Alla inlägg den 15 december 2014

Av Ewa - 15 december 2014 20:35

Pär och jag såg Alfred Hitchcocks "Fåglarna" från 1963 igår. Blue-Ray nu när vi har en BR-spelare. Den håller! Den är 51 år, men den håller. Jag minns inte när jag såg den första gången, men vissa scener har etsat sig fast som den när korparna samlas på skolans klätterställning. Det hörs inget, men plötsligt är klätterställningen överfull av kolsvarta fåglar. Bildkvalitén var toppen, det måste jag erkänna och att det såg trickigt ut emellanåt berodde ju på annat. Jag undrar om det är pga. den här filmen som jag har svårt för fåglar? Jag kan tycka att de är fina och gulliga, men jag har aldrig gillat dem som jag gillar pälsiga fyrbeningar. När jag satt i soffan idag kunde jag se hur ett gäng kråkor samlades på ett av hustaken. Ett tiotal kråkor och tankarna gick till "Fåglarna"...


Idag såg jag en annan Alfred Hitchcock som jag faktiskt aldrig har sett från början till slut, "Psycho" från 1960. När den hade urpremiär ansågs den som något utöver det vanliga, men nu 54 år senare är den tam, men den är bra. Antnony Perkins är suverän! Blue Ray här också och jäkligt bra bild. 

Läskigheter på film och en mysigheter i öronen. "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist med 2 gamla mysgubbar i huvudrollerna. Stefan Sauk läser och jag bara njuuuuuter. Och skrattar! Det är ingen dramatisk handling på något sätt utan suverän i sin enkelhet och den gick rakt in i mitt bokhjärta. Det råder en positiv stämning och det finns ingenting av "tjuriga, envisa gubbtjyvar i en liten håla". Det känns som om författaren tycker om människor och respekterar olikheterna som alltid finns. Det är en snäll bok och det behövs fler snälla böcker, en riktig mysbok (jag undviker avsiktligt "feelgood" eftersom jag föredrar svenska ord)! Det är så här jag vill kunna skriva!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards