Alla inlägg den 13 december 2014

Av Ewa - 13 december 2014 20:20

Jag tittade på Disneys "Törnrosa" från 1959. Jag vet att jag har sett hela filmen för länge sedan, men inte lika många gånger som t.ex "Askungen" och jag blev glatt överraskad av hur otroligt fin den är. Egentligen är bilderna oerhört enkla och stilrena, vilket jag föredrar och inte alls så avancerade som i senare filmer, men det var en ren och skär njutning! Den är mycket, mycket finare än t.ex "Robin Hood" från 1973. En stor del av musiken i filmen är från Tjaikovskis "Törnrosa" och det förhöjde upplevelsen ytterligare. Ståpäls, gott folk, ståpäls! Jag valde engelskt tal för jag kunde inte förknippa filmen med några svenska röster.


När jag funderade på varför bilderna kändes så oerhört välbekanta trots att jag inte har sett filmen så många gånger - pow! - gick det upp ett BLOCKljus och jag mindes min älskade viewmaster! Är det någon annan som hade en sån?

Min var i precis den där tråkbruna färgen och jag hade bl.a "Törnrosa" som jag tittade på om och om och om igen. Jag minns "Djungelboken" också och att det var en bild av Baloo efter slagsmålet med Sherekahn som var riktigt otäck. "Aristocats" minns jag också. De platta, färgglada förpackningarna i hyllan på Domus i Kiruna med bilder från filmen och en beskrivning av handlingen på baksidan. Inuti låg ett kuvert med kanske 5 bildskivor. Jag undrar vad den kallades? Inte använde jag det enskelska namnet, eller?


Jag mindes en visa också som vi sjöng med gester:


1. Törnrosa var ett vackert barn,
   vackert barn, vackert barn,
  Törnrosa var ett vackert barn,
  vackert barn.

2. Hon bodde i det höga slott...

3. Då kom den onda féen in...

4. Prinsessan sov i hundra år...

5. Och häcken växte kämpahög...

6. Då kom den vackra prinsen in...

7. Törnrosa får ej sova mer...

8. Och prinsen dansar med sin brud...

9. Och alla hjärtan fröjdar sej...
 

  



Av Ewa - 13 december 2014 16:07

Igår bytte jag lakan i sängen och det var äntligen dax att byta till den nya bäddmadrassen. När jag jämförde tjockleken på den gamla som är minst 15 år med den nya så blev det väldigt tydligt hur mycket den hade sjunkit ihop under årens lopp. Jag antar att den var 6 centimeter en gång i tiden precis som den nya är. Bortsett från förkylning och hosta har kroppen vilat ordentligt hela natten tack vare att den fick ett helt annat stöd i och med madrassbytet. De gånger jag har vänt på mig har det inte varit pga. att jag har haft ont av att ligga stilla. Det var ljuvligt!


 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards