Alla inlägg den 24 december 2014

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var den filmen perfekt för mig! Den är bra och jäkligt snygg. Det skulle vara häftigt att få spela en superskurk med hjärnan full av sadistiska planer och få möjlighet att skratta så där otäckt som bara Green Goblin kan. Mooahahahaaa!



Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i soffan och läste. Jag försjönk i boken på ett underbart sätt. Det var nästan en fysisk upplevelse av att sjunka nedåt. En skyddande bubbla som hindrade min koncentration från att brytas. "Här skulle jag kunna sitta resten av dagen!", tänkte jag. Jag ville inte åka. Jag orkade inte. Jag följde med, men orkade inte prata i bilen på väg dit. Jag försökte hålla kvar den skyddande bubblan. Prat kunde spräcka den. När vi kom till svärisarna sprack den. Jag ville åka hem! Det hördes prat, men vi var de första att anlända. Svärisarna lyssnade på radio på en volym anpassad till 80-åriga öron. De har ett ljudsystem med högtalare i varje rum och vart jag än gick hörde jag P1. Jag började få panik. "Jag ska nog åka hem.", sa jag till Pär. Han föreslog att jag skulle sitta ned och ta det lugnt. Hur skulle jag kunna göra det? Det fanns inte en lugn vrå någonstans! Klockan 14 stod jag i "biblioteket" och tittade ut mot Klara kyrka när nyhetssändningen från Ekot började. Den första nyheten var om en självmordsbombning som hade dödat många människor. God jul... Tanken på att vänta ut ångesten och paniken drog genom hjärnan. Det kan kännas bättre om jag inte isolerar mig, så jag gick till köket där de andra var och det kändes bättre. I en halv minut. Sedan passerades gränsen för vad jag orkade med och jag sa till svärmor att jag skulle åka hem. Hon känner till ångest och jag behövde inte förklara. När jag väl hade bestämt mig fick jag bråttom. Jag ville hinna därifrån innan de andra kom och jag flydde ut genom dörren, nedför trappan, slet med all dörrar som kändes mer i vägen än någonsin medan jag krängde på mig ryggsäcken och stängde jackan. Det skulle gå ett tåg om 8 minuter och jag fortsatte i samma flykttempo och hann med. Från centralen till Södra till Årstaberg till Älvsjö till Stuvsta och först då kände jag att lugnet sänkte sig lite i taget. 


2 minusgrader och frostigt. Nu är det mörkt ute, men solen strålade ordentligt och skymningen var vacker. Jag är välsignat ensam. Det är tyst. Knattret från tangentbordet är det enda som hörs. Marsvinen vilar just nu. Jag ska koka skruvpasta till tomatsoppa och rosta bröd. Sedan ska jag göra en kanna te. Alternativ jul så god som någon.


  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards