Alla inlägg den 9 oktober 2014

Av Ewa - 9 oktober 2014 21:22

En bild föreställande en vattenfylld grotta med ljus som strömmar in genom en öppning.


Nutid


Grottan är helt vattenfylld och dunkel. Genom öppningen strömmar solljuset, men det når bara någon meter in. Reflexerna som bildas på vattenytan lyser upp grottan indirekt. Det går att se alla skrovliga ojämnheter lika tydligt som om ljuset varit elektriskt. Grottväggarna ser torra ut och det hörs inget droppande eller ploppande av vatten. Inga ljud alls. Vattenytan är stilla. Inte ens en krusning. Betyder det att det inte finns något liv där under?



Dåtid

Grottan var helt vattenfylld och dunkel. Genom öppningen strömmade solljuset, men det nådde bara någon meter in. Reflexerna som bildades på vattenytan lyste upp grottan indirekt. Det gick att se alla skrovliga ojämnheter lika tydligt som om ljuset hade varit elektriskt. Grottväggarna såg torra ut och hördes inget droppande eller ploppande av vatten. Inga ljud alls. Vattenytan var stilla. Inte ens en krusning. Betydde det att det inte fanns något liv där under?


Egen kommentar: skillnaden blir att i nutid är texten mer beskrivande, rabblande av iakttagelser medan dåtiden gör att den blir berättande, som när någon berättar ett minne, mer levande.




Av Ewa - 9 oktober 2014 20:31

Jajamänsan - jag kom ut med stavarna idag igen! 65 minuter. Jäss! Vilken schvung och vilken stuns. Aj lav it!


Jag kom på en sak medan jag var ute och stavade: det var länge sedan jag hade ont i armbågarna. Så pass länge sedan att jag inte ens kommer ihåg när det var! Det är tack vare gummibandet (som jag började med för ett drygt år sedan). Det är mycket skonsammare mot lederna och det faktum att jag har fått armmuskler försämrar knappast läget.  


En gång är en tillfällighet. Två gånger är kalla fakta. Igår gick jag till Konsum och lyssnade på en bok under tiden. Battriet har hyfsat fullt. Den första jag möter i affären är en av KSP, Konsums Snygga Pojkar. När jag kommer fram till frysdiskarna som är placerade en bit in, så tvärdör mobileländet. Idag var jag på Konsum igen för att handla det jag glömde igår eftersom jag hade handlingslistan i mobilen som tvärdog innan jag ens hade börjat. Den första jag ser är samma KSP som igår och när jag har nått fram till flingorna, så tvärdör mobileländet. Har mobilen blivit så störtkär i nämnda KSP att hjärtstillestånd inträffar varje gång eller har Konsum installerat illasinnade magnetfält som har ihjäl min mobil? Vad tror ni är troligast? Rätt svar är: fabriksåterställning!!!


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards