediktinermunk håller ett kort föredrag om lycka.


Du blir inte tacksam för att du är lycklig, du blir lycklig för att du kan vara tacksam.


När du är tacksam, så upplever du inte rädsla och när du slipper rädslan, så blir du heller inte våldsam.


När du är tacksam, så kan du uppskatta skillnader mellan folk och när du kan uppskatta skillnader, så kommer även respekt och den förändrar dynamiken positivt.


I ett avsnitt av "Sex and the city" pratar de om lycka och frågar varandra om de är lyckliga. Charlotte säger att hon inte är lycklig hela tiden, men flera gånger varje dag. Det har jag tagit till mig och det är det som munken i videon är inne på. Lär dig uppskatta korta stunder, det lilla, så får du mycket att vara tacksam för och då blir, om inte lycklig, så absolut mer till freds med tillvaron.


  


Av Ewa - 12 december 2013 16:20

Jag ligger i sängen och sover.

Eller?

Jag sover och jag drömmer.

Eller?

Jag ligger på sidan, så att jag har ryggen mot den öppna sovrumsdörren.

Jag vet att jag är ensam hemma, men jag hör någon i lägenheten.

Jag försöker höra på stegen om det är Elin eller Pär.

Jag hör hur stegen blir allt snabbare.

Jag försöker vända mig, så att jag kan se dörröppningen, men jag kan inte ens vrida huvudet tillräckligt.

Stegen blir ännu snabbare.

Jag kan inte vända mig om.

Jag vet inte vem som kommer.

Vad som kommer.

Jag hör hur stegen övergår i ren rusning in i sovrummet och även om jag inte kan se vem det är, så känner jag att armarna är höjda till attack.

Den som kommer rusande vrålar.

Jag försöker vråla för om jag vrålar kanske jag kan väcka mig själv.

Jag får panik och tar i av alla krafter tills jag lyckas vråla rakt ut.

Då vaknar jag.

Det betyder att det var en dröm.

Det här är bland det obehagligaste jag vet. Så satans obehagligt! Någon gång har det hänt att mitt vrålande har väckt Pär som naturligtvis blir vettskrämd.


Jag är ensam hemma för Pär har åkt till Öland.

Jag och marsvinen hemma i mörkret för när jag är ensam, så tänder jag bara i det rum jag befinner mig.

Det är skönt.

Eftersom det är torsdag, så har marsvinen fått buren städad.

Vi har fått rena lakan i sängen.

Det blir en Findus färdigrätt till middag eftersom kocken har åkt bort.

En lugn dag bortsett från vrålandet i sängen.


  


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards